日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB523/IB523IB523 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 , 月4/Mon.4, Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
33 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB3310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
The aim of this seminar is to integrate the knowledge and skills necessary for practicing social work, and to acquire the ability to conceptualize and theorize and systematize as professional social work skills.
(1) Understand the social work value norms required as Certified Social Worker and develop ethical judgment.
(2) Practical understanding of cross-disciplinary, generic, and integrated support, with a focus on people in need of assistance.
(3) Practical understanding of the objects and development processes, practical models and approaches of social work at the micro, mezzo, and macro levels.
This class is a designated subject for the National Examination for Certified Social Worker, and is compulsory subject for two consecutive classes for those who wish to take Fieldwork(practicum).
Utilize concrete examples to develop appropriate practices in Fieldwork(practicum).
Using case studies, we will conduct practical exercises by role-playing so that we can provide people in need of assistance with cross-disciplinary, generic, and integrated support.
In the case study exercises, students will receive practical instruction assuming specific social work situations and processes, and are instructed to develop appropriate practical models and approaches.
1 | 社会福祉士に求められるソーシャルワークの視点 |
2 | 社会福祉士に求められるソーシャルワークの視点 |
3 | 自己覚知、専門的援助関係とコミュニケーション |
4 | 自己覚知、専門的援助関係とコミュニケーション |
5 | ソーシャルワークの面接技術① |
6 | ソーシャルワークの面接技術① |
7 | ソーシャルワークの面接技術② |
8 | ソーシャルワークの面接技術② |
9 | 記録技法、マッピング技法(ジェノグラム、エコマップ、支援記録、実習記録 等) |
10 | 記録技法、マッピング技法(ジェノグラム、エコマップ、支援記録、実習記録 等) |
11 | ソーシャルワークのプロセス①(ケースの発見、インテーク、アセスメント、プランニング) |
12 | ソーシャルワークのプロセス①(ケースの発見、インテーク、アセスメント、プランニング) |
13 | ソーシャルワークのプロセス②(支援の実施、モニタリング、支援の終結と事後評価、アフターケア) |
14 | ソーシャルワークのプロセス②(支援の実施、モニタリング、支援の終結と事後評価、アフターケア) |
15 | 総合的かつ包括的な支援についての事例演習①(児童・障害者虐待) |
16 | 総合的かつ包括的な支援についての事例演習①(児童・障害者虐待) |
17 | 総合的かつ包括的な支援についての事例演習②(ひきこもり) |
18 | 総合的かつ包括的な支援についての事例演習②(ひきこもり) |
19 | 総合的かつ包括的な支援についての事例演習③(貧困・生活困窮者支援) |
20 | 総合的かつ包括的な支援についての事例演習③(貧困・生活困窮者支援) |
21 | 総合的かつ包括的な支援についての事例演習④(認知症者への支援) |
22 | 総合的かつ包括的な支援についての事例演習④(認知症者への支援) |
23 | 総合的かつ包括的な支援についての事例演習⑤(終末期ケア、災害時支援等) |
24 | 総合的かつ包括的な支援についての事例演習⑤(終末期ケア、災害時支援等) |
25 | 総合的かつ包括的な支援についての事例演習⑥(権利擁護、ネットワーキング事例) |
26 | 総合的かつ包括的な支援についての事例演習⑥(権利擁護、ネットワーキング事例) |
27 | 授業の総まとめ(グループプレゼンテーション) |
28 | 授業の総まとめ(グループプレゼンテーション) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・ソーシャルワークの基礎理論について学んでおくこと。
・ソーシャルワークにおける実践モデルやアプローチについて学習しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習への参加度(70%) 授業内課題(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて教員作成資料を授業時に配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
担当の教員が必要に応じて紹介する。 |
本授業では、ソーシャルワークの実践に必要な知識と技術の統合を行い、専門的援助技術として概念化と理論化を行い体系立てていくことができる能力の習得を目標とする。
具体的には、
①社会福祉士に求められるソーシャルワークの価値規範を理解し、倫理的な判断能力を養う。
②支援を必要とする人を中心とした分野横断的な総合的かつ包括的な支援について実践的に理解する。
③ミクロ・メゾ・マクロレベルにおけるソーシャルワークの対象と展開過程、実践モデルとアプローチについて実践的に理解する。
The aim of this seminar is to integrate the knowledge and skills necessary for practicing social work, and to acquire the ability to conceptualize and theorize and systematize as professional social work skills.
