日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IC206
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.5
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Credits 2
Course Number CMC2200
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2022年度以前入学者対象

【Course Objectives】

Understanding the basic roles and mechanisms of the Japanese social welfare system, and explaining the problems and issues these systems face.

【Course Contents】

We will understand the current situation and social situation of welfare problems in modern Japan. After that, we will learn about each social welfare system and consider its institutional issues and prospects. At that time, we will focus on "poverty" in particular.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション ―社会福祉の意味と意義・「コロナ」で露わになったもの―
2 生活保護① ―現状と課題―
3 生活保護② ―「自立」とスティグマ―
4 現代日本における貧困 ―総論―
5 現代日本における貧困 ―女性・母子―
6 現代日本における貧困 ―労働・借金―
7 現代日本における貧困 ―ホームレス①―
8 ゲストスピーカー(生活困窮者支援の実践者)
9 現代日本における貧困 ―ホームレス②―
10 現代日本における貧困 ―障害者・性的マイノリティ―
11 現代日本における貧困 ―学生・外国人①―
12 現代日本における貧困 ―外国人②―
13 絶対的貧困・相対的貧困・社会的排除
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業の内容を深めるために、各授業で配布した資料および提示した参考資料等を参照して、各授業との関連を考察すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 70
平常点 (In-class Points)30 リアクションペーパー(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 岩田正美 『社会福祉への招待』 放送大学教育振興会 2016
2 吉永純・布川日佐史・加美嘉史編 『現代の貧困と公的扶助 低所得者に対する支援と生活保護制度』 高菅出版 2016
3 金子充 『入門 貧困論』 明石書店 2017
4 生活保護問題対策全国会議編 『外国人の生存権保障ガイドブック Q&Aと国際比較でわかる生活保護と医療』 明石書店 2022
5 大澤優真 『生活保護と外国人 「準用措置」「本国主義」の歴史とその限界』 明石書店 2022

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

・授業は、パワーポイントや映像資料を中心に進める。
・各授業の冒頭に前回授業の復習を行う。
・各授業の終わりにリアクションペーパーを配布し、次回授業の冒頭にフィードバックをする。

【注意事項 / Notice】