日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB378/IB378IB378 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB3100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
We will consider mental disorder rehabilitation as our own matter, not as someone else's, as a family member, as a fellow human being, to restore the lives of people with mental disorders and to restore their human rights. We hope that students will be able to understand the knowledge and skills necessary to achieve this, and to develop the habit of questioning their own views and attitudes, not only in order to work as a mental health worker, but also to live in a symbiotic society in cooperation with others.
Students will learn the theory of mental disorder rehabilitation systematically and practically.
(1) About mental disorders
2) Treatment of mentally disabled persons and families of mentally disabled persons and history of mental disorder rehabilitation
Philosophy, definition, and basic principles of mental disorder rehabilitation
4) Contents and experiences of mental disorder rehabilitation programs
(5) Trend and practice of mental disorder rehabilitation
The lectures will be given mainly using PowerPoint presentations, but will also include many audiovisual materials and hands-on learning experiences. In addition, we plan to have guest speakers who are involved in the case and their family members appear in person or via ZOOM once each, depending on the situation, to directly interact with the participants and conduct classes. In the process, we would like to learn about the hardships caused by having psychiatric disorders and disabilities, and to think together about what we can do to regain our human rights and continue our recovery. The importance of self-help groups and groups in several psychiatric fields will be introduced during the lecture and the speakers of the people involved and their families.
1 | オリエンテーション 精神科疾患、精神障害、精神保健福祉医療の全体像を掴む |
2 | 精神科疾患、精神障害、精神保健福祉医療の全体像を掴む |
3 | 精神科疾患、精神障害、精神保健福祉医療の全体像を掴む |
4 | 精神疾患と精神障害(統合失調症)、幻聴体験 |
5 | 精神障害者の処遇の歴史 |
6 | 社会的リハビリテーションプログラム 社会生活スキルトレーニング(SST)とは |
7 | SST体験 |
8 | 当事者主体のリハビリテーションプログラム 元気回復行動プラン(WRAP)とは |
9 | WRAP体験(セルフヘルプグループ) |
10 | 医学的リハビリテーションプログラム 認知行動療法(CBT)とは |
11 | 認知行動療法(CBT)とは |
12 | 集団認知行動療法体験 |
13 | 精神障害者家族(歴史、家族会、家族心理教育、家族による家族支援、セルフヘルプグループ) |
14 | 当事者活動、当事者研究、オープンダイアローグ、精神障害リハビリテーションとは |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
ニュースや日常生活において見聞きする精神障害やメンタルヘルスに関する話題を意識し、自身で立ち止って考える習慣をつけてください。そして精神障害のみならず、当たり前に思いがちな事柄を、改めて問い直せるように、きちんと見、聴き、知り、考える姿勢を身につけられたらと思います。授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
リアクションペーパー(50%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は、成績評価対象とならない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業でプリントを配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 日本ソーシャルワーク教育学校連盟 | 『精神障害リハビリテーション論』 | 中央法規 | 2021 | |
その他 (Others) | |||||
その他授業で紹介します。 |
①よりリアルに知ってもらうために、授業内で精神障害リハビリテーションやセルフヘルプグループのグループ体験を2~3回してもらいます。
②自らがどう感じ、考えているかを意識してもらうために、毎回テーマに沿ったリアクションペーパーを求めます。
WRAP体験の講義では実際にWRAPを行っている当事者の方を、精神障害者家族の講義では家族の方を招き、リアルな講義にしようと考えています。ゲストスピーカーの都合により、講義の順序が変わる場合があります。本科目は2022年度以前入学者については、精神保健福祉士資格取得のための科目です。しかし資格取得を考えていない方でも、知識がない方でも、共に暮らす者として知ってほしい内容であるため、精神障害やメンタルヘルスに関心のある方であれば、歓迎します。
他人事ではなく自分事として、家族として、仲間として、精神障害をもつ人の人生を取り戻し、人権を回復する精神障害リハビリテーションを考えていきます。人として共生社会で協働して生きていくため、自らの見方や姿勢を問い直す習慣ができたらと思います。
We will consider mental disorder rehabilitation as our own matter, not as someone else's, as a family member, as a fellow human being, to restore the lives of people with mental disorders and to restore their human rights. We hope that students will be able to understand the knowledge and skills necessary to achieve this, and to develop the habit of questioning their own views and attitudes, not only in order to work as a mental health worker, but also to live in a symbiotic society in cooperation with others.
