日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Community and Human Services
Course Code IC176
Theme・Subtitle 地方自治体の人権政策
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC3610
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes コミュニティ政策学科選択必修科目
2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

This is a required elective course that is positioned at the heart of education in the Department of Community Policy Studies. In small classes, students will read specialized literature, conduct field surveys, and undertake on-site training in line with each faculty member’s research theme. Students will understand the issues facing people living in the community, examine the human rights policies of local governments, and report on them in a journalistic spirit.

【Course Contents】

In this seminar, students will investigate and research how local governments deal with human rights issues faced by people living in the area. Students will pretend to be journalists, researching the parties involved in each issue and the issues faced by local governments, and writing a news article about them.
In the fall semester, students will carry out group work for each issue, conducting interviews with the parties involved and local government policy makers. Students will become journalists, interviewing the parties involved, picking up voices that cannot be voiced, and researching local government policies to address these issues.
For their final report, students will write a news article based on the set topic.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 各自のテーマ設定の発表、グループに仕分け
2 共通課題についての文献購読①
3 共通課題についての文献購読②
4 当事者、地方自治体へのインタビューに係る調査項目設計①
5 当事者、地方自治体へのインタビューに係る調査項目設計②
6 当事者、地方自治体へのインタビュー①
7 当事者、地方自治体へのインタビュー②
8 当事者、地方自治体へのインタビュー③
9 当事者、地方自治体へのインタビュー④
10 各自執筆の調査報道記事の発表・デスカッション①
11 各自執筆の調査報道記事の発表・デスカッション②
12 各自執筆の調査報道記事の発表・デスカッション③
13 改訂版調査報道記事の発表
14 調査報道記事の定稿

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

調査報道記事の執筆に際し、毎回4時間の時間を要する

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への参加度(70%)
最終レポート(Final Report)(30%)
備考 (Notes)
期末最終レポートの提出を単位修得の要件とする。

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

Canvas LSMの活用

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】