日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC162/IC162IC162 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
地域活性化・社会問題の解決をめぐる自治体・市民の役割と協働 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
原則として全回対面で行う。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC3610 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
コミュニティ政策学科選択必修科目 2023年度以降入学者対象 |
The goal of this seminar is to focus on local government policies aimed at local regeneration and solving social issues.
Students will examine the efforts of local governments, as well as the activities of community organisations and NPOs, to understand the structure of these problems and explore approaches to address them.
In this seminar, we will explore a shared theme related to local government policies and local regeneration. Students will conduct literature reviews and participate in field visits to deepen their understanding. If needed, we will create smaller groups focused on sub-themes, work together in discussions, and collaborate with other seminars.
During the summer, we will join the "University Policy Forum" hosted by Noboribetsu City in Hokkaido (held annually in late August to early September, for three days and two nights). At this event, students will present the results of their spring semester work. This forum gathers seminar groups from policy-related faculties across the country to propose ideas for local regeneration.
We will also organise additional mini-seminars (sub-seminars) based on student interests. When necessary, we may visit local governments, NPOs, or other organisations for research.
1 | ガイダンス |
2 | 基本書の輪読・解説等 |
3 | 基本書の輪読・解説等 |
4 | 基本書の輪読・解説等 |
5 | 各自のテーマに沿った議論・調査 |
6 | 各自のテーマに沿った議論・調査 |
7 | 各自のテーマに沿った議論・調査 |
8 | 各自のテーマに沿った議論・調査 |
9 | 各自のテーマに沿った議論・調査 |
10 | 合宿・フィールド調査に向けた準備 |
11 | 合宿・フィールド調査に向けた準備 |
12 | 合宿・フィールド調査に向けた準備 |
13 | 合宿・フィールド調査に向けた準備 |
14 | 授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
DVD等の動画を視聴することがある。 |
輪読やプレゼン等の報告のための準備を授業時間外にサブゼミとして行ったり、各自持ち帰って準備したりする必要がある。
合宿でのプレゼンに向けた準備やフィールド調査のために、授業時間外に視察やインタビューに出かけることがある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度・課題の提出(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業開始後、受講生の状況に鑑みて適宜参考文献を指示します。 |
現時点での知識の有無は問いませんが、ゼミ運営に積極的に参加し、主体的な運営に関われる方を歓迎します。「キツくてもつらくない」「厳しくも楽しい」ゼミをモットーに活動しています。卒業生は公務員、民間企業、マスコミ、シンクタンクなど幅広い分野で活躍しています。腹を割って話せる一生の仲間をつくりたい方、勉強面でも充実した学生生活を送りたい方は、是非ともに学びましょう。
適宜電子媒体で資料を配付するとともに、資料検索を行うため、ノートパソコン(タブレットでも構わないが、容量の大きなデータを扱えるスペックがあることが望ましい。)を持参すること。
コミュニティ政策学科での教育の中心に位置づけられる選択必修科目である。各教員の研究テーマに即して、少人数クラスで専門文献の講読や現地調査、現場実習などを行う。
このゼミでは、地域活性化や社会問題の解決に取り組む自治体の施策に焦点を当て、自治体の取組を中心に、地域コミュニティやNPO等の活動も対象にしつつ、問題の構造や解決のためのアプローチを考察できるようになることを目標とする。
The goal of this seminar is to focus on local government policies aimed at local regeneration and solving social issues.
Students will examine the efforts of local governments, as well as the activities of community organisations and NPOs, to understand the structure of these problems and explore approaches to address them.
自治体政策や地域再生に関する共通テーマを設定し、それに関する文献調査や現地視察を通じて考察を深める。必要に応じてサブテーマを設けて班を編成し、ディスカッションによる共同作業や他ゼミとの交流を行い、年末に成果をまとめる。
夏季合宿として北海道登別市で開催予定の「全国大学政策フォーラム」(例年8月末~9月初頭の2泊3日)に参加し、春学期に取り組んだ成果をプレゼンさせていただく。これは全国の政策系学部・学科のゼミが集まり、地域活性化策を提言するものである(同フォーラムの詳細については、立教大学HPで「全国大学政策フォーラム」と検索)。
また、ゼミ生の希望に基づきサブゼミを行う。加えて、合宿での学びを生かし、首都圏近郊の自治体・NPO等の訪問調査を行いたい。これまで、寄居町、熱海市、杉並区、豊島区などの自治体政策や二拠点居住の取り組みを取材した。
このほか、4年生の元ゼミ生による内定報告会などの交流も行う。
In this seminar, we will explore a shared theme related to local government policies and local regeneration. Students will conduct literature reviews and participate in field visits to deepen their understanding. If needed, we will create smaller groups focused on sub-themes, work together in discussions, and collaborate with other seminars.
During the summer, we will join the "University Policy Forum" hosted by Noboribetsu City in Hokkaido (held annually in late August to early September, for three days and two nights). At this event, students will present the results of their spring semester work. This forum gathers seminar groups from policy-related faculties across the country to propose ideas for local regeneration.
We will also organise additional mini-seminars (sub-seminars) based on student interests. When necessary, we may visit local governments, NPOs, or other organisations for research.
1 | ガイダンス |
2 | 基本書の輪読・解説等 |
3 | 基本書の輪読・解説等 |
4 | 基本書の輪読・解説等 |
5 | 各自のテーマに沿った議論・調査 |
6 | 各自のテーマに沿った議論・調査 |
7 | 各自のテーマに沿った議論・調査 |
8 | 各自のテーマに沿った議論・調査 |
9 | 各自のテーマに沿った議論・調査 |
10 | 合宿・フィールド調査に向けた準備 |
11 | 合宿・フィールド調査に向けた準備 |
12 | 合宿・フィールド調査に向けた準備 |
13 | 合宿・フィールド調査に向けた準備 |
14 | 授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
DVD等の動画を視聴することがある。 |
輪読やプレゼン等の報告のための準備を授業時間外にサブゼミとして行ったり、各自持ち帰って準備したりする必要がある。
合宿でのプレゼンに向けた準備やフィールド調査のために、授業時間外に視察やインタビューに出かけることがある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度・課題の提出(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業開始後、受講生の状況に鑑みて適宜参考文献を指示します。 |
現時点での知識の有無は問いませんが、ゼミ運営に積極的に参加し、主体的な運営に関われる方を歓迎します。「キツくてもつらくない」「厳しくも楽しい」ゼミをモットーに活動しています。卒業生は公務員、民間企業、マスコミ、シンクタンクなど幅広い分野で活躍しています。腹を割って話せる一生の仲間をつくりたい方、勉強面でも充実した学生生活を送りたい方は、是非ともに学びましょう。
適宜電子媒体で資料を配付するとともに、資料検索を行うため、ノートパソコン(タブレットでも構わないが、容量の大きなデータを扱えるスペックがあることが望ましい。)を持参すること。