日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC260/IC260IC260 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
エスニック・マイノリティの歴史と経験 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC2300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 |
To develop your own opinions on issues over ethnic minorities by learning the concepts and theories of ethnicity and applying them. To develop your own ideas through discussions and give constructive feedbacks to the ideas of others.
In this course, students will learn about ethnicity and its related theories and concepts by exploring the history and experiences of Japanese Americans. In particular, we will study the history and society of Hawaii, which has a diverse range of ethnic groups including Japanese Americans, and look into approaches to various issues on ethnic minorities. We will discuss ethnicity from various levels such as individual, community, society, nation, and international relations.
1 | オリエンテーション:授業方針の確認、エスニシティ論の導入 |
2 | エスニシティの概念と理論:「人種」とエスニシティ、マイノリティとマジョリティ、ネイションとエスニシティ |
3 | 国際移動の歴史①:日本からの移民、「日本国民」からエスニック・マイノリティへ |
4 | 国際移動の歴史②:ホスト社会ハワイの歴史、コミュニティ形成 |
5 | 映画からエスニシティを学ぶ① |
6 | 映画からエスニシティを学ぶ② |
7 | 戦争とエスニシティ①:日系アメリカ人の強制収容 |
8 | 戦争とエスニシティ②:日系アメリカ人の従軍経験 |
9 | 戦後社会とエスニシティ:アメリカ公民権運動、ハワイアンルネサンス、ハワイの観光地化、セトラーコロニアリズム |
10 | ハワイ沖縄系コミュニティ:沖縄系と日系の関係、沖縄戦、沖縄救済運動、フェスティバル |
11 | アメリカ社会におけるエスニシティの現在 |
12 | 日本社会におけるエスニシティの歴史と現在 |
13 | ディスカッション:エスニシティを身近に考える |
14 | ふりかえりとまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
受講人数によっては、グループワークを行う可能性があります。 |
授業で提示する参考文献や関連文献を読んでみること。
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席およびリアクションペーパー(複数回提出)(65%) 最終レポート(Final Report)(35%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定せず、授業中に資料を配布する予定です。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義の各回に参考文献を提示します。 |
ディスカッションにおける積極的な参加。
エスニシティの概念と理論を学び、それらを応用しながらエスニック・マイノリティをめぐる問題に対して自身の意見を持つ。ディスカッションを通じて自身の考えを発展させたり、他者の意見に建設的なコメントを与えたりする。
To develop your own opinions on issues over ethnic minorities by learning the concepts and theories of ethnicity and applying them. To develop your own ideas through discussions and give constructive feedbacks to the ideas of others.
エスニシティやそれに関連する理論と概念について、日系アメリカ人の歴史と経験を手掛かりに学びます。とりわけ、日系人を含む多様なエスニック・グループを擁するハワイの歴史と社会を学びながら、エスニック・マイノリティをめぐる諸問題へのアプローチを検討します。個人、コミュニティ、社会、国家、国際関係など、様々なレベルからエスニシティをとらえます。
In this course, students will learn about ethnicity and its related theories and concepts by exploring the history and experiences of Japanese Americans. In particular, we will study the history and society of Hawaii, which has a diverse range of ethnic groups including Japanese Americans, and look into approaches to various issues on ethnic minorities. We will discuss ethnicity from various levels such as individual, community, society, nation, and international relations.
1 | オリエンテーション:授業方針の確認、エスニシティ論の導入 |
2 | エスニシティの概念と理論:「人種」とエスニシティ、マイノリティとマジョリティ、ネイションとエスニシティ |
3 | 国際移動の歴史①:日本からの移民、「日本国民」からエスニック・マイノリティへ |
4 | 国際移動の歴史②:ホスト社会ハワイの歴史、コミュニティ形成 |
5 | 映画からエスニシティを学ぶ① |
6 | 映画からエスニシティを学ぶ② |
7 | 戦争とエスニシティ①:日系アメリカ人の強制収容 |
8 | 戦争とエスニシティ②:日系アメリカ人の従軍経験 |
9 | 戦後社会とエスニシティ:アメリカ公民権運動、ハワイアンルネサンス、ハワイの観光地化、セトラーコロニアリズム |
10 | ハワイ沖縄系コミュニティ:沖縄系と日系の関係、沖縄戦、沖縄救済運動、フェスティバル |
11 | アメリカ社会におけるエスニシティの現在 |
12 | 日本社会におけるエスニシティの歴史と現在 |
13 | ディスカッション:エスニシティを身近に考える |
14 | ふりかえりとまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
受講人数によっては、グループワークを行う可能性があります。 |
授業で提示する参考文献や関連文献を読んでみること。
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席およびリアクションペーパー(複数回提出)(65%) 最終レポート(Final Report)(35%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定せず、授業中に資料を配布する予定です。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義の各回に参考文献を提示します。 |
ディスカッションにおける積極的な参加。