日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC306/IC306IC306 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
分断と格差社会を生き抜く:国際NGOという選択 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(ゲスト講師は一部オンライン) |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
By learning about the activities of international NGOs, participants gain an understanding of global poverty, conflict, and environmental destruction.Also,participants would have opportunities to reflect on life around us in the context of international developments.
By studying the activities, history and trends in the development of international NGOs, they explore the nature of cross-border civil partnerships and gain insight into their limitations.We would like to take this opportunity to reflect together on the role NGOs can play in a world marked by division and absurdity, wealth and poverty disparities, and climate change.
The lecturer interned at an NGO in Northern Thailand as a student. After graduation, she has been involved in NGO activities for more than 20 years. In particular, she was posted to Palestine with the Japan International Volunteer Centre from 2012 to 2017, where she provided support to the Gaza Strip. In 2018, she supported medical activities conducted in Palestinian refugee camps in Lebanon with the Japanese Red Cross Society. Since 2022, she has been working with Save the Children in the Gaza Strip, Palestine, focusing on climate change issues while continuing her support efforts.
1 | はじめに:自己紹介・授業の進め方、国際NGO論/Introduction:Self-Introduction, Class Approach, and Introduction to International NGO Theory |
2 | 国際NGOの成り立ちと歴史概要、その他のアクターとの比較/ Outline of the origins and history of international NGOs and comparison with other entities. |
3 | 緊急人道支援における国際NGOの役割を考える①/The role of international NGOs in emergency humanitarian assistance (1) |
4 | 緊急人道支援における国際NGOの役割を考える②/The role of international NGOs in emergency humanitarian assistance (2) |
5 | 開発支援における国際NGOの役割を考える①/The role of international NGOs in development assistance (1) |
6 | 開発支援における国際NGOの役割を考える②/The role of international NGOs in development assistance (2) |
7 | 気候変動と資本主義/ Climate change and capitalism |
8 | 気候変動問題とNGOの役割①/Climate change issues and the role of NGOs (1) |
9 | 気候変動問題とNGOの役割②/Climate change issues and the role of NGOs (2) |
10 | 人・地球にやさしい生き方のススメ。「世界がもし100人の村だったら」/"If the world were a village of 100 people", An Encouragement to Live Eco- and Human-Friendly |
11 | NGOの底力/ Power of NGOs |
12 | Think Globally, Act Locally NGOを立ち上げよう①/ Think Globally Act Locally!, project planning exercise (1) |
13 | Think Globally, Acto Locally NGOを立ち上げよう②/Think Globally Act Locally!, project planning exercise (2) |
14 | まとめ:授業のふりかえりと質疑応答/Conclusion and Q and A |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
講義形式ですが、自分の意見を発表する機会を作ります。また、コース終盤で、グループワークで、NGOの職員として事業を立案してもらう予定です。 |
特になし
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
参加意欲(リアクションペーパの提出)(8回程度)(50%) NGO事業立案作業(25%) 出席および授業参加度(25%) |
備考 (Notes) | ||
【2025年3月28日付シラバス変更】 変更前:出席頻度(25%) 変更後:出席および授業参加度(25%) |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて配布します |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 今田克司・原田勝広 | 『連続講義 国際協力NGO』 | 日本評論社 | 2004 | 4535583641 |
2 | 三好亜矢子 | 『平和・人権・NGO-すべての人が安心して生きるために』 | 新評論 | 2004 | 4794806043 |
3 | 大橋正明・高橋華生子・金 敬黙・長 有紀枝・遠藤 貢 | 『グローバル化・変革主体・NGO-世界におけるNGOの行動と理論』 | 新評論 | 2011 | 4794808550 |
4 | 大橋正明・谷山博史・宇井志緒利・金敬黙・中村絵乃・野川未央 | 『非戦・対話・NGO: 国境を越え、世代を受け継ぐ私たちの歩み』 | 新評論 | 2017 | 4794810814 |
国際NGOの活動を通じて、世界の貧困・紛争・環境問題について理解する。また、国際的な動きから、身近な生活を振り返る機会を作る。
By learning about the activities of international NGOs, participants gain an understanding of global poverty, conflict, and environmental destruction.Also,participants would have opportunities to reflect on life around us in the context of international developments.
