日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Community and Human Services
Course Code IC303
Theme・Subtitle 少子高齢社会の見取り図と制度・政策
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC2100
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

In this course, students will learn about the demographic trends, history and policy trends related to Japan's low fertility and ageing society. As well as understanding this as knowledge, the sociological background to the problems of a declining birth rate and an ageing society will be discussed, as will the political issues and the future of the manuscript.

【Course Contents】

Various issues related to Japan's demographics have long been discussed, and numerous measures have been implemented to address the challenges of the declining birthrate and aging society. When considering future social welfare and social policies, the issue of the declining birthrate and aging society is indispensable. However, understanding each policy individually is insufficient.
Based on this premise, this class analyzes the essence of an aging society with a low birthrate from various perspectives, including family, gender, employment, local communities, and social security. It explores the social values and institutional issues underlying these challenges and discusses how society should be transformed in the future.
This class provides a valuable opportunity for those interested in the future of society to deepen their practical knowledge and critical thinking skills.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス:本講義についての説明ならびに成績評価について
2 少子化問題の基礎知識としての人口学
3 少子高齢社会の社会政策の展開と社会学・政策視座
4 少子高齢社会における子ども・子育て支援
5 少子高齢社会における子どもの貧困
6 少子高齢社会における社会的養護・養育
7 少子高齢社会と性・生殖
8 少子高齢社会における高齢者とその生活
9 少子高齢社会と高齢期の社会保障制度
10 少子高齢社会における高齢者ケア
11 少子高齢社会における老いと看取り・意思決定
12 少子高齢社会と地域福祉
13 少子高齢社会とケアリングデモクラシー
14 講義のまとめと振り返り

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
必要に応じて学生に発言を求める事がある(成績評価には含まない)。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

日頃からニュースや新聞、SNSなどで、少子高齢化に関する問題や動向に注意を向けてもらいたい。
各回の授業や事前・事後の課題は都度指示するので、積極的に関心を持って望むことを期待する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 コメントシート(40%)
備考 (Notes)
【平常点の評価方法】
平常点はコメントシートの提出状況を基に評価します。提出回数が2/3未満の場合は評価対象外とします。

【提出回数と最低出席回数の計算方法】
第1回授業については、全員がコメントシートを提出したものと見なします。
残りの授業については、実際に実施された回数に基づき最低出席回数を設定します。
(例:すべての授業が実施された場合、最低出席回数は9回とします。)
詳細は初回授業で説明します。
【提出方法】
コメントシートはCanvas LMSを通じて提出してください。
提出期間は、授業終了後から翌日23時59分までです。

【フィードバック】
提出されたリアクションペーパーへのフィードバックは、毎回の授業内で行います。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
テキストに代えて、授業プリントを配付する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
講義中に随時示す。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

夏休みなどを使い、高齢社会白書(内閣府)や少子化対策白書(内閣府)・こども白書(こども家庭庁)など、白書に触れてもらえれば幸いである。

【注意事項 / Notice】