日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IC295
Theme・Subtitle
Class Format Online (all classes are online)
Class Format (Supplementary Items) 発話を伴う授業を学内で受講する場合はN851教室の利用可。
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC2100
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(200)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2022年度以前入学者対象/人数制限200名

【Course Objectives】

The objective is to acquire knowledge of welfare issues, their backgrounds, and support methods for them. Furthermore, students will be able to view welfare issues as their matters based on such knowledge and acquire an attitude to address them proactively through case studies.
The curriculum development policy during the formation period of “people, self & others, the world, life and living, deepens understanding, with the aim of this course being the “cultivation of empathy with hardships and struggles of people in the field”, acquiring a broad education in line with degree award policy.

【Course Contents】

Through examples of welfare issues that have arisen in Japan, we will understand welfare issues and their backgrounds and learn about support methods that are already available for these issues. Also, through the welfare issues, students will examine their attitudes toward others, including children and persons with disabilities.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 福祉心理学とは何か(1):制度概要と福祉をとりまくイメージ
2 子どもや若者のための福祉(1):児童福祉の特徴
3 子どもや若者のための福祉(2):児童虐待
4 子どもや若者のための福祉(3):非行
5 ひきこもりの構造とその支援
6 障害児・者のための福祉(1):発達障害
7 障害児・者のための福祉(2):精神障害
8 障害児・者のための福祉(3):当事者研究
9 障害児・者のための福祉(4):就労移行支援
10 高齢者のための福祉(1):認知症
11 高齢者のための福祉(2):認知症をとりまく人への支援
12 福祉的課題のための心理療法:行動福祉
13 多様性についての理解を深める
14 福祉心理学とは何か(2):まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 出席およびリアクションペーパー(40%)
備考 (Notes)
リアクションペーパーへのフィードバックは講義内で適宜行う。レポート試験へのフィードバックは全体に対して「Canvas LMS」上で行う。原則として、授業開始20分経過後は出席とは認めない(入室は可)。

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】