日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC181/IC181IC181 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC3610 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
コミュニティ政策学科選択必修科目 2023年度以降入学者対象 |
Students will read professional literature in disciplines related to community development, learn how to read specialized literature, and acquire advanced academic skills.
Under the instruction of a teaching staff, students will read introductory advanced specialized literature related to community development and present their findings in the form of a presentation and book review. Students will acquire advanced academic skills such as how to read, review, and properly cite specialized literature.
1 | オリエンテーション |
2 | 課題文献の検討 |
3 | 文献の講読とディスカッション(1) |
4 | 文献の講読とディスカッション(2) |
5 | 文献の講読とディスカッション(3) |
6 | 文献の講読とディスカッション(4) |
7 | 文献の講読とディスカッション(5) |
8 | 文献の講読とディスカッション(6) |
9 | 文献の講読とディスカッション(7) |
10 | 文献の講読とディスカッション(8) |
11 | プレゼンテーション(1) |
12 | プレゼンテーション(2) |
13 | プレゼンテーション(3) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定された課題文献の事前講読、文献講読に関連した課題について、合わせて4時間程度の事前事後学修を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習への実質的な参加(出席、プレゼン、ブックレビューの作成等)(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
クラスごとに別途指示する。 |
プレゼン資料、ブックレビュー等の作成のためPCを必要とする。
コミュニティ政策学に関わる学問分野の専門的な文献の輪読を行うことで、専門文献の読解方法について学ぶとともに、応用的なアカデミック・スキルを習得する。
Students will read professional literature in disciplines related to community development, learn how to read specialized literature, and acquire advanced academic skills.
教員の指導の下、コミュニティ政策学に関わる応用的な専門書を講読し、その知見をプレゼンテーションやブックレビューとして発表する。専門的な文献の読み方、レビューの方法、適切な引用の方法など、応用的なアカデミック・スキルを修得する。
Under the instruction of a teaching staff, students will read introductory advanced specialized literature related to community development and present their findings in the form of a presentation and book review. Students will acquire advanced academic skills such as how to read, review, and properly cite specialized literature.
1 | オリエンテーション |
2 | 課題文献の検討 |
3 | 文献の講読とディスカッション(1) |
4 | 文献の講読とディスカッション(2) |
5 | 文献の講読とディスカッション(3) |
6 | 文献の講読とディスカッション(4) |
7 | 文献の講読とディスカッション(5) |
8 | 文献の講読とディスカッション(6) |
9 | 文献の講読とディスカッション(7) |
10 | 文献の講読とディスカッション(8) |
11 | プレゼンテーション(1) |
12 | プレゼンテーション(2) |
13 | プレゼンテーション(3) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定された課題文献の事前講読、文献講読に関連した課題について、合わせて4時間程度の事前事後学修を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習への実質的な参加(出席、プレゼン、ブックレビューの作成等)(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
クラスごとに別途指示する。 |
プレゼン資料、ブックレビュー等の作成のためPCを必要とする。