日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC052/IC052IC052 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
「持続可能なまちづくり」の視点から「地域活性化」を考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC3610 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
コミュニティ政策学科選択必修科目 2023年度以降入学者対象 |
This is an elective required course that is positioned at the core of education in the Department of Community Development. Based on each faculty member's research theme, students will read specialized literature, conduct fieldwork, and practice in the field in small classes. The objective of this course is to examine the sustainability of the relationships between nature, society, and the self, identify existing challenges, and develop strategies for their resolution. Furthermore, by focusing on "energy" and "food (agriculture)," students will study sustainability and its applications to local communities.
Focusing on "energy" and "food (agriculture)," both essential to human life, this course explores sustainability and its applications to local communities. Specifically, students will engage in a community energy project led by an NPO in Ogawamachi, Saitama, to examine the feasibility of local energy self-sufficiency. They will also study advanced case studies in this field. Furthermore, students will participate in farm work alongside local farmers supporting organic agriculture and take part in the reclamation of abandoned farmland through an environmental conservation NPO, gaining firsthand insight into the realities and challenges of sustainable agriculture.
To deepen their engagement in these activities, students will employ the dialogue-based practice of "meta-facilitation."
1 | 導入 |
2 | 三つのS(Soil, Soul, Society)の視点から考える持続可能性 |
3 | エネルギー地域自給の現状と課題(1) メタファシリテーション概説(1) |
4 | エネルギー地域自給の現状と課題(2) メタファシリテーション概説(2) |
5 | エネルギー地域自給の現状と課題(3) メタファシリテーション概説(3) |
6 | ゲストスピーカー エネルギーの地域自給について |
7 | 食(農業)の現状と課題(1) メタファシリテーション実践(1) |
8 | 食(農業)の現状と課題(2) メタファシリテーション実践(2) |
9 | 食(農業)の現状と課題(3) メタファシリテーション実践(3) |
10 | ゲストスピーカー 食の地域自給について |
11 | 「消滅可能性自治体」の現状と課題(1) |
12 | 「消滅可能性自治体」の現状と課題(2) |
13 | 「消滅可能性自治体」の現状と課題(3) |
14 | ワークショップ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
フィールド活動の参加、活動レポートの執筆、授業毎のブックレポート、資料作成。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | サティシュ・クマール | 人類はどこへいくのか: ほんとうの転換のための三つのS土・魂・社会 | ぷねうま舎 | 2017 | 4906791697 |
2 | 中田豊一 | 対話型ファシリテーションの手ほどき | ムラのミライ | 2015 | 9784990814724 |
3 | 安冨 歩 | 生きる技法 | 青灯社 | 2011 | 4862280552 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジェイソン・ヒッケル | 資本主義の次に来る世界 | 東洋経済新報社 | 2023 | 9784492315491 |
コミュニティ政策学科での教育の中心に位置づけられる選択必修科目である。各教員の研究テーマに即して、少人数クラスで専門文献の講読や現地調査、現場実習などを行う。
本クラスの目標は、自然、社会、自分自身との関係が持続可能であるか否かに注目し、現状の課題を明らかにし、課題解決のための方策を構想することである。そして「エネルギー」と「食(農業)」に焦点を当て、持続可能性とその地域への応用を学ぶ。
This is an elective required course that is positioned at the core of education in the Department of Community Development. Based on each faculty member's research theme, students will read specialized literature, conduct fieldwork, and practice in the field in small classes. The objective of this course is to examine the sustainability of the relationships between nature, society, and the self, identify existing challenges, and develop strategies for their resolution. Furthermore, by focusing on "energy" and "food (agriculture)," students will study sustainability and its applications to local communities.
私たちの生活に欠かせない「エネルギー」と「食(農業)」に焦点を当て、持続可能性とその地域への応用を学ぶ。具体的には、埼玉県小川町をフィールドに、NPOが推進する地域エネルギー事業に参加し、地域自給の可能性を探る。また、先進的な事例も学ぶ。さらに、小川町での有機農業の実践を支える農家の方々と共に農作業体験や環境保全NPOによる耕作放棄地開墾に参加し、持続可能な農業の実態や課題に触れる。
これらの地域での活動を深めるために「メタファシリテーション」の対話実践を用いる。
Focusing on "energy" and "food (agriculture)," both essential to human life, this course explores sustainability and its applications to local communities. Specifically, students will engage in a community energy project led by an NPO in Ogawamachi, Saitama, to examine the feasibility of local energy self-sufficiency. They will also study advanced case studies in this field. Furthermore, students will participate in farm work alongside local farmers supporting organic agriculture and take part in the reclamation of abandoned farmland through an environmental conservation NPO, gaining firsthand insight into the realities and challenges of sustainable agriculture.
To deepen their engagement in these activities, students will employ the dialogue-based practice of "meta-facilitation."
1 | 導入 |
2 | 三つのS(Soil, Soul, Society)の視点から考える持続可能性 |
3 | エネルギー地域自給の現状と課題(1) メタファシリテーション概説(1) |
4 | エネルギー地域自給の現状と課題(2) メタファシリテーション概説(2) |
5 | エネルギー地域自給の現状と課題(3) メタファシリテーション概説(3) |
6 | ゲストスピーカー エネルギーの地域自給について |
7 | 食(農業)の現状と課題(1) メタファシリテーション実践(1) |
8 | 食(農業)の現状と課題(2) メタファシリテーション実践(2) |
9 | 食(農業)の現状と課題(3) メタファシリテーション実践(3) |
10 | ゲストスピーカー 食の地域自給について |
11 | 「消滅可能性自治体」の現状と課題(1) |
12 | 「消滅可能性自治体」の現状と課題(2) |
13 | 「消滅可能性自治体」の現状と課題(3) |
14 | ワークショップ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
フィールド活動の参加、活動レポートの執筆、授業毎のブックレポート、資料作成。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | サティシュ・クマール | 人類はどこへいくのか: ほんとうの転換のための三つのS土・魂・社会 | ぷねうま舎 | 2017 | 4906791697 |
2 | 中田豊一 | 対話型ファシリテーションの手ほどき | ムラのミライ | 2015 | 9784990814724 |
3 | 安冨 歩 | 生きる技法 | 青灯社 | 2011 | 4862280552 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジェイソン・ヒッケル | 資本主義の次に来る世界 | 東洋経済新報社 | 2023 | 9784492315491 |