日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC306/IC306IC306 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
グローバルな視野からとらえ、草の根で行動する 貧困の諸原因 国際NGOの意義と役割 Think Globally, Act Locally. The Causes of Poverty. The Significance and Role of International Non-Governmental Organizations. |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
In this class, you will have the opportunity to learn about the causes of poverty in the world and efforts to promoting the well-being of poor people. You will also come to understand our connection with the poor living in developing countries, the fact that we are a part of the poverty issue. Besides, this class aims to deepen your understanding of the significance of social development and the ideals and activities of international non-governmental organizations (NGOs) as intermediates for promoting social development, such as their unique, community-based approaches.
In this class, you will learn about serious social issues from global perspectives. You will also learn about the ideals and community-based activities of international NGOs, as well as the problems they face. Based on that, you will analyze the significance and role of international NGOs.
1 | ・国際NGO論とは ・第1回目に講義の進め方や用語の定義について説明するので、関心のある学生は必ず参加すること。 What are International Non-Governmental Organizations(NGOs)? Introduction and outline of the course. You are expected to attend the first class. |
2 | ・国際NGOの定義 Defining International Non-Governmental Organizations What is an NGO? What role does it play in civil society? |
3 | ・Welfare から Well-beingへ Receiving welfare or promoting well-being |
4 | ・貧困とは何か、貧困の定義 ・貧困の諸原因 ・グローバリゼーションの進展に伴う格差の拡大 What is poverty? The definition of poverty The causes of global poverty Social inequality keeps widening with globalization |
5 | ・大規模開発による弊害 豊かさとは?Well-beingとは? Undesirable effects under large-scale development What does Wealth Mean? What is well-being? |
6 | 大規模開発による弊害 豊かさとは?Well-beingとは? Undesirable effects under large-scale development What does wealth mean? What is well-being? |
7 | ・グローバルな視野からとらえ、草の根で行動する:食料を通して考える Think globally, act locally Where does our food come from? |
8 | ・グローバルな視野からとらえ、草の根で行動する:牛皮を通して考える Think globally, act locally Do you prefer using a cowhide bag or an ox-hide leather? |
9 | ・グローバル化時代における格差の拡大 衣類縫製品を通して考える Social inequality keeps widening under globalization Where do our clothes come from? |
10 | ・グローバル化時代における格差の拡大 チョコレートはどこから? フェアトレードについて Social inequality keeps widening with globalization Where does your favorite chocolate come from? Fairtrade |
11 | ・国際NGOの理念と活動実態の分析:コミュニティを基盤とする取り組み Analyzing the Ideals and community-based approaches of International NGOs |
12 | ・国際NGOの理念と活動実態の分析:コミュニティを基盤とする取り組み Analyzing the ideals and community-based approaches of International NGOs |
13 | ・ディスカッション:グローバルな視野からとらえ、草の根で行動する 草の根レベルで持続可能な発展に取り組む市民社会の役割 Discussion: Think globally, act locally : The role of International NGOs in sustainable development at the grass-roots level |
14 | ・ディスカッション:グローバルな視野からとらえ、草の根で行動する 草の根レベルで持続可能な発展に取り組む国際NGOsの意義 Discussion: Think globally, act locally : The significance of International NGOs in sustainable development at the grass-roots level |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
第1回目の講義時にお伝えします。
質問は、講義時に遠慮なくお伝えください。電子メールでの質疑応答は行っていません。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
授業やディスカッションへの積極的な参加、かつ、2/3 以上の出席が必要(20%) |
備考 (Notes) | ||
成績評価の対象となるためには、講義への10回以上の参加を要します。第1回目の講義には、必ず参加するようにしてください。 各回の講義では、集中して取り組むようにしてください。適宜、4人前後の小グループによるディスカッションを取り入れます。積極的な参加を希望します。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 西川潤 | 『データブック 貧困』 | 岩波書店 | 2008。 | |
2 | 鈴木弥生 | 『バングラデシュ農村にみる外国援助と社会開発』 | 日本評論社 | 2016。 | |
3 | 西川潤 | 『グローバル化を超えて 脱成長期 日本の選択』 | 日本経済新聞出版社 | 2011。 | |
4 | 西川潤 | 『2030年 未来への選択』 | 日本経済新聞出版社 | 2018。 | |
5 | 鈴木弥生 | 「アラブ首長国連邦における子どものラクダ騎手 : その背景と解放への道のり」『まなびあい』第9号、172-180頁. | 立教大学コミュニティ福祉学会 | 2017。 | |
6 | 鈴木弥生 | 「ニューヨーク市におけるバングラデシュ出身の移民労働者」『まなびあい』第10号、160-179頁. | 立教大学コミュニティ福祉学会 | 2018。 |
授業への積極的な参加。
Actively participate in the course.