(1) Understand the social work value norms required as Certified Social Worker and develop ethical judgment.
(2) Practical understanding of cross-disciplinary, generic, and integrated support, with a focus on people in need of assistance.
(3) Practical understanding of the objects and development processes, practical models and approaches of social work at the micro, mezzo, and macro levels.
本授業は、社会福祉士国家試験指定科目であり、社会福祉の国家資格取得や「ソーシャルワーク実習」の履修を希望する学生が受講する、2コマ連続の必須科目である。
ソーシャルワーク実習において適切な実践が展開できるよう、具体的な事例等を活用し、支援を必要とする人を中心とした分野横断的な総合的かつ包括的な支援について、ロールプレーイング等による実践的な演習を行う。
事例演習においては、具体的なソーシャルワークの場面及び過程を想定した実技指導を行い、適切な実践モデルやアプローチの内容が展開できるよう指導する。
This class is a designated subject for the National Examination for Certified Social Worker, and is compulsory subject for two consecutive classes for those who wish to take Fieldwork(practicum).
Utilize concrete examples to develop appropriate practices in Fieldwork(practicum).
Using case studies, we will conduct practical exercises by role-playing so that we can provide people in need of assistance with cross-disciplinary, generic, and integrated support.
In the case study exercises, students will receive practical instruction assuming specific social work situations and processes, and are instructed to develop appropriate practical models and approaches.
1 | 社会福祉士に求められるソーシャルワークの視点 |
2 | 社会福祉士に求められるソーシャルワークの視点 |
3 | 自己覚知、専門的援助関係とコミュニケーション |
4 | 自己覚知、専門的援助関係とコミュニケーション |
5 | ソーシャルワークの面接技術① |
6 | ソーシャルワークの面接技術① |
7 | ソーシャルワークの面接技術② |
8 | ソーシャルワークの面接技術② |
9 | 記録技法、マッピング技法(ジェノグラム、エコマップ、支援記録、実習記録 等) |
10 | 記録技法、マッピング技法(ジェノグラム、エコマップ、支援記録、実習記録 等) |
11 | ソーシャルワークのプロセス①(ケースの発見、インテーク、アセスメント、プランニング) |
12 | ソーシャルワークのプロセス①(ケースの発見、インテーク、アセスメント、プランニング) |
13 | ソーシャルワークのプロセス②(支援の実施、モニタリング、支援の終結と事後評価、アフターケア) |
14 | ソーシャルワークのプロセス②(支援の実施、モニタリング、支援の終結と事後評価、アフターケア) |
15 | 総合的かつ包括的な支援についての事例演習①(児童・障害者虐待) |
16 | 総合的かつ包括的な支援についての事例演習①(児童・障害者虐待) |
17 | 総合的かつ包括的な支援についての事例演習②(ひきこもり) |
18 | 総合的かつ包括的な支援についての事例演習②(ひきこもり) |
19 | 総合的かつ包括的な支援についての事例演習③(貧困・生活困窮者支援) |
20 | 総合的かつ包括的な支援についての事例演習③(貧困・生活困窮者支援) |
21 | 総合的かつ包括的な支援についての事例演習④(認知症者への支援) |
22 | 総合的かつ包括的な支援についての事例演習④(認知症者への支援) |
23 | 総合的かつ包括的な支援についての事例演習⑤(終末期ケア、災害時支援等) |
24 | 総合的かつ包括的な支援についての事例演習⑤(終末期ケア、災害時支援等) |
25 | 総合的かつ包括的な支援についての事例演習⑥(権利擁護、ネットワーキング事例) |
26 | 総合的かつ包括的な支援についての事例演習⑥(権利擁護、ネットワーキング事例) |
27 | 授業の総まとめ(グループプレゼンテーション) |
28 | 授業の総まとめ(グループプレゼンテーション) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・ソーシャルワークの基礎理論について学んでおくこと。
・ソーシャルワークにおける実践モデルやアプローチについて学習しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習への参加度(70%) 授業内課題(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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必要に応じて教員作成資料を授業時に配布する。 |
その他 (Others) | |||||
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担当の教員が必要に応じて紹介する。 |