国際NGOの活動、発展の歴史や、トレンドを知ることで、国境を越えた市民同士の連携の在り方を模索するとともに、その限界も把握する。分断と不条理、貧富の格差、気候変動が進む世界において、NGOはどのような役割を担えるかを共に考える機会を持つ。
講師は学生時代に北タイのNGOにインターンとして参加。卒業後も20年以上NGO活動に携わっています。特に、2012年~2017年に日本国際ボランティアセンターにてパレスチナに赴任、ガザ地区の支援を実施、2018年には、日本赤十字社でレバノンのパレスチナ難民キャンプで実施されている医療活動を支援、2022年以降はセーブ・ザ・チルドレンでパレスチナ・ガザ地区の支援に携わりながら、気候変動担当として働いています。
By studying the activities, history and trends in the development of international NGOs, they explore the nature of cross-border civil partnerships and gain insight into their limitations.We would like to take this opportunity to reflect together on the role NGOs can play in a world marked by division and absurdity, wealth and poverty disparities, and climate change.
The lecturer interned at an NGO in Northern Thailand as a student. After graduation, she has been involved in NGO activities for more than 20 years. In particular, she was posted to Palestine with the Japan International Volunteer Centre from 2012 to 2017, where she provided support to the Gaza Strip. In 2018, she supported medical activities conducted in Palestinian refugee camps in Lebanon with the Japanese Red Cross Society. Since 2022, she has been working with Save the Children in the Gaza Strip, Palestine, focusing on climate change issues while continuing her support efforts.
1 | はじめに:自己紹介・授業の進め方、国際NGO論/Introduction:Self-Introduction, Class Approach, and Introduction to International NGO Theory |
2 | 国際NGOの成り立ちと歴史概要、その他のアクターとの比較/ Outline of the origins and history of international NGOs and comparison with other entities. |
3 | 緊急人道支援における国際NGOの役割を考える①/The role of international NGOs in emergency humanitarian assistance (1) |
4 | 緊急人道支援における国際NGOの役割を考える②/The role of international NGOs in emergency humanitarian assistance (2) |
5 | 開発支援における国際NGOの役割を考える①/The role of international NGOs in development assistance (1) |
6 | 開発支援における国際NGOの役割を考える②/The role of international NGOs in development assistance (2) |
7 | 気候変動と資本主義/ Climate change and capitalism |
8 | 気候変動問題とNGOの役割①/Climate change issues and the role of NGOs (1) |
9 | 気候変動問題とNGOの役割②/Climate change issues and the role of NGOs (2) |
10 | 人・地球にやさしい生き方のススメ。「世界がもし100人の村だったら」/"If the world were a village of 100 people", An Encouragement to Live Eco- and Human-Friendly |
11 | NGOの底力/ Power of NGOs |
12 | Think Globally, Act Locally NGOを立ち上げよう①/ Think Globally Act Locally!, project planning exercise (1) |
13 | Think Globally, Acto Locally NGOを立ち上げよう②/Think Globally Act Locally!, project planning exercise (2) |
14 | まとめ:授業のふりかえりと質疑応答/Conclusion and Q and A |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
講義形式ですが、自分の意見を発表する機会を作ります。また、コース終盤で、グループワークで、NGOの職員として事業を立案してもらう予定です。 |
特になし
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
参加意欲(リアクションペーパの提出)(8回程度)(50%) NGO事業立案作業(25%) 出席および授業参加度(25%) |
備考 (Notes) | ||
【2025年3月28日付シラバス変更】 変更前:出席頻度(25%) 変更後:出席および授業参加度(25%) |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて配布します |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 今田克司・原田勝広 | 『連続講義 国際協力NGO』 | 日本評論社 | 2004 | 4535583641 |
2 | 三好亜矢子 | 『平和・人権・NGO-すべての人が安心して生きるために』 | 新評論 | 2004 | 4794806043 |
3 | 大橋正明・高橋華生子・金 敬黙・長 有紀枝・遠藤 貢 | 『グローバル化・変革主体・NGO-世界におけるNGOの行動と理論』 | 新評論 | 2011 | 4794808550 |
4 | 大橋正明・谷山博史・宇井志緒利・金敬黙・中村絵乃・野川未央 | 『非戦・対話・NGO: 国境を越え、世代を受け継ぐ私たちの歩み』 | 新評論 | 2017 | 4794810814 |