「こんな研究をして世界を変えよう~大学の研究室を訪問してみた:鈴木弥生:ニューヨークに住むバングラデシュ移民の動向」『みらいぶっく 学問・大学なび』(内閣府・総合科学技術イノベーション会議のエビデンス事業の一環で、高校生向けに発信中)(https://www.sekaiwokaeyo.com/theme/k0482/)。
「探求!につながるテーマ」『みらいぶっく 学問・大学なび』河合塾(https://miraibook.jp/quest/detail/28)。
1999年度以降の調査は、日本学術振興会科研費助成により実施している。最新のテーマは「ニューヨーク市の移民労働者:新型コロナウィルス感染の影響についての国際共同研究」研究代表者・鈴木弥生(国際共同研究強化B 2022~27年度予定)。
【20240411付け修正】
成績評価基準・方法 備考
誤記修正のため
変更前:試験を受けるためには、講義への10回以上の参加を要します。
貧困の諸原因や貧困層のwell-being実現について思考する。また、途上国で生活する人々と我々のつながりについて理解する。そのうえで、コミュニティを基盤に社会開発/発展を推進する国際NGOの理念と活動実態、その意義について理解を深めることを目標とする。
In this class, you will have the opportunity to learn about the causes of poverty in the world and efforts to promoting the well-being of poor people. You will also come to understand our connection with the poor living in developing countries, the fact that we are a part of the poverty issue. Besides, this class aims to deepen your understanding of the significance of social development and the ideals and activities of international non-governmental organizations (NGOs) as intermediates for promoting social development, such as their unique, community-based approaches.
グローバルな視野から、また、現地で生活する人々の視点から社会問題をとらえ、コミュニティを基盤として活動している国際NGOの理念と活動実態、また、それらの課題について学ぶ。そのうえで、国際NGOの意義と役割について分析する。
In this class, you will learn about serious social issues from global perspectives. You will also learn about the ideals and community-based activities of international NGOs, as well as the problems they face. Based on that, you will analyze the significance and role of international NGOs.
