日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC164/IC164IC164 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC3610 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
コミュニティ政策学科選択必修科目 2023年度以降入学者対象 |
The purpose of this lecture is to cultivate the ability to identify local community issues and to think about policies to solve them.
After deepening their understanding of basic knowledge about local communities, the seminar students will prepare policy proposals for the National University Policy Forum in Noboribetsu.
Subject supervisor will invite guest speakers (public officials and community activists) and create opportunities to have them provide information.
A sub-seminar will be held in the fourth period on Tuesdays. (1) Preparatory study for a field survey in Tomo-cyo, Fukuyama City, Hiroshima Prefecture, and (2) research on the issue of declining birthrates.
1 | イントロダクション |
2 | 自治会町内会①(概要説明) |
3 | 自治会町内会②(調査結果の発表) |
4 | 自治会町内会③(調査結果の発表) |
5 | 自治会町内会④(調査結果の発表) |
6 | 登別市の現状調査① |
7 | 登別市の現状調査② |
8 | 登別市の現状調査③ |
9 | 「全国大学政策フォーラムin登別」での政策提言の準備① |
10 | 「全国大学政策フォーラムin登別」での政策提言の準備② |
11 | 「全国大学政策フォーラムin登別」での政策提言の準備③ |
12 | 「全国大学政策フォーラムin登別」での政策提言の準備④ |
13 | 「全国大学政策フォーラムin登別」での政策提言の準備⑤ |
14 | 「全国大学政策フォーラムin登別」での政策提言の準備⑥ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・レジュメを用意するので、それを予習しておくこと(各回約2時間)。
・授業後はレジュメを基に復習するとともに、参考文献等で関連する項目を調べておくこと(各回約2時間)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 今川晃編著 | 『自治体政策への提言』 | 北樹出版 | 2016 | 9784779305085 |
コミュニティ政策学科での教育の中心に位置づけられる選択必修科目である。各教員の研究テーマに即して、少人数クラスで専門文献の講読や現地調査、現場実習などを行う。
本クラスの目標は、地域コミュニティに存在する課題の発見、解決に向けた策を思考できる素養の涵養。
The purpose of this lecture is to cultivate the ability to identify local community issues and to think about policies to solve them.
地域コミュニティに関する基礎知識を確認した上で、夏季休暇期間に北海道登別市で開催される「全国大学政策フォーラムin登別」(9月上旬に2泊3日で開催)への準備を進めていく。その際には、ゲストスピーカー(公務員、地域活動家)を招聘して情報提供頂く機会を作る。
火曜日4限にサブゼミを開催する。①広島県福山市鞆町の実地調査のための準備学習、②少子化問題研究を行う。
After deepening their understanding of basic knowledge about local communities, the seminar students will prepare policy proposals for the National University Policy Forum in Noboribetsu.
Subject supervisor will invite guest speakers (public officials and community activists) and create opportunities to have them provide information.
A sub-seminar will be held in the fourth period on Tuesdays. (1) Preparatory study for a field survey in Tomo-cyo, Fukuyama City, Hiroshima Prefecture, and (2) research on the issue of declining birthrates.
1 | イントロダクション |
2 | 自治会町内会①(概要説明) |
3 | 自治会町内会②(調査結果の発表) |
4 | 自治会町内会③(調査結果の発表) |
5 | 自治会町内会④(調査結果の発表) |
6 | 登別市の現状調査① |
7 | 登別市の現状調査② |
8 | 登別市の現状調査③ |
9 | 「全国大学政策フォーラムin登別」での政策提言の準備① |
10 | 「全国大学政策フォーラムin登別」での政策提言の準備② |
11 | 「全国大学政策フォーラムin登別」での政策提言の準備③ |
12 | 「全国大学政策フォーラムin登別」での政策提言の準備④ |
13 | 「全国大学政策フォーラムin登別」での政策提言の準備⑤ |
14 | 「全国大学政策フォーラムin登別」での政策提言の準備⑥ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・レジュメを用意するので、それを予習しておくこと(各回約2時間)。
・授業後はレジュメを基に復習するとともに、参考文献等で関連する項目を調べておくこと(各回約2時間)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 今川晃編著 | 『自治体政策への提言』 | 北樹出版 | 2016 | 9784779305085 |