日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC056/IC056IC056 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
「災間」の時代の地域社会学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC3610 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
コミュニティ政策学科選択必修科目 2023年度以降入学者対象 |
This is an elective required course that is positioned at the core of education in the Department of Community Development. Based on each faculty member's research theme, students will read specialized literature, conduct fieldwork, and practice in the field in small classes.
Thirteen years have passed since the Great East Japan Earthquake, but the reconstruction of the affected areas and the lives of the victims are still in progress. On the other hand, since then, disasters such as the Noto Peninsula earthquake have occurred frequently in various places, and the risk of a capital earthquake and a Nankai Trough earthquake has been pointed out, while abnormal weather due to global warming is becoming more severe. We can no longer separate "pre-disaster" and "post-disaster", and we must start from the recognition that we are living in an era of "between disasters". Disasters make the vulnerability of local communities clear and bring about various crises, but at the same time, they also demonstrate resilience in local communities and call for emergent efforts by NPOs and volunteers. What can we do to calmly accept reality and speak of hope, without falling into indifference or despair in the face of disaster risks? Based on the above awareness of the issues, this seminar aims to clarify the various aspects of communities in the "between disasters" while taking into account the community sociology perspective and utilizing each student's own interests.
In Advanced Seminar on Community Studies 1A, students learn the basics of community studies and disaster sociology and methods of social research through lectures by faculty members and literature reading, and then set their own research themes. After gaining an understanding of the subject through preliminary research, students plan their research and conduct interviews and fieldwork during the summer vacation. In parallel with this, students also carry out practical projects related to the seminar theme from time to time.
1 | オリエンテーション |
2 | 各自の調査テーマの検討とグループ分け |
3 | 地域社会学・災害社会学の基礎知識① |
4 | 地域社会学・災害社会学の基礎知識② |
5 | フィールドワークの方法と注意点 |
6 | 文献講読① |
7 | 文献講読② |
8 | 文献講読③ |
9 | 文献講読④ |
10 | ゲストスピーカーとの対話の準備 |
11 | ゲストスピーカーとの対話① |
12 | ゲストスピーカーとの対話② |
13 | ゲストスピーカーとの対話③ |
14 | フィールドワークに向けた準備 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修として、授業時に提示された課題や、学外でのフィールドワーク・合宿を予定しており、これらに取り組む時間を総合すると計60時間相当となる。詳細については、開講後に履修者に対して指示を行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。文献講読に使用するテキストは、授業中に提示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 西城戸誠・原田峻 | 『避難と支援―埼玉県における広域避難者支援のローカルガバナンス』 | 新泉社 | 2019 | 9784787719041 |
コミュニティが抱える現在進行形の様々な危機に対して、教員と共同で探求してくれる熱意ある履修者を歓迎します。社会調査士関連科目を並行して履修することを推奨しますが、必須ではありません。
コミュニティ政策学科での教育の中心に位置づけられる選択必修科目である。各教員の研究テーマに即して、少人数クラスで専門文献の講読や現地調査、現場実習などを行う。本クラスの目標は、以下の通りである。
東日本大震災の発生から13年が経過したが、被災地の復興や被災者の生活再建は今なお途上にある。他方でその後も能登半島地震など各地で災害が多発するとともに、首都直下地震や南海トラフ地震の危険性が指摘されつつ、地球温暖化に伴う異常気象が激甚化している。もはや「災前」と「災後」は区切ることができず、私たちは「災間」の時代を生きている、という認識から始めよう。災害は地域社会の脆弱性を鮮明にし、様々な危機をもたらすと同時に、地域社会にレジリエンス(復元力)を発揮させ、NPOやボランティアによる創発的な取り組みも呼び起こす。災害リスクの前で無関心や絶望に陥ることなく、現実を冷静に受け止めて希望を語るために、私たちには何ができるだろうか。このゼミでは以上の問題意識をもとに、地域社会学的な視点を踏まえつつ、履修者が各自の関心を活かしながら、「災間」のコミュニティの諸相を明らかにしていくことを目標とする。
This is an elective required course that is positioned at the core of education in the Department of Community Development. Based on each faculty member's research theme, students will read specialized literature, conduct fieldwork, and practice in the field in small classes.
Thirteen years have passed since the Great East Japan Earthquake, but the reconstruction of the affected areas and the lives of the victims are still in progress. On the other hand, since then, disasters such as the Noto Peninsula earthquake have occurred frequently in various places, and the risk of a capital earthquake and a Nankai Trough earthquake has been pointed out, while abnormal weather due to global warming is becoming more severe. We can no longer separate "pre-disaster" and "post-disaster", and we must start from the recognition that we are living in an era of "between disasters". Disasters make the vulnerability of local communities clear and bring about various crises, but at the same time, they also demonstrate resilience in local communities and call for emergent efforts by NPOs and volunteers. What can we do to calmly accept reality and speak of hope, without falling into indifference or despair in the face of disaster risks? Based on the above awareness of the issues, this seminar aims to clarify the various aspects of communities in the "between disasters" while taking into account the community sociology perspective and utilizing each student's own interests.
コミュニティ学演習1Aでは、教員による講義や文献講読によって地域社会学・災害社会学の基本と社会調査の方法を学んだのち、各自の調査テーマを設定する。予備調査によって対象の概要を理解した上で調査を企画し、夏休みにインタビューやフィールドワークなどを行う。これらと並行して、随時、演習テーマに関連する実践的なプロジェクトも実施する。
In Advanced Seminar on Community Studies 1A, students learn the basics of community studies and disaster sociology and methods of social research through lectures by faculty members and literature reading, and then set their own research themes. After gaining an understanding of the subject through preliminary research, students plan their research and conduct interviews and fieldwork during the summer vacation. In parallel with this, students also carry out practical projects related to the seminar theme from time to time.
1 | オリエンテーション |
2 | 各自の調査テーマの検討とグループ分け |
3 | 地域社会学・災害社会学の基礎知識① |
4 | 地域社会学・災害社会学の基礎知識② |
5 | フィールドワークの方法と注意点 |
6 | 文献講読① |
7 | 文献講読② |
8 | 文献講読③ |
9 | 文献講読④ |
10 | ゲストスピーカーとの対話の準備 |
11 | ゲストスピーカーとの対話① |
12 | ゲストスピーカーとの対話② |
13 | ゲストスピーカーとの対話③ |
14 | フィールドワークに向けた準備 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修として、授業時に提示された課題や、学外でのフィールドワーク・合宿を予定しており、これらに取り組む時間を総合すると計60時間相当となる。詳細については、開講後に履修者に対して指示を行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。文献講読に使用するテキストは、授業中に提示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 西城戸誠・原田峻 | 『避難と支援―埼玉県における広域避難者支援のローカルガバナンス』 | 新泉社 | 2019 | 9784787719041 |
コミュニティが抱える現在進行形の様々な危機に対して、教員と共同で探求してくれる熱意ある履修者を歓迎します。社会調査士関連科目を並行して履修することを推奨しますが、必須ではありません。