日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC176/IC176IC176 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
地方自治体の人権政策 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC3610 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
コミュニティ政策学科選択必修科目 2023年度以降入学者対象 |
This is a required elective course that is positioned at the heart of education in the Department of Community Policy Studies. In small classes, students will read specialized literature, conduct field surveys, and undertake on-site training in line with each faculty member’s research theme. Students will understand the issues facing people living in the community, examine the human rights policies of local governments, and report on them in a journalistic spirit.
In this seminar, students will investigate and research how local governments deal with human rights issues faced by people living in the area. Students will pretend to be journalists, researching the parties involved in each issue and the issues faced by local governments, and writing a news article about them.
In the fall semester, students will carry out group work for each issue, conducting interviews with the parties involved and local government policy makers. Students will become journalists, interviewing the parties involved, picking up voices that cannot be voiced, and researching local government policies to address these issues.
For their final report, students will write a news article based on the set topic.
1 | 各自のテーマ設定の発表、グループに仕分け |
2 | 共通課題についての文献購読① |
3 | 共通課題についての文献購読② |
4 | 当事者、地方自治体へのインタビューに係る調査項目設計① |
5 | 当事者、地方自治体へのインタビューに係る調査項目設計② |
6 | 当事者、地方自治体へのインタビュー① |
7 | 当事者、地方自治体へのインタビュー② |
8 | 当事者、地方自治体へのインタビュー③ |
9 | 当事者、地方自治体へのインタビュー④ |
10 | 各自執筆の調査報道記事の発表・デスカッション① |
11 | 各自執筆の調査報道記事の発表・デスカッション② |
12 | 各自執筆の調査報道記事の発表・デスカッション③ |
13 | 改訂版調査報道記事の発表 |
14 | 調査報道記事の定稿 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
調査報道記事の執筆に際し、毎回4時間の時間を要する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(70%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
期末最終レポートの提出を単位修得の要件とする。 |
なし/None
Canvas LSMの活用
コミュニティ政策学科での教育の中心に位置づけられる選択必修科目である。各教員の研究テーマに即して、少人数クラスで専門文献の講読や現地調査、現場実習などを行う。
本クラスの目標は、地域に暮らす人々の課題を把握し、地方自治体の人権政策を調べ、ジャーナリズム精神に基づき調査報道する。
This is a required elective course that is positioned at the heart of education in the Department of Community Policy Studies. In small classes, students will read specialized literature, conduct field surveys, and undertake on-site training in line with each faculty member’s research theme. Students will understand the issues facing people living in the community, examine the human rights policies of local governments, and report on them in a journalistic spirit.
本ゼミでは、地域に暮らす人々が抱える人権課題に対し、地方自治体がどのように対処してきるのかを調査・研究します。ゼミ生は、ジャーナリストになったつもりで、個々の課題に関わりのある当事者と地方自治体が抱える課題を調べ、報道記事にする。
秋学期は、個々の課題ごとにグループワークを実施し、当事者や地方自治体の政策担当者へのインタビュー調査を進める。セミ生はジャーナリストとなって、当事者にインタビューし、声にできない声を拾い上げ、地方自治体の対処政策を調べる。
最終リポートは、設定した課題に沿って報道記事を作成する。
In this seminar, students will investigate and research how local governments deal with human rights issues faced by people living in the area. Students will pretend to be journalists, researching the parties involved in each issue and the issues faced by local governments, and writing a news article about them.
In the fall semester, students will carry out group work for each issue, conducting interviews with the parties involved and local government policy makers. Students will become journalists, interviewing the parties involved, picking up voices that cannot be voiced, and researching local government policies to address these issues.
For their final report, students will write a news article based on the set topic.
1 | 各自のテーマ設定の発表、グループに仕分け |
2 | 共通課題についての文献購読① |
3 | 共通課題についての文献購読② |
4 | 当事者、地方自治体へのインタビューに係る調査項目設計① |
5 | 当事者、地方自治体へのインタビューに係る調査項目設計② |
6 | 当事者、地方自治体へのインタビュー① |
7 | 当事者、地方自治体へのインタビュー② |
8 | 当事者、地方自治体へのインタビュー③ |
9 | 当事者、地方自治体へのインタビュー④ |
10 | 各自執筆の調査報道記事の発表・デスカッション① |
11 | 各自執筆の調査報道記事の発表・デスカッション② |
12 | 各自執筆の調査報道記事の発表・デスカッション③ |
13 | 改訂版調査報道記事の発表 |
14 | 調査報道記事の定稿 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
調査報道記事の執筆に際し、毎回4時間の時間を要する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(70%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
期末最終レポートの提出を単位修得の要件とする。 |
なし/None
Canvas LSMの活用