日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC315/IC315IC315 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
In the framework of the Sustainable Development Goals (SDGs), Goal 16 champions the establishment of peace, while Goal 17 advocates for the creation of partnerships. The avoidance of warfare is a prerequisite for the realization of a sustainable world. However, currently, two forms of conflict are prevalent: conflicts among people and conflicts between humanity and nature. This situation necessitates a fundamental reassessment of the relationships between people and between humanity and nature. This course aims to critically examine the current situation, using sustainability, welfare, and community as its guiding principles. The objective of this course is to critically examine the current situation with a focus on sustainability, welfare, and community as key concepts. Upon this examination, students will be encouraged to concretely contemplate and initiate actions that they can undertake in the present context.
To facilitate a fundamental reassessment of the relationships between people and between humans and nature, this course emphasizes learning and practicing methods of communication. Additionally, after critically analyzing the current state of climate change, energy, food, and agricultural supply and distribution systems, students will engage in studying initiatives for autonomously managing these life-sustaining areas at the community level. Furthermore, students are expected to undertake specific actions, discuss these processes in groups, and compile their findings and reflections in a report.
1 | 導入:今、私たちはどのような世界を生きているのか。 |
2 | 批判的検討のための方法論検討 |
3 | コミュニティ形成の基盤1 自立について |
4 | コミュニティ形成の基盤2 ローカリゼーションについて |
5 | 現状の批判的検討(食)―何が持続不可能な状況を生み出しているのか― |
6 | 現状の批判的検討(エネルギー)―何が持続不可能な状況を生み出しているのか― |
7 | 現状の批判的検討(経済成長)―何が持続不可能な状況を生み出しているのか― |
8 | ゲストスピーカー:戦争と持続可能性 SDGs ゴール16を考える(1) |
9 | ゲストスピーカー:戦争と持続可能性 SDGs ゴール16を考える(2) |
10 | ゲストスピーカー:人権の視点から考える持続可能性 |
11 | 具体的事例検討(1)国内での取り組み |
12 | 具体的事例検討(2)海外での取り組み |
13 | 具体的事例検討(3)持続可能なコミュニティ形成における現状と課題 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
ゲストの都合により日程変更の可能性があります。個人発表は希望者のみです。 |
受講生は4月から6月の間に具体的なアクションを起こし、そのプロセスについてグループで議論し、レポートにまとめます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(40%) 最終レポート(30%) 授業への貢献(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中田豊一 | 『対話型ファシリテーションの手ほどき』 | ムラのミライ | 2015 | |
2 | 神保拓也 | 『悩みは欲しがれ』 | 角川書店 | 2022 | 9784046055958 |
3 | サティシュクマール | 『エレガント・シンプリシティ』 | NHK出版 | 2021 | 4140818832 |
4 | ジェイソン・ヒッケル | 『資本主義の次に来る世界』 | 東洋経済新報社 | 2023 | |
5 | 田口理穂 | 『市民がつくった電力会社』 | 大槻書店 | 2012 | 9784272330768 |
6 | クリスティアン・フェルバー | 『公共善エコノミー』 | 鉱脈社 | 2022 | 9784860618407 |
SDGs(持続可能な開発目標)は、16番目に平和を、17番目にパートナーシップの構築を掲げています。持続可能な世界の実現において戦争回避は必要条件です。しかし、世界では今、二つの戦争が起きています。人と人、人と自然の関係性の根本的な見直しが求められています。持続可能性、福祉、コミュニティをキーワードとして現状を批判的に検討した上で、受講生が今できることを具体的に考え、始めることを本授業の目標とします。
In the framework of the Sustainable Development Goals (SDGs), Goal 16 champions the establishment of peace, while Goal 17 advocates for the creation of partnerships. The avoidance of warfare is a prerequisite for the realization of a sustainable world. However, currently, two forms of conflict are prevalent: conflicts among people and conflicts between humanity and nature. This situation necessitates a fundamental reassessment of the relationships between people and between humanity and nature. This course aims to critically examine the current situation, using sustainability, welfare, and community as its guiding principles. The objective of this course is to critically examine the current situation with a focus on sustainability, welfare, and community as key concepts. Upon this examination, students will be encouraged to concretely contemplate and initiate actions that they can undertake in the present context.
人と人、人と自然の関係性の根本的な見直しをするために、コミュニケーションの方法について学び、実践します。また気候変動やエネルギー、食、農業の供給、分配体制の現状を批判的に検討した後、これら生活の基盤となる領域をコミュニティレベルで自立的に運営する取り組みについて学びます。また受講生は具体的なアクションを起こし、そのプロセスについてグループで議論し、レポートにまとめます。
To facilitate a fundamental reassessment of the relationships between people and between humans and nature, this course emphasizes learning and practicing methods of communication. Additionally, after critically analyzing the current state of climate change, energy, food, and agricultural supply and distribution systems, students will engage in studying initiatives for autonomously managing these life-sustaining areas at the community level. Furthermore, students are expected to undertake specific actions, discuss these processes in groups, and compile their findings and reflections in a report.
1 | 導入:今、私たちはどのような世界を生きているのか。 |
2 | 批判的検討のための方法論検討 |
3 | コミュニティ形成の基盤1 自立について |
4 | コミュニティ形成の基盤2 ローカリゼーションについて |
5 | 現状の批判的検討(食)―何が持続不可能な状況を生み出しているのか― |
6 | 現状の批判的検討(エネルギー)―何が持続不可能な状況を生み出しているのか― |
7 | 現状の批判的検討(経済成長)―何が持続不可能な状況を生み出しているのか― |
8 | ゲストスピーカー:戦争と持続可能性 SDGs ゴール16を考える(1) |
9 | ゲストスピーカー:戦争と持続可能性 SDGs ゴール16を考える(2) |
10 | ゲストスピーカー:人権の視点から考える持続可能性 |
11 | 具体的事例検討(1)国内での取り組み |
12 | 具体的事例検討(2)海外での取り組み |
13 | 具体的事例検討(3)持続可能なコミュニティ形成における現状と課題 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
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ゲストの都合により日程変更の可能性があります。個人発表は希望者のみです。 |
受講生は4月から6月の間に具体的なアクションを起こし、そのプロセスについてグループで議論し、レポートにまとめます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(40%) 最終レポート(30%) 授業への貢献(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 中田豊一 | 『対話型ファシリテーションの手ほどき』 | ムラのミライ | 2015 | |
2 | 神保拓也 | 『悩みは欲しがれ』 | 角川書店 | 2022 | 9784046055958 |
3 | サティシュクマール | 『エレガント・シンプリシティ』 | NHK出版 | 2021 | 4140818832 |
4 | ジェイソン・ヒッケル | 『資本主義の次に来る世界』 | 東洋経済新報社 | 2023 | |
5 | 田口理穂 | 『市民がつくった電力会社』 | 大槻書店 | 2012 | 9784272330768 |
6 | クリスティアン・フェルバー | 『公共善エコノミー』 | 鉱脈社 | 2022 | 9784860618407 |