日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC057/IC057IC057 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC3610 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
コミュニティ政策学科選択必修科目 2023年度以降入学者対象 |
This is an elective required course that is positioned at the core of education in the Department of Community Development. Based on each faculty member's research theme, students will read specialized literature, conduct fieldwork, and practice in the field in small classes.
This seminar is based on the theme of “community development”. Until now, “community development” has been the subject of study in the fields of science and technology. However, in the current climate, where the uniqueness and sustainability of communities are emphasized, there is a need for a liberal arts education that can interpret the context of a community and re-establish social relationships. The aim of this seminar is to produce human resources who can contribute to community development in both practical and research terms.
The basic activities of the seminar are as follows.
1) To acquire the logical thinking and problem-solving skills that are essential for working adults, each student writes a short essay on a topic of their own interest.
2) To gain practical experience in community development, students participate in community development activities for 4 to 5 days during the summer holidays in rural villages and towns in Nagano Prefecture.
The following is an image of the annual schedule.
Spring semester: Planning and conceptualizing research themes / Learning about summer fieldwork and community development projects
Summer vacation: Research related to individual research / Community development activities in the field
Autumn semester: Research reports and writing papers
In addition to this, there are also voluntary training camps organized by the students (in the past, these have been held in areas such as Amami Oshima, Beppu/Oita, Shimanami Kaido, Osaka, Minami Sanriku, Hamadori(Fukushima), Tokachi, and Taiwan).
1 | オリエンテーション |
2 | 人文地理学の視点 |
3 | 文献レビュー(1) |
4 | 文献レビュー(2) |
5 | 文献レビュー(3) |
6 | 文献レビュー(4) |
7 | 研究企画書(1) |
8 | 研究企画書(2) |
9 | 巡検(フィールドワーク対象地域での見学) |
10 | フィールドワークの企画・準備(1) |
11 | フィールドワークの企画・準備(2) |
12 | フィールドワークの企画・準備(3) |
13 | 研究企画書と調査計画(1) |
14 | 研究企画書と調査計画(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外においても,発表準備や論文執筆,グループワークによる企画立案などで,60時間程度の学修時間が必要となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
コミュニティ政策学科での教育の中心に位置づけられる選択必修科目である。各教員の研究テーマに即して、少人数クラスで専門文献の講読や現地調査、現場実習などを行う。
このゼミは〈まちづくり〉をテーマとするゼミです。これまで〈まちづくり〉は理工系の分野が扱う対象でした。しかし,地域の固有性や持続可能性が重視される現在では,地域の文脈を読み解き,社会関係を結びなおす文系的素養が求められています。ゼミでは実践と研究の両面から,そうしたまちづくりの即戦力となる人材の輩出をめざしています。
This is an elective required course that is positioned at the core of education in the Department of Community Development. Based on each faculty member's research theme, students will read specialized literature, conduct fieldwork, and practice in the field in small classes.
This seminar is based on the theme of “community development”. Until now, “community development” has been the subject of study in the fields of science and technology. However, in the current climate, where the uniqueness and sustainability of communities are emphasized, there is a need for a liberal arts education that can interpret the context of a community and re-establish social relationships. The aim of this seminar is to produce human resources who can contribute to community development in both practical and research terms.
ゼミの基本的活動は次の2つです。
1)社会人として不可欠な論理的思考力や問題解決力を身につけるために,各自が興味のあるテーマについて小論文を執筆する
2)まちづくりの実践経験を積むために,長野県内の農山村のフィールドで夏休みに4〜5日間のまちづくり活動に参加する
年間スケジュールのイメージは以下の通りです。
春学期:研究テーマの構想・企画/夏のフィールドに関する学習やまちづくり企画
夏休み:各自の研究に関する調査/フィールドでのまちづくり活動
秋学期:研究報告と論文執筆
この他に,例年ゼミ生企画による自主的な合宿があります(参考:これまでに行った地域は奄美大島,大分・別府,しまなみ海道,大阪,南三陸,福島県浜通り,北海道十勝地方,台湾など)。
The basic activities of the seminar are as follows.
1) To acquire the logical thinking and problem-solving skills that are essential for working adults, each student writes a short essay on a topic of their own interest.
2) To gain practical experience in community development, students participate in community development activities for 4 to 5 days during the summer holidays in rural villages and towns in Nagano Prefecture.
The following is an image of the annual schedule.
Spring semester: Planning and conceptualizing research themes / Learning about summer fieldwork and community development projects
Summer vacation: Research related to individual research / Community development activities in the field
Autumn semester: Research reports and writing papers
In addition to this, there are also voluntary training camps organized by the students (in the past, these have been held in areas such as Amami Oshima, Beppu/Oita, Shimanami Kaido, Osaka, Minami Sanriku, Hamadori(Fukushima), Tokachi, and Taiwan).
1 | オリエンテーション |
2 | 人文地理学の視点 |
3 | 文献レビュー(1) |
4 | 文献レビュー(2) |
5 | 文献レビュー(3) |
6 | 文献レビュー(4) |
7 | 研究企画書(1) |
8 | 研究企画書(2) |
9 | 巡検(フィールドワーク対象地域での見学) |
10 | フィールドワークの企画・準備(1) |
11 | フィールドワークの企画・準備(2) |
12 | フィールドワークの企画・準備(3) |
13 | 研究企画書と調査計画(1) |
14 | 研究企画書と調査計画(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外においても,発表準備や論文執筆,グループワークによる企画立案などで,60時間程度の学修時間が必要となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None