日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Community and Human Services
Course Code IC053
Theme・Subtitle Think globally, act locally:グローバルな視野からとらえ草の根で行動する
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面
Face-to-face
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC3610
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes コミュニティ政策学科選択必修科目
2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

This is a required elective core education class in the Department of Community and Development Studies. Students will study social development by reading specialized literature, visiting related institutions, conducting field research, and engaging in other activities aligned with each advisor's specialty and the field research of their respective countries in a small seminar. This seminar aims to help students understand and analyze the causes of social issues primarily through presentations, class discussions, and advisors' feedback based on social development or international development theory. Topics covered will include international immigration and migrant labor due to expanded globalization, causes of poverty, community economy, responses to malnutrition, indigenous foods, grassroots-based sustainable agriculture and food, the ideals and activities of international NGOs, peacebuilding, and cultural diversity.

【Course Contents】

In this seminar, students will give presentations based on previous reading and learning materials, hold discussions, and provide feedback based on advisors’ comments and interactions with guest lecturers, senior students, and teaching assistants. Students will learn about social development, focusing on improving well-being and fostering civil societies. Additionally, students will visit Hiroshima or Nagasaki for field research in peace studies during the fall semester. We value broadening one's horizons through these valuable processes and hope each student understands the importance of learning for a meaningful university life by thinking globally and acting locally.
Spring Semester

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 自己紹介:これまで行ってきた研究内容や活動の紹介、現在関心を持っていること
2025年度(春学期・秋学期)の研究・活動計画・日程(各提出期日を含む)の紹介
研究論文の書き方:文献の検索方法、資料の検索方法、引用方法、剽窃厳禁(剽窃とは?)
第1回目の演習には必ず参加すること
2 各学生の関心(研究内容)の確認
研究課題の設定、研究方法(説明:アドバイザー)
① 関心のあること、関心をもったきっかけ、② 先行研究(まず、文献を集める⇒読む)、③ 事例の紹介(文献から)、④ まとめ
提出課題の説明:CANVASに掲示あり 
3 各学生による報告(口頭)、関心のあること、関心をもったきっかけ、文献紹介 
グループディスカッション
スライド作成
① 留意点、② 表やグラフの作成について(説明:アドバイザー)
4 提出課題(CANVASに掲示あり)に基づき報告
グループ編成(予定):報告順の決定
グループディスカッション
5 スライド提出:CANVASに掲示あり
コメント(アドバイザー)
6 学生による報告、ディスカッション、アドバイザーのコメント
7 学生による報告、ディスカッション、アドバイザーのコメント
8 学生による報告、ディスカッション、アドバイザーのコメント
9 学生による報告、ディスカッション、アドバイザーのコメント
10 学生による報告、ディスカッション、アドバイザーのコメント
11 ゲストスピーカー
12 レポート(進捗状況:仮提出)
13 レポート(進捗状況:仮提出)へのコメント
14 春学期のまとめ
秋学期研究課題(継続もしくは変更の確認)
秋学期に向けて(秋学期の課題提出期日を含む)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

レポートの本提出は秋学期になりますが、文字数が多くなるので春学期からの準備が重要になります。春学期からの積み重ねが成果につながることを意識してください。そのため、適宜、ゼミ論文の進捗状況を確認する予定です。そのうえで、フィードバックを行う予定です。春学期中に4,000~6,000文字(目安)の完成度を目指しています。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加度(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 加藤(山内)珠比 「加工業者・グループの発展とローカル経済の関わり―タンザニア・モロゴロ州における『混合粥の素』の生産」真崎克彦、藍澤淑雄編『ポスト資本主義時代の地域主義ー草の根の価値創造の実践』第5章所収、82-100頁 明石書店 2024
2 重田康博、真崎克彦、阪本公美子編 『SDGs時代のグローバル開発協力論-開発援助・パートナーシップの再考』 明石書店 2019
3 Tamahi Kato-Yamauch "Women's empowerment through mixed porridge flour processing in the Morogoro region in Tanzania" 国際開発研究、30巻、2号、pp.129-144 国際開発学会 2021
4 Kumiko, Sakamoto, Lilian, Daniel Kaale, Reiko, Ohmori, and Tamahi, Kato (Yamauchi) Changing Dietary Patterns, Indigenous Foods and Wild Foods: in relation to Wealth, Mutual Relations and Health Tanzania' Springer 2023
その他 (Others)
Tamahi Kato and Martin Greeley (2016) "Agricultural input subsidies in sub-Saharan Africa" IDS Bulletin Vol. 47 No. 2, Institute of Development Studies
https://www.ids.ac.uk/publications/agricultural-input-subsidies-in-sub-saharan-africa/

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

1. 主体的かつ積極的な参加。やむを得ない理由で演習に参加できない場合、必ず事前にご連絡ください。
2. 期末最終レポート提出は秋学期になりますが、春学期からの準備が重要になります。春学期からの積み重ねが成果につながることを肝に銘じてください。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

2017年度以降の調査は、日本学術振興会科研費助成により実施している。現在の研究課題は以下の通り。
1.「タンザニアの地方都市におけるコミュニティ経済の発展:混合粥加工女性グループの事例」研究代表者・加藤珠比(若手研究:課題番号24K20992: 2024年度~2026年度予定)。
2.「SDGs時代・将来世代のアフリカ在来知-タンザニアの野生植物の食・健康への寄与」研究代表者・阪本公美子(基盤研究A:課題番号22H00032: 2022年度~2026年度予定) 研究分担者・加藤珠比。

【注意事項 / Notice】