精神障害リハビリテーション論を系統的にかつ実践的に学びます。
①精神障害について
②精神障害者、精神障害者の家族の処遇の歴史
③精神障害リハビリテーションの理念、定義、基本原則
④精神障害リハビリテーションプログラムの内容、体験
主にパワーポイントを使用し講義を行いますが、視聴覚資料・体験学習も多くとりいれます。又ゲストスピーカーとして当事者の方やご家族の方に対面で、状況によってはZOOMでそれぞれ1回ずつ登場して頂き、直接やりとりをして授業を行う機会も予定しています。その中で精神科疾患や障害を抱えることによる苦労を知り、人権を取り戻し、リカバリーし続けるためにはどうしたらよいか、ともに悩み考えていきたいと思います。講義や当事者の方、ご家族の登壇の中で、セルフヘルプグループの重要性といくつかの精神分野のグループを紹介していきます。
Students will learn the theory of mental disorder rehabilitation systematically and practically.
(1) About mental disorders
2) Treatment of mentally disabled persons and families of mentally disabled persons and history of mental disorder rehabilitation
Philosophy, definition, and basic principles of mental disorder rehabilitation
4) Contents and experiences of mental disorder rehabilitation programs
(5) Trend and practice of mental disorder rehabilitation
The lectures will be given mainly using PowerPoint presentations, but will also include many audiovisual materials and hands-on learning experiences. In addition, we plan to have guest speakers who are involved in the case and their family members appear in person or via ZOOM once each, depending on the situation, to directly interact with the participants and conduct classes. In the process, we would like to learn about the hardships caused by having psychiatric disorders and disabilities, and to think together about what we can do to regain our human rights and continue our recovery. The importance of self-help groups and groups in several psychiatric fields will be introduced during the lecture and the speakers of the people involved and their families.
1 | オリエンテーション 精神科疾患、精神障害、精神保健福祉医療の全体像を掴む |
2 | 精神科疾患、精神障害、精神保健福祉医療の全体像を掴む |
3 | 精神科疾患、精神障害、精神保健福祉医療の全体像を掴む |
4 | 精神疾患と精神障害(統合失調症)、幻聴体験 |
5 | 精神障害者の処遇の歴史 |
6 | 社会的リハビリテーションプログラム 社会生活スキルトレーニング(SST)とは |
7 | SST体験 |
8 | 当事者主体のリハビリテーションプログラム 元気回復行動プラン(WRAP)とは |
9 | WRAP体験(セルフヘルプグループ) |
10 | 医学的リハビリテーションプログラム 認知行動療法(CBT)とは |
11 | 認知行動療法(CBT)とは |
12 | 集団認知行動療法体験 |
13 | 精神障害者家族(歴史、家族会、家族心理教育、家族による家族支援、セルフヘルプグループ) |
14 | 当事者活動、当事者研究、オープンダイアローグ、精神障害リハビリテーションとは |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
ニュースや日常生活において見聞きする精神障害やメンタルヘルスに関する話題を意識し、自身で立ち止って考える習慣をつけてください。そして精神障害のみならず、当たり前に思いがちな事柄を、改めて問い直せるように、きちんと見、聴き、知り、考える姿勢を身につけられたらと思います。授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
リアクションペーパー(50%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は、成績評価対象とならない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業でプリントを配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 日本ソーシャルワーク教育学校連盟 | 『精神障害リハビリテーション論』 | 中央法規 | 2021 | |
その他 (Others) | |||||
その他授業で紹介します。 |
①よりリアルに知ってもらうために、授業内で精神障害リハビリテーションやセルフヘルプグループのグループ体験を2~3回してもらいます。
②自らがどう感じ、考えているかを意識してもらうために、毎回テーマに沿ったリアクションペーパーを求めます。
WRAP体験の講義では実際にWRAPを行っている当事者の方を、精神障害者家族の講義では家族の方を招き、リアルな講義にしようと考えています。ゲストスピーカーの都合により、講義の順序が変わる場合があります。本科目は2022年度以前入学者については、精神保健福祉士資格取得のための科目です。しかし資格取得を考えていない方でも、知識がない方でも、共に暮らす者として知ってほしい内容であるため、精神障害やメンタルヘルスに関心のある方であれば、歓迎します。