1 | ・国際NGO論とは ・第1回目に講義の進め方や用語の定義について説明するので、関心のある学生は必ず参加すること。 What are International Non-Governmental Organizations(NGOs)? Introduction and outline of the course. You are expected to attend the first class. |
2 | ・国際NGOの定義 Defining International Non-Governmental Organizations What is an NGO? What role does it play in civil society? |
3 | ・Welfare から Well-beingへ Receiving welfare or promoting well-being |
4 | ・貧困とは何か、貧困の定義 ・貧困の諸原因 ・グローバリゼーションの進展に伴う格差の拡大 What is poverty? The definition of poverty The causes of global poverty Social inequality keeps widening with globalization |
5 | ・大規模開発による弊害 豊かさとは?Well-beingとは? Undesirable effects under large-scale development What does Wealth Mean? What is well-being? |
6 | 大規模開発による弊害 豊かさとは?Well-beingとは? Undesirable effects under large-scale development What does wealth mean? What is well-being? |
7 | ・グローバルな視野からとらえ、草の根で行動する:食料を通して考える Think globally, act locally Where does our food come from? |
8 | ・グローバルな視野からとらえ、草の根で行動する:牛皮を通して考える Think globally, act locally Do you prefer using a cowhide bag or an ox-hide leather? |
9 | ・グローバル化時代における格差の拡大 衣類縫製品を通して考える Social inequality keeps widening under globalization Where do our clothes come from? |
10 | ・グローバル化時代における格差の拡大 チョコレートはどこから? フェアトレードについて Social inequality keeps widening with globalization Where does your favorite chocolate come from? Fairtrade |
11 | ・国際NGOの理念と活動実態の分析:コミュニティを基盤とする取り組み Analyzing the Ideals and community-based approaches of International NGOs |
12 | ・国際NGOの理念と活動実態の分析:コミュニティを基盤とする取り組み Analyzing the ideals and community-based approaches of International NGOs |
13 | ・ディスカッション:グローバルな視野からとらえ、草の根で行動する 草の根レベルで持続可能な発展に取り組む市民社会の役割 Discussion: Think globally, act locally : The role of International NGOs in sustainable development at the grass-roots level |
14 | ・ディスカッション:グローバルな視野からとらえ、草の根で行動する 草の根レベルで持続可能な発展に取り組む国際NGOsの意義 Discussion: Think globally, act locally : The significance of International NGOs in sustainable development at the grass-roots level |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
第1回目の講義時にお伝えします。
質問は、講義時に遠慮なくお伝えください。電子メールでの質疑応答は行っていません。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
授業やディスカッションへの積極的な参加、かつ、2/3 以上の出席が必要(20%) |
備考 (Notes) | ||
成績評価の対象となるためには、講義への10回以上の参加を要します。第1回目の講義には、必ず参加するようにしてください。 各回の講義では、集中して取り組むようにしてください。適宜、4人前後の小グループによるディスカッションを取り入れます。積極的な参加を希望します。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 西川潤 | 『データブック 貧困』 | 岩波書店 | 2008。 | |
2 | 鈴木弥生 | 『バングラデシュ農村にみる外国援助と社会開発』 | 日本評論社 | 2016。 | |
3 | 西川潤 | 『グローバル化を超えて 脱成長期 日本の選択』 | 日本経済新聞出版社 | 2011。 | |
4 | 西川潤 | 『2030年 未来への選択』 | 日本経済新聞出版社 | 2018。 | |
5 | 鈴木弥生 | 「アラブ首長国連邦における子どものラクダ騎手 : その背景と解放への道のり」『まなびあい』第9号、172-180頁. | 立教大学コミュニティ福祉学会 | 2017。 | |
6 | 鈴木弥生 | 「ニューヨーク市におけるバングラデシュ出身の移民労働者」『まなびあい』第10号、160-179頁. | 立教大学コミュニティ福祉学会 | 2018。 |
授業への積極的な参加。
Actively participate in the course.
「こんな研究をして世界を変えよう~大学の研究室を訪問してみた:鈴木弥生:ニューヨークに住むバングラデシュ移民の動向」『みらいぶっく 学問・大学なび』(内閣府・総合科学技術イノベーション会議のエビデンス事業の一環で、高校生向けに発信中)(https://www.sekaiwokaeyo.com/theme/k0482/)。
「探求!につながるテーマ」『みらいぶっく 学問・大学なび』河合塾(https://miraibook.jp/quest/detail/28)。
1999年度以降の調査は、日本学術振興会科研費助成により実施している。最新のテーマは「ニューヨーク市の移民労働者:新型コロナウィルス感染の影響についての国際共同研究」研究代表者・鈴木弥生(国際共同研究強化B 2022~27年度予定)。
【20240411付け修正】
成績評価基準・方法 備考
誤記修正のため
変更前:試験を受けるためには、講義への10回以上の参加を要します。