日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC161/IC161IC161 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
社会問題と社会政策の実証的分析力を身に着ける |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC3610 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
コミュニティ政策学科選択必修科目 2023年度以降入学者対象 |
In this seminar, students will research social policies to solve labor problems such as long working hours and women's activities, and social problems such as childcare, nursing care, and poverty.Through research activities such as statistical data analysis and fieldwork, students will improve their skills for analysis, discussion, and consideration.
Students read literature on several themes and deepen their interest in the issues by conducting statistical analysis and fieldwork on their own.On the other hands, each seminar student proposes a research theme, and the students come together to form a research group on a common theme.The progress of the group research is presented several times in the seminar and discussed among the students.
1 | 日本の労働問題・生活問題を議論する① |
2 | 日本の労働問題・生活問題を議論する② |
3 | 日本の労働問題・生活問題を議論する③ |
4 | 日本の労働問題・生活問題の現状分析① |
5 | 日本の労働問題・生活問題の現状分析② |
6 | 日本の労働問題・生活問題の現状分析③ |
7 | 労働問題・生活問題の先行研究サーベイ① |
8 | 労働問題・生活問題の先行研究サーベイ② |
9 | 労働問題・生活問題の先行研究サーベイ③ |
10 | 労働政策・社会保障の課題を考える① |
11 | 労働政策・社会保障の課題を考える② |
12 | 労働政策・社会保障の課題を考える③ |
13 | 労働政策・社会保障の課題を考える④ |
14 | 総括ディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自身の研究テーマについて、先行研究の文献を読み込む。
テーマに関係したフィールドワークを行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石畑良太郎・牧野富夫・伍賀一道 | よくわかる社会政策[第3版] 雇用と社会保障 | ミネルヴァ書房 | 2019 | 9784623085620 |
2 | 駒川智子・金井郁 | キャリアに活かす雇用関係論 | 世界思想社 | 2024 | 9784790717881 |
労働問題や生活問題について深く関心を寄せること。
積極的に政策の動向を学ぶこと。
研究発表資料作成のためPCを持参してください。
コミュニティ政策学科での教育の中心に位置づけられる選択必修科目である。各教員の研究テーマに即して、少人数クラスで専門文献の講読や現地調査、現場実習などを行う。
このゼミでは長時間労働や女性活躍などの労働問題、子育てや介護、貧困などの社会問題を解決するための社会政策を研究します。統計データ分析やフィールドワークなどの研究活動を通して分析力、考察力、ディスカッション能力を高めることを目指します。
In this seminar, students will research social policies to solve labor problems such as long working hours and women's activities, and social problems such as childcare, nursing care, and poverty.Through research activities such as statistical data analysis and fieldwork, students will improve their skills for analysis, discussion, and consideration.
いくつかのテーマに関して文献を読み、自分たちでも統計分析やフィールドワークを行って問題関心を深めます。同時に各ゼミ生が研究テーマを提案し、共通するテーマで集まって研究グループを形成します。グループ研究の経過をゼミ内で何度か発表し、ゼミ生同士で議論し合います。
Students read literature on several themes and deepen their interest in the issues by conducting statistical analysis and fieldwork on their own.On the other hands, each seminar student proposes a research theme, and the students come together to form a research group on a common theme.The progress of the group research is presented several times in the seminar and discussed among the students.
1 | 日本の労働問題・生活問題を議論する① |
2 | 日本の労働問題・生活問題を議論する② |
3 | 日本の労働問題・生活問題を議論する③ |
4 | 日本の労働問題・生活問題の現状分析① |
5 | 日本の労働問題・生活問題の現状分析② |
6 | 日本の労働問題・生活問題の現状分析③ |
7 | 労働問題・生活問題の先行研究サーベイ① |
8 | 労働問題・生活問題の先行研究サーベイ② |
9 | 労働問題・生活問題の先行研究サーベイ③ |
10 | 労働政策・社会保障の課題を考える① |
11 | 労働政策・社会保障の課題を考える② |
12 | 労働政策・社会保障の課題を考える③ |
13 | 労働政策・社会保障の課題を考える④ |
14 | 総括ディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自身の研究テーマについて、先行研究の文献を読み込む。
テーマに関係したフィールドワークを行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石畑良太郎・牧野富夫・伍賀一道 | よくわかる社会政策[第3版] 雇用と社会保障 | ミネルヴァ書房 | 2019 | 9784623085620 |
2 | 駒川智子・金井郁 | キャリアに活かす雇用関係論 | 世界思想社 | 2024 | 9784790717881 |
労働問題や生活問題について深く関心を寄せること。
積極的に政策の動向を学ぶこと。
研究発表資料作成のためPCを持参してください。