日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IB841/IB841IB841 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
実習/Practical TrainingPractical Training |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
/ ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
55 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMB3310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2021年度~2022年度入学者対象 |
1.Integrate the knowledge and skills of each subject necessary for social work practice and develop practical skills to provide support based on values and ethics as a social worker.
2. To understand the situation of people and communities in need of support, and to grasp the issues (needs) in their daily lives.
3. To develop, implement, and evaluate support plans that utilize formal and informal social resources for people in need of support to address their daily living issues (needs).
4. To gain a practical understanding of the role that facilities and institutions play in the community.
5. To understand practically how to cooperate with multiple professions, organizations, and citizens in providing comprehensive and inclusive support, and the specific details of such cooperation.
1. A total of 240 hours on field training will be provided at two or more facilities of different types.
2. During the field training, trainees learn the following topics under the guidance of a field supervisor.
①Basic communication and the formation of smooth relationships with users, family members, facilities, citizens, volunteers, etc.
②Forming supportive relationships with users and their families, etc.
③Understanding the situation of users and the community, understanding their daily life issues (needs), and creating, implementing, and evaluating support plans
④Advocacy for users and their families, etc.
⑤Understanding of multidisciplinary cooperation and team approach in support
⑥Understanding of the role that the training site plays in the local community and specific outreach to the community
⑦Understanding of the formation of cross-disciplinary and cross-industry relationships in the community and the utilization, coordination, and development of social resources
⑧Practical management of facilities, businesses, institutions, organizations, etc. (Including understanding of team management and human resource management)
⑨Professional ethics as a social worker, roles and responsibilities as a member of an organization, and understanding of regulations related to employment
⑩Understanding of skills required for social work practice (outreach, networking, coordination, negotiation, facilitation, presentation, and social action)
3. The social work practicum instructor will communicate and coordinate with the practicum student and field supervisor through round visits, etc., to understand the practicum student's practice situation and provide sufficient individualized guidance.
1 | オリエンテーション |
2 | 実習先における利用者・関係者に関する理解 |
3 | 専門的援助関係とコミュニケーション |
4 | 実習先における援助関係形成の理解 |
5 | 生活上の課題(ニーズ)把握のポイント |
6 | 利用者に対する支援計画策定のプロセス |
7 | 社会福祉専門職としての自己理解と自己覚知 |
8 | ソーシャルワークの価値と倫理、エンパワメント |
9 | 実習先における利用者及び関係者への権利擁護活動 |
10 | 組織内外における多様な専門職等との連携 |
11 | 多職種連携とチームアプローチ |
12 | 実習先を取り巻く地域社会の理解 |
13 | 実習先と地域社会との関係構築の実際 |
14 | 地域における多様なネットワーキング |
15 | 社会資源に関する基礎知識と活用・調整・開発 |
16 | 組織における経営運営の実際 |
17 | 実習先における人材育成の理解 |
18 | 社会福祉士としての職業倫理 |
19 | 組織の一員としての役割と責任 |
20 | ソーシャルワーク実践事例と技術の理解①(アウトリーチ) |
21 | ソーシャルワーク実践事例と技術の理解②(ネットワーキング) |
22 | ソーシャルワーク実践事例と技術の理解③(コーディネーション) |
23 | ソーシャルワーク実践事例と技術の理解④(ネゴシエーション) |
24 | ソーシャルワーク実践事例と技術の理解⑤(ファシリテーション) |
25 | ソーシャルワーク実践事例と技術の理解⑥(プレゼンテーション) |
26 | ソーシャルワーク実践事例と技術の理解⑦(ソーシャルアクション) |
27 | 実習で学んだソーシャルワークの視点 |
28 | 実習のふりかえり |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
実習指導担当教員並びに実習指導者より適宜指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
実習への参加(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
1.ソーシャルワークの実践に必要な各科目の知識と技術を統合し、社会福祉士としての価値と倫理に基づく支援を行うための実践能力を養う。
2.支援を必要とする人や地域の状況を理解し、その生活上の課題(ニーズ)について把握する。
3.生活上の課題(ニーズ)に対応するため、支援を必要とする人の内的資源やフォーマル・インフォーマルな社会資源を活用した支援計画の作成、実施及びその評価を行う。
4.施設・機関等が地域社会の中で果たす役割を実践的に理解する。
5.総合的かつ包括的な支援における多職種・多機関、地域住民等との連携のあり方及びその具体的内容を実践的に理解する。
1.Integrate the knowledge and skills of each subject necessary for social work practice and develop practical skills to provide support based on values and ethics as a social worker.
2. To understand the situation of people and communities in need of support, and to grasp the issues (needs) in their daily lives.
3. To develop, implement, and evaluate support plans that utilize formal and informal social resources for people in need of support to address their daily living issues (needs).
