日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Community and Human Services
Course Code IC162
Theme・Subtitle 地域活性化・社会問題の解決をめぐる自治体・市民の役割と協働
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 原則として全回対面で行う。
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC3610
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes コミュニティ政策学科選択必修科目
2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

 The goal of this seminar is to focus on local government policies aimed at local regeneration and solving social issues.
 Students will examine the efforts of local governments, as well as the activities of community organisations and NPOs, to understand the structure of these problems and explore approaches to address them.

【Course Contents】

In this seminar, we will explore a shared theme related to local government policies and local regeneration. Students will conduct literature reviews and participate in field visits to deepen their understanding. If needed, we will create smaller groups focused on sub-themes, work together in discussions, and collaborate with other seminars.

 During the summer, we will join the "University Policy Forum" hosted by Noboribetsu City in Hokkaido (held annually in late August to early September, for three days and two nights). At this event, students will present the results of their spring semester work. This forum gathers seminar groups from policy-related faculties across the country to propose ideas for local regeneration.

 We will also organise additional mini-seminars (sub-seminars) based on student interests. When necessary, we may visit local governments, NPOs, or other organisations for research.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 基本書の輪読・解説等
3 基本書の輪読・解説等
4 基本書の輪読・解説等
5 各自のテーマに沿った議論・調査
6 各自のテーマに沿った議論・調査
7 各自のテーマに沿った議論・調査
8 各自のテーマに沿った議論・調査
9 各自のテーマに沿った議論・調査
10 合宿・フィールド調査に向けた準備
11 合宿・フィールド調査に向けた準備
12 合宿・フィールド調査に向けた準備
13 合宿・フィールド調査に向けた準備
14 授業のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
DVD等の動画を視聴することがある。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

輪読やプレゼン等の報告のための準備を授業時間外にサブゼミとして行ったり、各自持ち帰って準備したりする必要がある。
合宿でのプレゼンに向けた準備やフィールド調査のために、授業時間外に視察やインタビューに出かけることがある。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加度・課題の提出(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業開始後、受講生の状況に鑑みて適宜参考文献を指示します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

現時点での知識の有無は問いませんが、ゼミ運営に積極的に参加し、主体的な運営に関われる方を歓迎します。「キツくてもつらくない」「厳しくも楽しい」ゼミをモットーに活動しています。卒業生は公務員、民間企業、マスコミ、シンクタンクなど幅広い分野で活躍しています。腹を割って話せる一生の仲間をつくりたい方、勉強面でも充実した学生生活を送りたい方は、是非ともに学びましょう。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

適宜電子媒体で資料を配付するとともに、資料検索を行うため、ノートパソコン(タブレットでも構わないが、容量の大きなデータを扱えるスペックがあることが望ましい。)を持参すること。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】