日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Community and Human Services
Course Code IC135
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC1300
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:80人/ Capacity:80)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2022年度以前入学者対象
人数制限80名
他学科生履修不可

【Course Objectives】

Ability to ask questions, set hypotheses, plan and conduct surveys.
Ability to create questionnaires, with consideration of question sentences and options.
Ability to properly input and aggregate survey data.

【Course Contents】

While acquiring the basics of social research, students will learn in a practical training format, the processes from planning and implementation of research, to data collection and analysis. In this class, the purpose is to acquire the related processes of social surveying, with one part of the lecture consisting of the basic methods of both hypothesis generation and hypothesis verification type survey types, and another part where small-scale survey practicals are conducted, inside the class / university.

[Japanese Certification Board for Social Researcher]
This subject is equivalent to Social Researcher Certification Course B. It is preferred for students to have already taken Methods of Social Research, Course A, or to be taking simultaneously.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション 実習の構成・見取り図
2 社会調査の企画と設計(1)統計的研究と事例研究、法則定立と個性記述
3 社会調査の企画と設計(2)問い、概念、変数、仮説
4 社会調査の企画と設計(3)対象者選定の諸方法、サンプリング
5 社会調査の企画と設計(4)リサーチ・クエスチョンの設定
6 事例研究の設計法(1)観察とフィールドノーツの作成
7 事例研究の設計法(2)インタビューガイドの作成、テープ起こし
8 事例研究の設計法(3)質的コーディングから理論仮説の生成
9 統計的研究の設計法(1)理論仮説と作業仮説、質問項目、調査票の作成
10 統計的研究の設計法(1)理論仮説と作業仮説、質問項目、調査票の作成
11 統計的研究の設計法(3)調査票調査の実施と回収
12 統計的研究の設計法(4)調査データの整理(コーディング・データクリーニング等)
13 統計的研究の設計法(5)調査データの集計・分析、結果のまとめ方
14 まとめ レポート提出

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
受講生の要望や問題関心、リアクションペーパーの内容に応じて、受講生と相談の上で授業方法を変更することがある。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業中に指示された作業が時間内に終わらなかった場合には、翌週までに進めてくる必要がある。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への実質的な参加(20%)
授業内での課題(40%)
最終レポート(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 大谷信介・他 『最新・社会調査へのアプローチ』 ミネルヴァ書房 2024 9784623095247

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 佐藤郁哉 『フィールドワーク 増訂版』 新曜社 2006 9784788510302

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

半実習形式となるため、出席はもちろん、授業への積極的な参加が求められる。課題説明やデータ入力・集計などを行う重要な回を欠席した場合、単位取得は難しい。
受講生の要望や問題関心、リアクションペーパーの内容に応じて、受講生と相談の上で授業内容を変更することがある。

【注意事項 / Notice】