日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB395/IB395IB395 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
柔軟に健やかに生きる |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1/Wed.1 Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB3250 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 他学科用科目コードID355 他学部生履修不可 |
Understand basic knowledge related to stress response and cognitive behavioral theory. Learn about mindsets to ensure stress does not arise, and acquire the ability to cope successfully with stressful situations.
In general, health and wellness levels will vary among individuals even in similar environment as perceptions of stress vary. Also, changing one’s sense of values such as one’s view of life, can lead to significant changes internally. In this course, students will acquire basic skills in mental management and learn tips for a better way of life from the ideas of positive psychology and the wisdom of our predecessors. We will adjust the contents flexibly according to the students' interests and social situation, etc.
1 | メンタルマネジメントとは(総論) |
2 | ストレスの評価 |
3 | ストレスコーピング |
4 | ストレスと首尾一貫感覚SOC |
5 | プラシーボ・ノーシーボ |
6 | ポジティブ心理学への招待Ⅰ |
7 | ポジティブ心理学への招待Ⅱ |
8 | アサーションスキルⅠ |
9 | アサーションスキルⅡ |
10 | フランクルのロゴセラピーⅠ |
11 | フランクルのロゴセラピーⅡ |
12 | キュブラー・ロスの価値観Ⅰ |
13 | キュブラー・ロスの価値観Ⅱ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業前や授業後に課題を提示し、その提出や発表を求めることがある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
小テスト(30%) リアクションペーパー(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席を単位取得の条件とする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて講義中に紹介する。 |
ストレスの評価やストレスコーピングに関する基礎的知識については、別に開講されている「ストレスマネジメント」や「スポーツウエルネス心理学(基礎)」の講義と重複する部分があるので留意されたい。
また、最低限の出席回数を満たしていても、最終レポートの内容が基準を満たさない場合には単位を取得できない場合があるので、十分に注意したい。
ストレス反応や認知行動理論などの基礎的な知識を理解し、ストレスを生じにくい考え方、あるいはストレスフルな状況に適切に対処できるスキルを身に着ける。
Understand basic knowledge related to stress response and cognitive behavioral theory. Learn about mindsets to ensure stress does not arise, and acquire the ability to cope successfully with stressful situations.
一般に、ストレスに対する認知は様々であるため、同様な環境においても健康やウエルネスレベルには個人差が大きい。また、人生観などの価値観を変えることで、内的には大きな変化が生じうる。本講義では、まずメンタルマネジメントについての基礎的スキルを身に着け、次にポジティブ心理学の発想法や先人の知恵からよりよく生きるためのヒントを学ぶ。内容は受講生の興味や社会情勢などにより柔軟に対応する。
In general, health and wellness levels will vary among individuals even in similar environment as perceptions of stress vary. Also, changing one’s sense of values such as one’s view of life, can lead to significant changes internally. In this course, students will acquire basic skills in mental management and learn tips for a better way of life from the ideas of positive psychology and the wisdom of our predecessors. We will adjust the contents flexibly according to the students' interests and social situation, etc.
1 | メンタルマネジメントとは(総論) |
2 | ストレスの評価 |
3 | ストレスコーピング |
4 | ストレスと首尾一貫感覚SOC |
5 | プラシーボ・ノーシーボ |
6 | ポジティブ心理学への招待Ⅰ |
7 | ポジティブ心理学への招待Ⅱ |
8 | アサーションスキルⅠ |
9 | アサーションスキルⅡ |
10 | フランクルのロゴセラピーⅠ |
11 | フランクルのロゴセラピーⅡ |
12 | キュブラー・ロスの価値観Ⅰ |
13 | キュブラー・ロスの価値観Ⅱ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業前や授業後に課題を提示し、その提出や発表を求めることがある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
小テスト(30%) リアクションペーパー(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席を単位取得の条件とする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて講義中に紹介する。 |
ストレスの評価やストレスコーピングに関する基礎的知識については、別に開講されている「ストレスマネジメント」や「スポーツウエルネス心理学(基礎)」の講義と重複する部分があるので留意されたい。
また、最低限の出席回数を満たしていても、最終レポートの内容が基準を満たさない場合には単位を取得できない場合があるので、十分に注意したい。