日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IC260
Theme・Subtitle エスニック・マイノリティの歴史と経験
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC2300
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2022年度以前入学者対象

【Course Objectives】

To develop your own opinions on issues over ethnic minorities by learning the concepts and theories of ethnicity and applying them. To develop your own ideas through discussions and give constructive feedbacks to the ideas of others.

【Course Contents】

In this course, students will learn about ethnicity and its related theories and concepts by exploring the history and experiences of Japanese Americans. In particular, we will study the history and society of Hawaii, which has a diverse range of ethnic groups including Japanese Americans, and look into approaches to various issues on ethnic minorities. We will discuss ethnicity from various levels such as individual, community, society, nation, and international relations.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション:授業方針の確認、エスニシティ論の導入
2 エスニシティの概念と理論:「人種」とエスニシティ、マイノリティとマジョリティ、ネイションとエスニシティ
3 国際移動の歴史①:日本からの移民、「日本国民」からエスニック・マイノリティへ
4 国際移動の歴史②:ホスト社会ハワイの歴史、コミュニティ形成
5 映画からエスニシティを学ぶ①
6 映画からエスニシティを学ぶ②
7 戦争とエスニシティ①:日系アメリカ人の強制収容
8 戦争とエスニシティ②:日系アメリカ人の従軍経験
9 戦後社会とエスニシティ:アメリカ公民権運動、ハワイアンルネサンス、ハワイの観光地化、セトラーコロニアリズム
10 ハワイ沖縄系コミュニティ:沖縄系と日系の関係、沖縄戦、沖縄救済運動、フェスティバル
11 アメリカ社会におけるエスニシティの現在
12 日本社会におけるエスニシティの歴史と現在
13 ディスカッション:エスニシティを身近に考える
14 ふりかえりとまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
受講人数によっては、グループワークを行う可能性があります。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業で提示する参考文献や関連文献を読んでみること。
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示します。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席およびリアクションペーパー(複数回提出)(65%)
最終レポート(Final Report)(35%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に指定せず、授業中に資料を配布する予定です。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
講義の各回に参考文献を提示します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

ディスカッションにおける積極的な参加。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】