日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Community and Human Services
Course Code IC054
Theme・Subtitle 公共デザイン:まち・空間・モノ・コト・繋がりのリデザイン~シェアとリノベーションに注目して~
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC3610
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes コミュニティ政策学科選択必修科目
2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

This is an elective required course that is positioned at the core of education in the Department of Community Development. Based on each faculty member's research theme, students will read specialized literature, conduct fieldwork, and practice in the field in small classes.
The goal of this class is to think about "town, space, things, events, and community" from the perspective of design. Perhaps there are designs that can only be created by liberal arts students who think about community and regional revitalization, rather than architecture or art.

【Course Contents】

For example, "why"... Is the book section of a convenience store by the window? Are the chairs in the science lab without backrests? Do you feel that European cityscapes are beautiful, but not the "Fast Hudo" with its proliferation of chain stores? ... The "things, events, and atmosphere" in a "town" have "meanings" and "knowledge = secret" embedded in them. This point is not limited to "things and spaces" but also applies to "connections and town development." For example, "looking for common ground leads to friendships," "people outside the area (outsiders) are more likely to notice the good points of a certain area (regional resources)"... these are "knowledge" for connections and town development.
From this perspective, let's look at the town and the world, unravel the "knowledge = secret" of "airspace, things, events, and connections," and think about redesigning = renovating while making use of that knowledge. Let's think of all the "things, events, and people" in the town as materials, and think about redesigning = renovating. Doing so could revitalize the town and the world, and contribute to solving social problems. For example, Kochi has an "aquarium without idols" (Muroto Abandoned School Aquarium). It is an example of utilizing an abandoned school, and instead of dolphins or penguins, it is filled with unassuming fish. However, these are "freshly caught fish" that are provided to local fishermen, and with ingenuity such as placing an aquarium inside a vaulting box, the abandoned school has been revived as a hub for revitalizing the local area. With imagination and ingenuity backed by knowledge, it is possible to change the town and the world while having fun. And it is only because there is "fun" that it continues.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 イントロ
3 文献講読・発表・グループワーク・ゼミ活動等
4 文献講読・発表・グループワーク・ゼミ活動等
5 文献講読・発表・グループワーク・ゼミ活動等
6 文献講読・発表・グループワーク・ゼミ活動等
7 文献講読・発表・グループワーク・ゼミ活動等
8 文献講読・発表・グループワーク・ゼミ活動等
9 文献講読・発表・グループワーク・ゼミ活動等
10 文献講読・発表・グループワーク・ゼミ活動等
11 文献講読・発表・グループワーク・ゼミ活動等
12 文献講読・発表・グループワーク・ゼミ活動等
13 文献講読・発表・グループワーク・ゼミ活動等
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

文献講読、プレゼン準備、企画立案、企画準備、グループ学習等を合わせて、事前・事後で4時間程度。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加度(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業時に指示する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業時に指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

権が担当する「公共空間論・シェアライフ論・公共哲学」を原則として2~3年次で、厳しければ2~4年次で履修することが望ましい。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

ノートPC持参が望ましい。

【その他 / Others】

権ゼミは「学生の間のお勉強」ではなく、卒業後も役立つ研究・企画・実践・プレゼン力の習得や、学友・学外の方・卒業生との関係をつくることを目指している。企業とのとコラボ、先輩・後輩・卒業生との交流や、先輩の就活支援もある。以下をご覧下さい。ゼミの内容や雰囲気が分かると思います。
ゼミ公式HP: https://www.gon-rikkyo.com/  公式インスタ: https://www.instagram.com/gon_seminar_rikkyo/

【注意事項 / Notice】