日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC313/IC313IC313 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ケーススタディから学ぶコミュニティ・ビジネス |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
1) Understanding the historical background and social significance of community businesses.
2) Deciphering the essential elements and conditions of community business from case studies.
3) Based on the case studies, developing a business plan for community business.
In recent years, "community businesses," which are established through face-to-face relationships, have been attracting attention as a method to solve public regional issues that cannot be adequately addressed by existing social and economic systems. In this class, students will learn about the historical background of the emergence of community business and its social significance, then gain a concrete understanding of how business works through several practical examples in rural and metropolitan areas, and finally, learn about community business interactively by drawing up their own business plans and receiving feedback.
1 | イントロダクション──コミュニティ・ビジネスとは何か |
2 | コミュニティ・ビジネスの時代背景──コミュニティの歴史と空間 |
3 | さまざまなコミュニティ・ビジネス──事例と調査から学ぶ |
4 | 事業形態と事業分野──営利と非営利 |
5 | 事業理念とビジョン──社会的起業家の「私」 |
6 | 地域特性──地域資源と市場環境 |
7 | 収支計画──ストックとフロー |
8 | 事業計画書の立案 |
9 | コミュニティ・ビジネスの現場(1) |
10 | コミュニティ・ビジネスの現場(2) |
11 | コミュニティ・ビジネスの現場(3) |
12 | 事業計画書のフィードバック |
13 | 事業計画書の発表(1) |
14 | 事業計画書の発表(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義で説明した事業の枠組みや考え方にもとづいて,コミュニティ・ビジネスの事業計画書の作成を随時進める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
ゲスト講師回のリアクションペーパーの提出(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特定の教科書を使うことはありません。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | コミュニティビジネスネットワーク | 『コミュニティ・ビジネスのすべて―理論と実践マネジメント』 | ぎょうせい | 2009 | 4324088306 |
2 | 風見正三・山口浩平 | 『コミュニティビジネス入門―地域市民の社会的事業』 | 学芸出版社 | 2009 | 4761524731 |
3 | 佐藤滋 | 『まちづくり市民事業―新しい公共による地域再生』 | 学芸出版社 | 2011 | 4761531916 |
4 | 平田譲二 | 『ソーシャル・ビジネスの経営学』 | 中央経済社 | 2012 | 4502465607 |
その他 (Others) | |||||
講義の進行にあわせて適宜紹介します。 |
ゲスト講師による講義が3回程度あります。なお,ゲスト講師の都合で講義の順序や内容が変更になることがあります。
1)コミュニティ・ビジネスが注目されるようになった時代的背景や社会的意義について理解できるようになること。
2)ケーススタディに内在するコミュニティ・ビジネスの本質的な要素や条件を読み解けるようになること。
3)ケーススタディを踏まえて,自らコミュニティ・ビジネスの事業計画を立案できるようになること。
1) Understanding the historical background and social significance of community businesses.
2) Deciphering the essential elements and conditions of community business from case studies.
3) Based on the case studies, developing a business plan for community business.
近年,既存の社会や経済のシステムでは十分に対応できない公共的な地域課題を解決する手法として,顔の見える関係のなかで成立する「コミュニティ・ビジネス」が注目を集めています。この授業では,コミュニティ・ビジネスが台頭した時代的背景やその社会的意義を整理した上で,いくつかの地域における実践例からビジネスの仕組みを具体的に理解し,最後に自らも事業計画を立案してフィードバックを受けることで,双方向的にコミュニティ・ビジネスを学ぶことをめざします。
In recent years, "community businesses," which are established through face-to-face relationships, have been attracting attention as a method to solve public regional issues that cannot be adequately addressed by existing social and economic systems. In this class, students will learn about the historical background of the emergence of community business and its social significance, then gain a concrete understanding of how business works through several practical examples in rural and metropolitan areas, and finally, learn about community business interactively by drawing up their own business plans and receiving feedback.
1 | イントロダクション──コミュニティ・ビジネスとは何か |
2 | コミュニティ・ビジネスの時代背景──コミュニティの歴史と空間 |
3 | さまざまなコミュニティ・ビジネス──事例と調査から学ぶ |
4 | 事業形態と事業分野──営利と非営利 |
5 | 事業理念とビジョン──社会的起業家の「私」 |
6 | 地域特性──地域資源と市場環境 |
7 | 収支計画──ストックとフロー |
8 | 事業計画書の立案 |
9 | コミュニティ・ビジネスの現場(1) |
10 | コミュニティ・ビジネスの現場(2) |
11 | コミュニティ・ビジネスの現場(3) |
12 | 事業計画書のフィードバック |
13 | 事業計画書の発表(1) |
14 | 事業計画書の発表(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義で説明した事業の枠組みや考え方にもとづいて,コミュニティ・ビジネスの事業計画書の作成を随時進める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
ゲスト講師回のリアクションペーパーの提出(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特定の教科書を使うことはありません。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | コミュニティビジネスネットワーク | 『コミュニティ・ビジネスのすべて―理論と実践マネジメント』 | ぎょうせい | 2009 | 4324088306 |
2 | 風見正三・山口浩平 | 『コミュニティビジネス入門―地域市民の社会的事業』 | 学芸出版社 | 2009 | 4761524731 |
3 | 佐藤滋 | 『まちづくり市民事業―新しい公共による地域再生』 | 学芸出版社 | 2011 | 4761531916 |
4 | 平田譲二 | 『ソーシャル・ビジネスの経営学』 | 中央経済社 | 2012 | 4502465607 |
その他 (Others) | |||||
講義の進行にあわせて適宜紹介します。 |
ゲスト講師による講義が3回程度あります。なお,ゲスト講師の都合で講義の順序や内容が変更になることがあります。