日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IB395
Theme・Subtitle 柔軟に健やかに生きる
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMB3250
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2022年度以前入学者対象
他学科用科目コードID355
他学部生履修不可

【Course Objectives】

Understand basic knowledge related to stress response and cognitive behavioral theory. Learn about mindsets to ensure stress does not arise, and acquire the ability to cope successfully with stressful situations.

【Course Contents】

In general, health and wellness levels will vary among individuals even in similar environment as perceptions of stress vary. Also, changing one’s sense of values such as one’s view of life, can lead to significant changes internally. In this course, students will acquire basic skills in mental management and learn tips for a better way of life from the ideas of positive psychology and the wisdom of our predecessors. We will adjust the contents flexibly according to the students' interests and social situation, etc.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 メンタルマネジメントとは(総論)
2 ストレスの評価
3 ストレスコーピング
4 ストレスと首尾一貫感覚SOC
5 プラシーボ・ノーシーボ
6 ポジティブ心理学への招待Ⅰ
7 ポジティブ心理学への招待Ⅱ
8 アサーションスキルⅠ
9 アサーションスキルⅡ
10 フランクルのロゴセラピーⅠ
11 フランクルのロゴセラピーⅡ
12 キュブラー・ロスの価値観Ⅰ
13 キュブラー・ロスの価値観Ⅱ
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業前や授業後に課題を提示し、その提出や発表を求めることがある。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 小テスト(30%)
リアクションペーパー(30%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)
2/3以上の出席を単位取得の条件とする。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
なし

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
必要に応じて講義中に紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

ストレスの評価やストレスコーピングに関する基礎的知識については、別に開講されている「ストレスマネジメント」や「スポーツウエルネス心理学(基礎)」の講義と重複する部分があるので留意されたい。
また、最低限の出席回数を満たしていても、最終レポートの内容が基準を満たさない場合には単位を取得できない場合があるので、十分に注意したい。

【注意事項 / Notice】