日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IC230
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Practical Training
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC2020
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:80人/ Capacity:80)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象
コミュニティ政策学科対象
人数制限80名

【Course Objectives】

As is common with assignments involving specific work and study related to the field of welfare, the purpose of these lectures is to help students master software and computer network skills in an MS-Windows environment.

【Course Contents】

With the advent of the advanced information society we need to have the knowledge and skills to use information technology in all aspects of our lives. In the welfare field, the mindful and proactive distribution and utilization of welfare information such as needs, services and treatment becomes ever more important against the backdrop of material changes in the way in which we use these services from “initiatives and measures” to “contracts”. In these lectures, students will study the following items in order to acquire these skills:
1) Converting data and creating databases: Input, editing and management of information via spreadsheets, database software, etc.
2) Data processing: Processing and utilization of data using spreadsheets, word processing software, etc.
3) Statistical analysis: Analysis of data and utilization of results using spreadsheets, statistics software, etc.
4) Presentations: Editing and transmitting information using presentation software.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 Google Appsの利用
3 差し込み印刷1(レター作成)
4 差し込み印刷2(名刺作成)
5 表計算ソフトによる自動処理
6 データベース機能1(整列・フィルター)
7 データベース機能2(集計・分析)
8 効果的なスライド作成テクニック
9 効果的なスライド実演テクニック
10 目的達成のための理論展開
11 スライド作成・発表リハーサル
12 プレゼンテーション動画の作成と共有
13 プレゼンテーション発表1
14 プレゼンテーション発表2

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

実習授業は1回でも休むと遅れが取り戻せなくなる。毎回の積み上げが重要である。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席および授業に臨む態度(30%)
授業内の提出物および最終プレゼンテーション(70%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に指定しない。授業時に資料を配布する。

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

毎回,課題を出題する。課題は期限までにメールで提出する事。

【注意事項 / Notice】