日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Community and Human Services
Course Code IB383
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMB3100
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

Learn about the livelihood of people from diverse cultural backgrounds and understand the values, knowledge, and skills needed in community-based multicultural social work practice.
We can consider the challenges and what we can do to achieve a multicultural inclusive society.

【Course Contents】

In the course of social work practice in various welfare fields, we are increasingly encountering people with diverse cultural backgrounds. We will learn about their current livelihood conditions and welfare issues in the community, as well as various community support efforts. Through lectures and talks by guest speakers, we will learn about the current situation and share ideas on how to provide specific support. Depending on the number of participants, pair work, group work, discussions, presentations, and field work will be incorporated as appropriate.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 なぜ、「多文化」ソーシャルワークか―日本に暮らす外国人
2 外国人住民を取り巻く「壁」1-歴史認識
3 外国人住民を取り巻く「壁」2-ことば、こころ、文化
4 外国人住民を取り巻く「壁」3-制度利用、情報アクセス
5 外国人住民を取り巻く「壁」4-コミュニケーション、アイデンティティ
6 「多文化ソーシャルワーク」とは何か
7 事例検討1:ライフステージの各段階におけるニーズと支援
8 事例検討2:福祉現場における多文化ソーシャルワーク実践
9 事例検討3: 多文化領域におけるソーシャルワーク的実践
10 ゲストスピーカー
11 「多文化コミュニティソーシャルワーク」へ
12 事例検討4:多文化コミュニティソーシャルワーク1
13 事例検討5:多文化コミュニティソーシャルワーク2
14 まとめ―多文化共生社会を考える

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学修に関する指示は、履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行う。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 リアクションペーパー(40%)
授業内に指示した提出物(30%)
最終レポート(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 三本松政之・朝倉美江編 『多文化福祉コミュニティ』 誠信書房 2020 9784414601633
2 牧里 毎治 (監修)、公益財団法人 とよなか国際交流協会 (編集) 『外国人と共生する地域づくり―大阪・豊中の実践から』 明石書店 2019 9784750348278
3 石河久美子 『多文化ソーシャルワークの理論と実践―外国人支援者に求められるスキルと役割』 明石書店 2012 9784750336497
4 「外国につながる子どもたちの物語」編集委員会(編集)、みなみななみ(イラスト) 『まんがクラスメイトは外国人課題編―私たちが向き合う多文化共生の現実』 明石書店 2020 9784750349411

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

この授業では、パワーポイントを使用した講義を通し意見や感想を求めると同時に、人数的に可能であればペアワーク、グループワークを通し他の参加受講者とともに考え検討する時間を持つ。自ら考え日常に紐づけていこうとする積極的な受講態度が期待される。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

資料の配布、授業中の課題の提出などに「Canvas LMS」を使用するので、授業にPC等を持参すること。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】