日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB641/IB641IB641 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB3390 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2016年度~2022年度入学者対象 |
Through this seminar, students aim to develop their own career and life design while positioning their studies in the Department of Social Work at the College of Community and Human Services.
Through the entire exercise, students will deepen their self-knowledge and acquire the following skills
-Understand and comprehend social and welfare issues
-Information gathering, analysis, and dissemination
-Communication, networking, and coordination
-Plan, action, and report cycle
-Understand and utilize welfare approaches
This program is intended for students who do not qualify to take the certified social worker examination. Through seminar discussions, guest speaker talks, and field work, students will identify issues they wish to address and promote project-based learning. Through program planning and implementation, students will learn about diverse activities in local communities to broaden their interest and deepen their understanding. In addition, students will visit fields related to multiculturalism and international activities.
1 | オリエンテーション:演習の目的理解・各自の課題共有 |
2 | キャリアとはなにか |
3 | 自己理解と他者理解 |
4 | 人生のデザイン |
5 | ゲストスピーカー① |
6 | ゲストスピーカー② |
7 | キャリアデザイン |
8 | プレゼンテーション |
9 | フィールドワーク① |
10 | キャリア形成とプロジェクトベースドラーニング |
11 | プロジェクトベースドラーニングの流れ |
12 | プロジェクト課題を整理する |
13 | フィールドワーク② |
14 | 前半のまとめと夏期取り組み課題の共有 |
15 | 夏期取り組み課題報告 |
16 | チームづくり |
17 | 課題を分析する |
18 | 課題の解決策を考える |
19 | 実践計画を策定する① |
20 | 実践計画を策定する② |
21 | ゲストスピーカー③ |
22 | 学科の学びはキャリアにどのようにつながるのか |
23 | 実践中間報告① |
24 | 実践中間報告② |
25 | 個人の振り返り |
26 | 自身の未来を考える |
27 | 実践最終報告① |
28 | 実践最終報告② |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修に関する指示は、履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行う。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
グループワーク等授業への参加度とリアクションペーパーの内容(40%) 授業内報告・プレゼンテーション(30%) 最終レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 松田剛典・佐伯勇・木村亮介編著 | 『大学生のためのキャリアデザイン はじめての課題解決型プロジェクト』 | ミネルヴァ書房 | 2019 | 9784623084883 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 川﨑友嗣・安川直志・安川志津香・堀田三和著 | 『大学生のためのキャリアデザイン 自分を知る・社会を知る・未来を考える』 | ミネルヴァ書房 | 2019 | 9784623084876 |
2 | 宗方比佐子・鶴田美保子著 | 『大学生のための「キャリア開発の教科書」』 | ミネルヴァ書房 | 2022 | 9784623093458 |
この授業では、グループワークにおいて他の参加受講者とともに考え検討する時間を持つ。また企画立案に基づく実践や報告を行う。積極的な受講態度が期待される。
資料の配布、授業中の課題の作成・提出、情報収集などに使用するので、授業にPC等を持参すること。
本演習を通して、各自がコミュニティ福祉学部福祉学科での学びを位置づけつつ、自身のキャリアデザイン・ライフデザインを描くことを目指します。
演習全体を通して自己覚知を深めつつ、以下の力を身につける。
-社会問題・福祉課題等の把握と理解
-情報収集・分析・発信
-コミュニケーション・ネットワーキング・調整
-企画・実行・報告サイクル
-福祉的アプローチの理解と活用
Through this seminar, students aim to develop their own career and life design while positioning their studies in the Department of Social Work at the College of Community and Human Services.
Through the entire exercise, students will deepen their self-knowledge and acquire the following skills
-Understand and comprehend social and welfare issues
-Information gathering, analysis, and dissemination
-Communication, networking, and coordination
-Plan, action, and report cycle
-Understand and utilize welfare approaches
社会福祉士受験資格を取得しない学生を対象とする。少人数の演習形式(ゼミナール)でのディスカッション、ゲストスピーカーの話、フィールドワーク等を通して、取り組みたい課題を見つけ、プロジェクトベースドラーニングを進める。プログラム立案とその実施を通し、地域社会における多様な活動のありようを知り、関心を拡げ理解を深める。同時に、
多文化共生や国際的な活動に関わるフィールドにも行く予定である。
This program is intended for students who do not qualify to take the certified social worker examination. Through seminar discussions, guest speaker talks, and field work, students will identify issues they wish to address and promote project-based learning. Through program planning and implementation, students will learn about diverse activities in local communities to broaden their interest and deepen their understanding. In addition, students will visit fields related to multiculturalism and international activities.
1 | オリエンテーション:演習の目的理解・各自の課題共有 |
2 | キャリアとはなにか |
3 | 自己理解と他者理解 |
4 | 人生のデザイン |
5 | ゲストスピーカー① |
6 | ゲストスピーカー② |
7 | キャリアデザイン |
8 | プレゼンテーション |
9 | フィールドワーク① |
10 | キャリア形成とプロジェクトベースドラーニング |
11 | プロジェクトベースドラーニングの流れ |
12 | プロジェクト課題を整理する |
13 | フィールドワーク② |
14 | 前半のまとめと夏期取り組み課題の共有 |
15 | 夏期取り組み課題報告 |
16 | チームづくり |
17 | 課題を分析する |
18 | 課題の解決策を考える |
19 | 実践計画を策定する① |
20 | 実践計画を策定する② |
21 | ゲストスピーカー③ |
22 | 学科の学びはキャリアにどのようにつながるのか |
23 | 実践中間報告① |
24 | 実践中間報告② |
25 | 個人の振り返り |
26 | 自身の未来を考える |
27 | 実践最終報告① |
28 | 実践最終報告② |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修に関する指示は、履修登録完了後に「Canvas LMS」上で履修者に対して行う。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
グループワーク等授業への参加度とリアクションペーパーの内容(40%) 授業内報告・プレゼンテーション(30%) 最終レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 松田剛典・佐伯勇・木村亮介編著 | 『大学生のためのキャリアデザイン はじめての課題解決型プロジェクト』 | ミネルヴァ書房 | 2019 | 9784623084883 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 川﨑友嗣・安川直志・安川志津香・堀田三和著 | 『大学生のためのキャリアデザイン 自分を知る・社会を知る・未来を考える』 | ミネルヴァ書房 | 2019 | 9784623084876 |
2 | 宗方比佐子・鶴田美保子著 | 『大学生のための「キャリア開発の教科書」』 | ミネルヴァ書房 | 2022 | 9784623093458 |
この授業では、グループワークにおいて他の参加受講者とともに考え検討する時間を持つ。また企画立案に基づく実践や報告を行う。積極的な受講態度が期待される。
資料の配布、授業中の課題の作成・提出、情報収集などに使用するので、授業にPC等を持参すること。