日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC167/IC167IC167 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC3610 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
コミュニティ政策学科選択必修科目 2023年度以降入学者対象 |
Although the definition of "citizen" cannot necessarily be fixed, if we provisionally define it as being a "independent and autonomous adult" in modern society, this course aims to examine the process of becoming a "independent and autonomous adult" from an educational perspective.
We will examine from an educational perspective, through literature review and fieldwork, questions such as what constitutes a "citizen" or a "independent and autonomous adult", how the formation process can be understood, and what kinds of support can be provided during this process.
1 | オリエンテーションと本科目の概要 |
2 | 具体的な事例に関する文献に基づく学習① |
3 | 具体的な事例に関する文献に基づく学習② |
4 | 具体的な事例に関する文献に基づく学習③ |
5 | 具体的な事例に関する文献に基づく学習④ |
6 | 具体的な事例に関する文献に基づく学習⑤ |
7 | 具体的な事例に関する文献に基づく学習⑥ |
8 | 具体的な事例に関する文献に基づく学習⑦ |
9 | 具体的な事例に関する文献に基づく学習⑧ |
10 | フィールドワークに向けた事前学習① |
11 | フィールドワークに向けた事前学習② |
12 | フィールドワーク① |
13 | フィールドワーク② |
14 | フィールドワークのふりかえり |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・授業で読む文献について事前によく読み,その内容を理解すること(各回約2時間)
・授業での議論を踏まえて,文献の内容を,自分なりに説明できるようにすること(各回約2時間)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
コミュニティ政策学科での教育の中心に位置づけられる選択必修科目である。各教員の研究テーマに即して、少人数クラスで専門文献の講読や現地調査、現場実習などを行う。
本クラスの目標は、「市民」とは何かは必ずしも確定できるわけではないが,さしあたって現代社会において「一人前の大人」であるとすると,「一人前の大人」になるプロセスを教育学的に検討することを目指す。
Although the definition of "citizen" cannot necessarily be fixed, if we provisionally define it as being a "independent and autonomous adult" in modern society, this course aims to examine the process of becoming a "independent and autonomous adult" from an educational perspective.
「市民」ないしは「一人前の大人」とは何か,その形成プロセスをどのように捉えればよいのか,形成プロセスにどのような支援ができるのか,等を中心に,文献調査及びフィールドワークを通じて教育学的に検討する。
We will examine from an educational perspective, through literature review and fieldwork, questions such as what constitutes a "citizen" or a "independent and autonomous adult", how the formation process can be understood, and what kinds of support can be provided during this process.
1 | オリエンテーションと本科目の概要 |
2 | 具体的な事例に関する文献に基づく学習① |
3 | 具体的な事例に関する文献に基づく学習② |
4 | 具体的な事例に関する文献に基づく学習③ |
5 | 具体的な事例に関する文献に基づく学習④ |
6 | 具体的な事例に関する文献に基づく学習⑤ |
7 | 具体的な事例に関する文献に基づく学習⑥ |
8 | 具体的な事例に関する文献に基づく学習⑦ |
9 | 具体的な事例に関する文献に基づく学習⑧ |
10 | フィールドワークに向けた事前学習① |
11 | フィールドワークに向けた事前学習② |
12 | フィールドワーク① |
13 | フィールドワーク② |
14 | フィールドワークのふりかえり |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・授業で読む文献について事前によく読み,その内容を理解すること(各回約2時間)
・授業での議論を踏まえて,文献の内容を,自分なりに説明できるようにすること(各回約2時間)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None