日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Community and Human Services
Course Code IB371
Theme・Subtitle 心の病や日常のストレスから回復する時、心は大きく働いています。ストレスの仕組みや回復に必要な機能について学ましょう。人への援助を職業とする場合の基礎知識にもなります。
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 講義形式ですが、自分の気持や考え方とストレスには大きな関連があります。自分の気持ちを学んだり、ストレスの内容を調べる態度で学びましょう。
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMB3220
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2022年度以前入学者対象

【Course Objectives】

It seems that the mind is not one of the organs of the body. But through our actions, we can understand how our minds worked. In addition, the mind is not the same as the will, and there are many times when you cannot act as you want. How does stress arise and how can it be dealt with and recovered? How does your mind and the minds of others work in that process? I think that by referring to real situations from multiple perspectives in class, you will deepen your understanding. Let's learn based on your own sensitivity. Try to apply it to your mind and life.

【Course Contents】

It seems that the mind is not one of the organs of the body. But through our actions, we can understand how our minds worked. In addition, the mind is not the same as the will, and there are many times when you cannot act as you want. How does stress arise and how can it be dealt with and recovered? How does your mind and the minds of others work in that process? I think that by referring to real situations from multiple perspectives in class, you will deepen your understanding. Let's learn based on your own sensitivity. Try to apply it to your mind and life.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 心の作用とは?
2 脳の不思議な働き
3 心理療法の実例と効果
4 ストレス理論と回復の原理
5 認知の主体としての私
6 身体に備わる回復力
7 カウンセリングの基本
8 他者とのストレス
9 適応の問題
10 集団の性質
11 発達障害の理解
12 認知症の理解と対処の可能性
13 ダイバーシティ
14 <心の働き>まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

テーマに関連する本を読んで知見を広げましょう。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 毎回の感想文(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 遠藤利彦 他 『よくわかる情動発達』 ミネルヴァ書店 2014 9784623063444
2 子安増生 他 『よくわかる認知発達とその支援』 ミネルヴァ書店 2005 9784623078134
3 三谷はるよ 『ACEサバイバー』 ちくま新書 2023 9784480075512
4 友田明美 『子供の脳を傷つける親たち』 NHK出版新書 2017 9784140885239
その他 (Others)
授業に必要な資料は毎回配布します。基礎にあたる各知識は掲載する図書で確認しましょう。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 東田直樹 『自閉症の僕が飛び跳ねる理由』 角川文庫 2016 9784044001506
2 大隈典子 『脳から見た自閉症』 講談社 2016 9784062579643
3 川人博 『過労自殺』 岩波新書 1998 4004305535
4 望月健 『ユマニチュード』 角川ONEテーマ21 2014 9784041018620
5 山極寿一 『暴力はどこからきたか』 日本放送出版協会 2007 9784140910993
6 田中堅一郎 編 『産業・組織・エッセンシャルズ』 ナカニシヤ出版 2011 9784779505638
7 河合隼雄 『あなたが子供だったころ』 講談社α文庫 1995 4062560941
その他 (Others)
関連するテーマの読書をお勧めします。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

読書

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

筆記用具

【その他 / Others】

出席をとりますので学生証を持参ください。

【注意事項 / Notice】