日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IB599
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.3
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Credits 1
Course Number CMB2320
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2021年度~2022年度入学者対象

【Course Objectives】

Understand the significance of Fieldwork in Psychiatric Social Work, which is necessary to obtain eligibility to take the national examination for mental health workers. To this end, students will understand the roles required of mental health workers, develop a professional attitude based on values and ethics, and acquire the basic skills to perform social work functions for people with mental illness, mental disorders, and mental health issues.

【Course Contents】

In addition to learning about the significance of Fieldwork in Psychiatric Social Work, students will conduct preliminary study in preparation for the next year's Fieldwork in Psychiatric Social Work. Specifically, through individual and group guidance, students will learn (1) about the significance of practical training and practical guidance, (2) about the situation and difficulties faced by practical training facilities and users, (3) about the local community and other professions, and (4) about the acquisition and self-awareness of values, ethics, knowledge, and skills necessary for practical training.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 実習及び実習指導の意義について(オリエンテーション)、専門職の倫理と責務
2 精神保健医療福祉と利用者の生活や困難さの現状の理解
当事者や支援者から学ぶ
3 実際に実習を行う実習分野と施設・機関の概要、配属調整について
4 実習施設(行政機関、地域機関、事業所の種別)と役割と機能、対象者の理解 
5 実習施設(医療機関、診療所と精神科病院)の役割と機能、対象者の理解
6 精神保健福祉士の業務と特性の理解、他職種の専門性や業務の理解 
7 実習に必要な価値と倫理・知識及び技術、地域社会の現状と課題
8 地域機関、行政機関の実習、医療機関実習の内容
先輩の実習体験から学ぶ
9 地域機関、行政機関の実習、医療機関実習の学び方、実習におけるスーパービジョン
現場の指導者から学ぶ 
10 実習における個人のプライバシーの保護と守秘義務等の理解
11 実習における記録内容及び記録方法に関する理解、記録の方法を学ぶ
12 実習個人票の書き方、実習計画の立て方①
13 実習個人票の書き方、実習計画の立て方②、事前訪問・巡回指導等の方法について
14 先輩の実習体験に学ぶ、実習準備のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
次年度に精神保健福祉援助実習を履修するものだけが対象となる。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

・『実習ハンドブック』を熟読するとともに、現場実習に必要なソーシャルワークに関する知識や技術に関する学習をしておくこと。
・実習施設の理解、記録方法、実習計画等について授業で示される課題の提出が必須となる。
・次年度の実習配属と事前指導についての授業時間内外の調整や個別面談、個別指導が行われる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 毎授業における授業内課題(60%)
受講態度・授業参加度(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 立教大学コミュニティ福祉学部実習委員会編 『実習ハンドブック』(授業時配布) 立教大学
その他 (Others)
資料は教員が適宜配布する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
担当の教員が必要に応じて紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

・授業では学生への質問も活発に行うので積極的、主体的な姿勢で常に実習を意識して臨むことが望まれる。
・適宜、視聴覚教材や板書を用いる。

【注意事項 / Notice】