日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC295/IC295IC295 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合はN851教室の利用可。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金1/Fri.1 Fri.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(200) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象/人数制限200名 |
The objective is to acquire knowledge of welfare issues, their backgrounds, and support methods for them. Furthermore, students will be able to view welfare issues as their matters based on such knowledge and acquire an attitude to address them proactively through case studies.
The curriculum development policy during the formation period of “people, self & others, the world, life and living, deepens understanding, with the aim of this course being the “cultivation of empathy with hardships and struggles of people in the field”, acquiring a broad education in line with degree award policy.
Through examples of welfare issues that have arisen in Japan, we will understand welfare issues and their backgrounds and learn about support methods that are already available for these issues. Also, through the welfare issues, students will examine their attitudes toward others, including children and persons with disabilities.
1 | 福祉心理学とは何か(1):制度概要と福祉をとりまくイメージ |
2 | 子どもや若者のための福祉(1):児童福祉の特徴 |
3 | 子どもや若者のための福祉(2):児童虐待 |
4 | 子どもや若者のための福祉(3):非行 |
5 | ひきこもりの構造とその支援 |
6 | 障害児・者のための福祉(1):発達障害 |
7 | 障害児・者のための福祉(2):精神障害 |
8 | 障害児・者のための福祉(3):当事者研究 |
9 | 障害児・者のための福祉(4):就労移行支援 |
10 | 高齢者のための福祉(1):認知症 |
11 | 高齢者のための福祉(2):認知症をとりまく人への支援 |
12 | 福祉的課題のための心理療法:行動福祉 |
13 | 多様性についての理解を深める |
14 | 福祉心理学とは何か(2):まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
出席およびリアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
リアクションペーパーへのフィードバックは講義内で適宜行う。レポート試験へのフィードバックは全体に対して「Canvas LMS」上で行う。原則として、授業開始20分経過後は出席とは認めない(入室は可)。 |
なし/None
福祉的課題及びその背景、そのための支援法に関する知識を身につけることを目指す。また、それらの知識をふまえ事例を通して福祉的課題を自分事としてとらえ、主体的に取り組む姿勢を身に着けることができるようになる。
教育課程の編成方針においては、形成期の「人間、自と他、世界、いのち、生きることといった事柄への理解を深め、幅広い教養を身に着ける」、学位授与方針においては、「フィールドに赴いて生身の人が抱える困難や苦難を感受する力を養う」ことを目標とする科目に位置づけられる。
The objective is to acquire knowledge of welfare issues, their backgrounds, and support methods for them. Furthermore, students will be able to view welfare issues as their matters based on such knowledge and acquire an attitude to address them proactively through case studies.
The curriculum development policy during the formation period of “people, self & others, the world, life and living, deepens understanding, with the aim of this course being the “cultivation of empathy with hardships and struggles of people in the field”, acquiring a broad education in line with degree award policy.
日本において生じている福祉的課題の事例を通して福祉的課題とその背景を理解し、それらの課題のための既存の支援方法について学ぶ。また、福祉的課題を通して、自分自身の障害児・者などを含む他者への態度について考察する。
Through examples of welfare issues that have arisen in Japan, we will understand welfare issues and their backgrounds and learn about support methods that are already available for these issues. Also, through the welfare issues, students will examine their attitudes toward others, including children and persons with disabilities.
1 | 福祉心理学とは何か(1):制度概要と福祉をとりまくイメージ |
2 | 子どもや若者のための福祉(1):児童福祉の特徴 |
3 | 子どもや若者のための福祉(2):児童虐待 |
4 | 子どもや若者のための福祉(3):非行 |
5 | ひきこもりの構造とその支援 |
6 | 障害児・者のための福祉(1):発達障害 |
7 | 障害児・者のための福祉(2):精神障害 |
8 | 障害児・者のための福祉(3):当事者研究 |
9 | 障害児・者のための福祉(4):就労移行支援 |
10 | 高齢者のための福祉(1):認知症 |
11 | 高齢者のための福祉(2):認知症をとりまく人への支援 |
12 | 福祉的課題のための心理療法:行動福祉 |
13 | 多様性についての理解を深める |
14 | 福祉心理学とは何か(2):まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
出席およびリアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
リアクションペーパーへのフィードバックは講義内で適宜行う。レポート試験へのフィードバックは全体に対して「Canvas LMS」上で行う。原則として、授業開始20分経過後は出席とは認めない(入室は可)。 |
なし/None