日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Community and Human Services
Course Code IB428
Theme・Subtitle ICT/AI技術の活用による福祉介護の変革
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Sat.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMB3200
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

This course aims to elucidate the central role of 'information' in the context of welfare and care. It will explore the application of ICT and AI technologies in optimising service quality and efficiency. The course will also consider the potential contributions of these technologies to both service users and practitioners.

【Course Contents】

This course aims to cultivate an appreciation for the centrality of "information" within the context of welfare and caregiving. By reframing the field through an informational paradigm, we will seek to address the multifaceted challenges confronting the sector. ICT and AI technologies, as instruments for optimizing information utilization, are poised to revolutionize not only welfare and caregiving but society at large. Through an examination of the profound societal implications of these technologies, we will acquire a fundamental knowledge base in ICT and AI, thereby preparing us for the challenges and opportunities of the future.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ICT/AI技術による社会変革
2 福祉介護における情報論
3 情報とICT/福祉介護のデジタル化
4 コミュニケーション論
5 福祉介護における記録
6 個人情報の保護
7 個人情報の活用
8 サービスの情報
9 サービスの質の確保
10 生産性の向上
11 論理的思考
12 クリティカル思考
13 ナッジ理論
14 福祉情報とICT/AI技術

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業の前に、Canvas LMSで公開するレジュメをダウンロードして予習すること。授業中に紹介する生成AIのサービスを使って期中レポートを書いてみるなどICT/AI技術を自ら活用し、その利点と欠点、得られる成果と限界などを理解すること。また、ICT/AI技術の進展と普及が社会全体にどのような影響を及ぼすかを「自分ごと」として考えること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 50
平常点 (In-class Points)50 期間レポート(10%×5回)(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
日本福祉介護情報学会編『福祉・介護の情報学』(オーム社 2009年 2,730円)

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】