日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
その他/other registrationother registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金5/Fri.5 Fri.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
11 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB3310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
2020年度以前入学者対象 |
The aim of this seminar is to reflect experiences of social work practice, and to integrate these experiences into theory of social work:
(1) Understanding the significance of social work practice.
(2) Understanding knowledge and skills related to social work, and acquiring practical skills etc. both individually and in groups.
(3) Acquiring the dispositions, skills, ethics and self-awareness required as a social worker.
(4) Cultivating the ability: that is to conceptualize, theorize and formulate their experiences of social work practice as professional social work skills.
Based on their individual practical training experiences, utilizing concrete problem-based case-studies, students will learn practical, integrated and inclusive support. Using practical case-studies as examples, students will receive practical instruction on specific counseling support situations, as well as hypothetical past cases.
Students will acquire the practical skills and knowledge related to counseling support, based on their individual experience, incorporating what was learned during placement training, while receiving practical guidance, both individually and in groups. Cultivating the ability to conceptualize, theorize and formulate specific experiences and support activities as specialist support techniques.
1 | 相談援助実習と相談援助実習指導における個別指導及び集団指導の意義の再確認(実習目標と実習計画) |
2 | 実習ノートを活用した実習体験の振り返り1) 施設や事業者・機関・団体・地域社会等に関する基本的理解 |
3 | 実習ノートを活用した実習体験の振り返り2) 利用者個人のプライバシーの保護と守秘義務等に関する理解(個人情報保護法の理解を含む) |
4 | 実習ノートを活用した実習体験の振り返り3) ソーシャルワーカーと守秘義務に関する基本的理解 |
5 | 相談援助に係る知識と技術に関する理解(実習体験に基づく事例検討1) 高齢者・介護保険 |
6 | 相談援助に係る知識と技術に関する理解(実習体験に基づく事例検討2) 児童家庭福祉 |
7 | 相談援助に係る知識と技術に関する理解(実習体験に基づく事例検討3) 地域福祉・公的扶助 |
8 | 相談援助に係る知識と技術に関する理解(実習体験に基づく事例検討4) 医療福祉 |
9 | 相談援助に係る知識と技術に関する理解(実習体験に基づく事例検討5) 障害者・触法者支援 |
10 | 実習記録と体験を踏まえた課題の整理と総括レポートの作成1) |
11 | 実習記録と体験を踏まえた課題の整理と総括レポートの作成2) |
12 | 実習記録と体験を踏まえた課題の整理と総括レポートの作成3) |
13 | 実習の評価と全体総括(実習報告会準備を含む) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に指定された課題に関して、当日授業に参加できるように、準備して臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席及び受講態度、授業参加度(70%) 実習総括レポート及び実習報告会への取り組み(30%) |
備考 (Notes) | ||
出席し演習に参加することを重視する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて授業内で紹介する。 |
本授業では、ソーシャルワーク実習での具体的な体験や活動を通して得た学びを振り返り、実践と理論を統合して理解することを目指す。具体的には:
① ソーシャルワーク実習の意義について理解する。
② ソーシャルワーク実習に係る個別指導並びに集団指導を通して、相談援助に係る知識と技術について具体的かつ実際的に理解し実践的な技術等を体得する。
③ 社会福祉士として求められる資質、技能、倫理、自己に求められる課題把握等、総合的に対応できる能力を習得する。
④ 具体的な体験や活動を、専門的ソーシャルワーク技術として概念化し理論化し体系立てていくことができる能力を涵養する。
The aim of this seminar is to reflect experiences of social work practice, and to integrate these experiences into theory of social work:
(1) Understanding the significance of social work practice.
(2) Understanding knowledge and skills related to social work, and acquiring practical skills etc. both individually and in groups.
(3) Acquiring the dispositions, skills, ethics and self-awareness required as a social worker.
(4) Cultivating the ability: that is to conceptualize, theorize and formulate their experiences of social work practice as professional social work skills.
個々の実習体験を踏まえて、具体的な課題別の相談援助事例を活用し、総合的かつ包括的な援助について実践的に習得する。実習事例を題材として、具体的な相談援助場面及び相談援助の過程を想定した実技指導を行う。
相談援助に係る知識と技術について個別的な体験を一般化し、実践的な知識と技術として習得できるように、現場実習における学生の個別的な体験も視野に入れつつ、集団指導並びに個別指導による実技指導を行う。
Based on their individual practical training experiences, utilizing concrete problem-based case-studies, students will learn practical, integrated and inclusive support. Using practical case-studies as examples, students will receive practical instruction on specific counseling support situations, as well as hypothetical past cases.
Students will acquire the practical skills and knowledge related to counseling support, based on their individual experience, incorporating what was learned during placement training, while receiving practical guidance, both individually and in groups. Cultivating the ability to conceptualize, theorize and formulate specific experiences and support activities as specialist support techniques.
1 | 相談援助実習と相談援助実習指導における個別指導及び集団指導の意義の再確認(実習目標と実習計画) |
2 | 実習ノートを活用した実習体験の振り返り1) 施設や事業者・機関・団体・地域社会等に関する基本的理解 |
3 | 実習ノートを活用した実習体験の振り返り2) 利用者個人のプライバシーの保護と守秘義務等に関する理解(個人情報保護法の理解を含む) |
4 | 実習ノートを活用した実習体験の振り返り3) ソーシャルワーカーと守秘義務に関する基本的理解 |
5 | 相談援助に係る知識と技術に関する理解(実習体験に基づく事例検討1) 高齢者・介護保険 |
6 | 相談援助に係る知識と技術に関する理解(実習体験に基づく事例検討2) 児童家庭福祉 |
7 | 相談援助に係る知識と技術に関する理解(実習体験に基づく事例検討3) 地域福祉・公的扶助 |
8 | 相談援助に係る知識と技術に関する理解(実習体験に基づく事例検討4) 医療福祉 |
9 | 相談援助に係る知識と技術に関する理解(実習体験に基づく事例検討5) 障害者・触法者支援 |
10 | 実習記録と体験を踏まえた課題の整理と総括レポートの作成1) |
11 | 実習記録と体験を踏まえた課題の整理と総括レポートの作成2) |
12 | 実習記録と体験を踏まえた課題の整理と総括レポートの作成3) |
13 | 実習の評価と全体総括(実習報告会準備を含む) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に指定された課題に関して、当日授業に参加できるように、準備して臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席及び受講態度、授業参加度(70%) 実習総括レポート及び実習報告会への取り組み(30%) |
備考 (Notes) | ||
出席し演習に参加することを重視する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて授業内で紹介する。 |