日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB396/IB396IB396 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB3230 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2021年度~2022年度入学者対象 |
Systematically understanding the various issues that occur in the real world related to fundamental issues such as human rights, social justice, human dignity and advocacy that are the foundation of social work.
Understanding the basics of the law on rights in order to solve life problems.
The purpose of this lecture is to draw abstract concepts into concrete examples, and for students to express in their own words, what rights are, what kind of rights are violated, and who can protect the rights of users etc.
Based on a basic understanding of rights, I will introduce the specific social backgrounds where advocacy is required, and confirm the image of users who are the subject of social work. In addition, we will learn about the current status and issues in the rights advocacy system, and in the adult guardianship system, while learning the structure of potential abuses that are likely, along with the mechanisms and solutions in instances of abuse. In addition, lectures by guest speakers are planned, so that students can deepen their understanding of practical approaches and issues.
1 | オリエンテーション及び権利擁護の意義と支えるしくみ |
2 | ソーシャルワークと法の関わり(1):憲法及び行政法 |
3 | ソーシャルワークと法の関わり(2):民法 |
4 | 社会的排除の問題構造 |
5 | エンパワメントとアドボカシーの理解 |
6 | 子ども虐待の現状と課題 |
7 | 高齢者虐待の現状と課題 |
8 | しょうがい者虐待、長期入院の現状と課題 |
9 | 障害者権利条約と意思決定支援 |
10 | 成年後見制度と日常生活自立支援事業 |
11 | ホームレス支援の現場 |
12 | インフォームドコンセントと患者の権利 |
13 | 権利擁護にかかわる組織、団体、専門職 |
14 | 事例を通じて考えるこれからの権利擁護活動 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
初回に授業計画を配布し、全体の授業計画の意図を説明した上で、時間外学習の概要を教示する。
なお、各回の参考文献並びに時間外学習のポイント等については、各々授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパーの内容(40%) 中間レポート(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 福田幸夫・森長秀編集 | 『新・社会福祉士シリーズ 権利擁護を支える法制度』 | 弘文堂 | 2021 | 9784335612237 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜紹介する。 |
本講義は,社会福祉士・精神保健福祉士の国家試験受験のための指定科目に該当する。
ソーシャルワークの基盤となる人権と社会正義,人間の尊厳などの基本理念と権利擁護に関わる今日的な課題を,現実に生じているさまざまな事象と絡めながら,体系的に理解する。
生活問題を解決するために必要な権利に関する法律の基本を理解する。
権利とは何か,権利が侵害されるとはどのようなことを意味するのか,誰が利用者の権利を擁護し得るのか等々,,各自が自らの言葉で表現できるようになることを本講義の目標とする。
Systematically understanding the various issues that occur in the real world related to fundamental issues such as human rights, social justice, human dignity and advocacy that are the foundation of social work.
Understanding the basics of the law on rights in order to solve life problems.
The purpose of this lecture is to draw abstract concepts into concrete examples, and for students to express in their own words, what rights are, what kind of rights are violated, and who can protect the rights of users etc.
権利に関わる基本的理解を基に,ソーシャルワークが対象とする利用者像を確認しながら,権利擁護が求められる社会的背景を具体的に紹介する。また,潜在化しやすい日常的な権利侵害の構造や虐待の発生メカニズムと解決策を学びつつ,社会システムとして求められる権利擁護システムや成年後見制度の現状と課題について講義する。さらに,ゲストスピーカーによる講義も予定しており,実践的な取り組みや課題について理解を深める。
Based on a basic understanding of rights, I will introduce the specific social backgrounds where advocacy is required, and confirm the image of users who are the subject of social work. In addition, we will learn about the current status and issues in the rights advocacy system, and in the adult guardianship system, while learning the structure of potential abuses that are likely, along with the mechanisms and solutions in instances of abuse. In addition, lectures by guest speakers are planned, so that students can deepen their understanding of practical approaches and issues.
1 | オリエンテーション及び権利擁護の意義と支えるしくみ |
2 | ソーシャルワークと法の関わり(1):憲法及び行政法 |
3 | ソーシャルワークと法の関わり(2):民法 |
4 | 社会的排除の問題構造 |
5 | エンパワメントとアドボカシーの理解 |
6 | 子ども虐待の現状と課題 |
7 | 高齢者虐待の現状と課題 |
8 | しょうがい者虐待、長期入院の現状と課題 |
9 | 障害者権利条約と意思決定支援 |
10 | 成年後見制度と日常生活自立支援事業 |
11 | ホームレス支援の現場 |
12 | インフォームドコンセントと患者の権利 |
13 | 権利擁護にかかわる組織、団体、専門職 |
14 | 事例を通じて考えるこれからの権利擁護活動 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
初回に授業計画を配布し、全体の授業計画の意図を説明した上で、時間外学習の概要を教示する。
なお、各回の参考文献並びに時間外学習のポイント等については、各々授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパーの内容(40%) 中間レポート(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 福田幸夫・森長秀編集 | 『新・社会福祉士シリーズ 権利擁護を支える法制度』 | 弘文堂 | 2021 | 9784335612237 |
その他 (Others) | |||||
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授業時に適宜紹介する。 |
本講義は,社会福祉士・精神保健福祉士の国家試験受験のための指定科目に該当する。