日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Community and Human Services
Course Code IC052
Theme・Subtitle 「持続可能なまちづくり」の視点から「地域活性化」を考える
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC3610
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes コミュニティ政策学科選択必修科目
2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

This is an elective required course that is positioned at the core of education in the Department of Community Development. Based on each faculty member's research theme, students will read specialized literature, conduct fieldwork, and practice in the field in small classes. The objective of this course is to examine the sustainability of the relationships between nature, society, and the self, identify existing challenges, and develop strategies for their resolution. Furthermore, by focusing on "energy" and "food (agriculture)," students will study sustainability and its applications to local communities.

【Course Contents】

Focusing on "energy" and "food (agriculture)," both essential to human life, this course explores sustainability and its applications to local communities. Specifically, students will engage in a community energy project led by an NPO in Ogawamachi, Saitama, to examine the feasibility of local energy self-sufficiency. They will also study advanced case studies in this field. Furthermore, students will participate in farm work alongside local farmers supporting organic agriculture and take part in the reclamation of abandoned farmland through an environmental conservation NPO, gaining firsthand insight into the realities and challenges of sustainable agriculture.
To deepen their engagement in these activities, students will employ the dialogue-based practice of "meta-facilitation."

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 導入
2 三つのS(Soil, Soul, Society)の視点から考える持続可能性
3 エネルギー地域自給の現状と課題(1)
メタファシリテーション概説(1)
4 エネルギー地域自給の現状と課題(2)
メタファシリテーション概説(2)
5 エネルギー地域自給の現状と課題(3)
メタファシリテーション概説(3)
6 ゲストスピーカー エネルギーの地域自給について
7 食(農業)の現状と課題(1)
メタファシリテーション実践(1)
8 食(農業)の現状と課題(2)
メタファシリテーション実践(2)
9 食(農業)の現状と課題(3)
メタファシリテーション実践(3)
10 ゲストスピーカー 食の地域自給について
11 「消滅可能性自治体」の現状と課題(1)
12 「消滅可能性自治体」の現状と課題(2)
13 「消滅可能性自治体」の現状と課題(3)
14 ワークショップ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

フィールド活動の参加、活動レポートの執筆、授業毎のブックレポート、資料作成。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加度(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 サティシュ・クマール 人類はどこへいくのか: ほんとうの転換のための三つのS土・魂・社会 ぷねうま舎 2017 4906791697
2 中田豊一 対話型ファシリテーションの手ほどき ムラのミライ 2015 9784990814724
3 安冨 歩 生きる技法 青灯社 2011 4862280552

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ジェイソン・ヒッケル 資本主義の次に来る世界 東洋経済新報社 2023 9784492315491

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】