日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Community and Human Services
Course Code IC220
Theme・Subtitle 開発援助の現状とグローバル社会における新たな課題
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC2300
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2022年度以前入学者対象

【Course Objectives】

The aim of this class is to acquire the following abilities in the subject.
1) An understanding of the history, theories and systems of international cooperative assistance to address poverty, human rights, conflict and the environment.
2) The ability to understand the current state of development assistance, as well as analyze and consider from both policy and field perspectives.
3) Given the exacerbation of global issues and changes in the international political and economic situation, students will acquire the ability to critically consider the role of development assistance, and suggest actions that citizens should take toward future development assistance.
4) To be able to make proposals and actions aimed at what citizens can do to solve global-scale problems, such as reviewing our lives, while critically considering the concept of "development” based on development assistance.

【Course Contents】

The history of international cooperation and international assistance begins in the post-war Cold War era, when the various development assistance theories were created, and by examining how and what development assistance (especially ODA) was conducted under changing international law, it will be possible to analyze the current situation from the perspective of foreign policy and the effect of aid in the field. In addition, based on this, the purpose will be to critically examine the shape of future development assistance, and to cultivate the ability to act for concrete reform.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション:私と開発援助の接点
2 政府開発援助とは何か:ODAの基礎知識
3 ODAの歴史(1):戦争賠償からODA大国へ
4 ODAの歴史(2):ODAと政治・政治家
5 ODAの歴史(3):「反テロ戦争」下の援助―軍事化する援助
6 多様な主体との連携(1):ODAとNGOのパートナーシップ
7 多様な主体との連携(2):企業とのパートナーシップと市民社会の役割
8 多様な主体との連携(3):人道支援における民軍連携
9 開発援助の課題と新たな潮流(1):人間の安全保障と平和構築
10 開発援助の課題と新たな潮流(2):権利ベースアプローチ
11 開発援助の課題と新たな潮流(3):アフリカの課題と開発援助の役割
12 開発援助の課題と新たな潮流(4):持続可能な開発目標(SDGs)
13 開発援助の課題と新たな潮流(5):格差、難民、気候危機
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

期末ならびに中間レポートに備えて、各々で教育、貧困、保健、紛争、環境など課題(テーマ)を決めて、新聞・雑誌・ネット等で得られる情報をまとめておくと良い。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業内レポート(30%)
中間レポート(30%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 村井吉敬 『徹底検証ニッポンのODA』 コモンズ 2016 9784861870200
その他 (Others)
第3回〜第8回で使用。他の回は随時レジュメかパワーポイントを使用する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
最初の授業でブックリストを提示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】