日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC174/IC174IC174 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC3610 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
コミュニティ政策学科選択必修科目 2023年度以降入学者対象 |
The purpose of this lecture is to cultivate the ability to identify local community issues and to think about policies to solve them.
(1)Students read reference books, analyse the current situation of areas that have been revitalised in the past in research groups and present their findings. Discussions will be held based on presentations.
(2)The subject supervisor will provide topics related to local autonomy, and discussions will be held based on these topics.
(3)Students conduct research on community development cooperatives.
A sub-seminar will be held in the fourth period on Tuesdays to conduct research on the issue of declining birthrates.
1 | 登別フォーラム、夏合宿のふりかえり |
2 | 最終レポートのテーマ設定 |
3 | 福祉によるまちづくり(担当者による話題提供+ディスカッション) |
4 | 指定管理者制度(担当者による話題提供+ディスカッション) |
5 | ペットボトルのリサイクル(担当者による話題提供+ディスカッション) |
6 | 過去に活性化した地域の現状分析① |
7 | 過去に活性化した地域の現状分析② |
8 | 過去に活性化した地域の現状分析③ |
9 | 過去に活性化した地域の現状分析④ |
10 | 地域おこし協力隊についての調査① |
11 | 地域おこし協力隊についての調査② |
12 | 地域おこし協力隊OBへのインタビュー |
13 | 地域おこし協力隊意義について発表① |
14 | 地域おこし協力隊意義について発表② |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・レジュメを用意するので、それを予習しておくこと(各回約2時間)。
・授業後はレジュメを基に復習するとともに、参考文献等で関連する項目を調べておくこと(各回約2時間)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(70%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大江正章 | 『地域の力』 | 岩波新書 | 2008 | 9784004311157 |
2 | 大江正章 | 『地域に希望あり』 | 岩波新書 | 2015 | 9784004315476 |
3 | 藤井誠一郎 | 『ごみ収集の知られざる世界』 | ちくま新書 | 2024 | 9784480076526 |
コミュニティ政策学科での教育の中心に位置づけられる選択必修科目である。各教員の研究テーマに即して、少人数クラスで専門文献の講読や現地調査、現場実習などを行う。
本クラスの目標は、地域コミュニティに存在する課題の発見、解決に向けた策を思考できる素養の涵養。
The purpose of this lecture is to cultivate the ability to identify local community issues and to think about policies to solve them.
①参考図書を輪読し、過去に活性化した地域の現状分析をグループ単位で行って発表する。それ基にディスカッションを行う。
②担当者が地方自治に関連する話題を提供し、それを基にディスカッションを行う。
③地域おこし協力隊についての研究を行う。
火曜日4限にサブゼミを開催し、少子化問題研究を行う。
(1)Students read reference books, analyse the current situation of areas that have been revitalised in the past in research groups and present their findings. Discussions will be held based on presentations.
(2)The subject supervisor will provide topics related to local autonomy, and discussions will be held based on these topics.
(3)Students conduct research on community development cooperatives.
A sub-seminar will be held in the fourth period on Tuesdays to conduct research on the issue of declining birthrates.
1 | 登別フォーラム、夏合宿のふりかえり |
2 | 最終レポートのテーマ設定 |
3 | 福祉によるまちづくり(担当者による話題提供+ディスカッション) |
4 | 指定管理者制度(担当者による話題提供+ディスカッション) |
5 | ペットボトルのリサイクル(担当者による話題提供+ディスカッション) |
6 | 過去に活性化した地域の現状分析① |
7 | 過去に活性化した地域の現状分析② |
8 | 過去に活性化した地域の現状分析③ |
9 | 過去に活性化した地域の現状分析④ |
10 | 地域おこし協力隊についての調査① |
11 | 地域おこし協力隊についての調査② |
12 | 地域おこし協力隊OBへのインタビュー |
13 | 地域おこし協力隊意義について発表① |
14 | 地域おこし協力隊意義について発表② |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・レジュメを用意するので、それを予習しておくこと(各回約2時間)。
・授業後はレジュメを基に復習するとともに、参考文献等で関連する項目を調べておくこと(各回約2時間)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(70%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大江正章 | 『地域の力』 | 岩波新書 | 2008 | 9784004311157 |
2 | 大江正章 | 『地域に希望あり』 | 岩波新書 | 2015 | 9784004315476 |
3 | 藤井誠一郎 | 『ごみ収集の知られざる世界』 | ちくま新書 | 2024 | 9784480076526 |