4. To gain a practical understanding of the role that facilities and institutions play in the community.
5. To understand practically how to cooperate with multiple professions, organizations, and citizens in providing comprehensive and inclusive support, and the specific details of such cooperation.
1.2か所以上の異なる種別の施設に配属し、合計240時間の現場実習を行う。
2.現場実習においては、実習生は以下の内容について実習指導者による指導をうけて学習する。
①利用者やその関係者(家族・親族、友人等)、施設・事業者・機関・団体、住民やボランティア等との基本的なコミュニケーションや円滑な人間関係の形成
②利用者やその関係者(家族・親族、友人等)との援助関係の形成
③利用者や地域の状況を理解し、その生活上の課題(ニーズ)の把握、支援計画の作成と実施及び評価
④利用者やその関係者(家族・親族、友人等)への権利擁護活動(エンパワメントを含む)とその評価
⑤多職種連携及び支援におけるチームアプローチの実践的理解
⑥当該実習先が地域社会の中で果たす役割の理解及び具体的な地域社会への働きかけ
⑦地域における分野横断的・業種横断的な関係形成と社会資源の活用・調整・開発に関する理解
⑧施設・事業者・機関・団体等の経営やサービスの管理運営の実際(チームマネジメントや人材管理の理解を含む。)
⑨社会福祉士としての職業倫理と組織の一員としての役割と責任、就業に関する規程の理解
⑩ソーシャルワーク実践に求められる技術(アウトリーチ、ネットワーキング、コーディネーション、ネゴシエーション、ファシリテーション、プレゼンテーション、ソーシャルアクション)の実践的理解
3.ソーシャルワーク実習指導担当教員は巡回指導等を通して実習生及び実習指導者との連絡調整を密に行い、実習生の実習状況についての把握とともに実習中の個別指導を十分に行うものとする。
1. A total of 240 hours on field training will be provided at two or more facilities of different types.
2. During the field training, trainees learn the following topics under the guidance of a field supervisor.
①Basic communication and the formation of smooth relationships with users, family members, facilities, citizens, volunteers, etc.
②Forming supportive relationships with users and their families, etc.
③Understanding the situation of users and the community, understanding their daily life issues (needs), and creating, implementing, and evaluating support plans
④Advocacy for users and their families, etc.
⑤Understanding of multidisciplinary cooperation and team approach in support
⑥Understanding of the role that the training site plays in the local community and specific outreach to the community
⑦Understanding of the formation of cross-disciplinary and cross-industry relationships in the community and the utilization, coordination, and development of social resources
⑧Practical management of facilities, businesses, institutions, organizations, etc. (Including understanding of team management and human resource management)
⑨Professional ethics as a social worker, roles and responsibilities as a member of an organization, and understanding of regulations related to employment
⑩Understanding of skills required for social work practice (outreach, networking, coordination, negotiation, facilitation, presentation, and social action)
3. The social work practicum instructor will communicate and coordinate with the practicum student and field supervisor through round visits, etc., to understand the practicum student's practice situation and provide sufficient individualized guidance.
1 | オリエンテーション |
2 | 実習先における利用者・関係者に関する理解 |
3 | 専門的援助関係とコミュニケーション |
4 | 実習先における援助関係形成の理解 |
5 | 生活上の課題(ニーズ)把握のポイント |
6 | 利用者に対する支援計画策定のプロセス |
7 | 社会福祉専門職としての自己理解と自己覚知 |
8 | ソーシャルワークの価値と倫理、エンパワメント |
9 | 実習先における利用者及び関係者への権利擁護活動 |
10 | 組織内外における多様な専門職等との連携 |
11 | 多職種連携とチームアプローチ |
12 | 実習先を取り巻く地域社会の理解 |
13 | 実習先と地域社会との関係構築の実際 |
14 | 地域における多様なネットワーキング |
15 | 社会資源に関する基礎知識と活用・調整・開発 |
16 | 組織における経営運営の実際 |
17 | 実習先における人材育成の理解 |
18 | 社会福祉士としての職業倫理 |
19 | 組織の一員としての役割と責任 |
20 | ソーシャルワーク実践事例と技術の理解①(アウトリーチ) |
21 | ソーシャルワーク実践事例と技術の理解②(ネットワーキング) |
22 | ソーシャルワーク実践事例と技術の理解③(コーディネーション) |
23 | ソーシャルワーク実践事例と技術の理解④(ネゴシエーション) |
24 | ソーシャルワーク実践事例と技術の理解⑤(ファシリテーション) |
25 | ソーシャルワーク実践事例と技術の理解⑥(プレゼンテーション) |
26 | ソーシャルワーク実践事例と技術の理解⑦(ソーシャルアクション) |
27 | 実習で学んだソーシャルワークの視点 |
28 | 実習のふりかえり |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
実習指導担当教員並びに実習指導者より適宜指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
実習への参加(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None