日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC325/IC325IC325 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期1/Spring Semester1Spring Semester1 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木1/Thu.1 Thu.1 , 木2/Thu.2, Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC3200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 |
In this course, which examines civic education as a process of becoming a "citizen" who constitutes civil society and the activities that promote this process, we aim to achieve the following objectives:
- Understand the essence of becoming a "citizen" from the perspectives of individualization, subjectivation, and becoming a stakeholder, while also considering practical examples. Grasp the processes involved in forming citizenship and identify the various challenges that may arise in the process.
- While reaffirming democracy as a foundational principle, develop an understanding of the diverse forms of civil society and cultivate the attitude and ability to address the various social issues that emerge within it.
- Gain a comprehensive understanding of the essence of civic education that promotes becoming a "citizen" by referring to various practical examples. This includes examining both school education and social education, while also paying attention to the fundamental discrepancies between the process of becoming a "citizen" and the activities that promote it, with the aim of constructing more practical and valid civic education.
- Develop the skills and attitudes necessary to engage as a "citizen" oneself and to appropriately approach individuals striving to become "citizens" as a practitioner.
In this course, we will examine civic education from three main perspectives: (1) the essence of becoming a "citizen", (2) the nature of civil society composed of "citizens", and (3) school and social education as forms of civic education. Regarding (1) and (3), we will invite guest speakers to present practical examples and provide opportunities for hands-on engagement. Through these activities, we aim to enable participants to not only understand the process of becoming a "citizen" but also take on the role of educators in civic education as part of their own journey toward becoming active "citizens".
1 | オリエンテーションと本科目の概要 |
2 | 「市民」となることの内実①──個人化/主体化 |
3 | 「市民」となることの内実②──当事者化 |
4 | 「市民」によって構成される市民社会①──その歴史 |
5 | 「市民」によって構成される市民社会②──市民社会の理論的枠組み |
6 | 市民教育としての学校教育①──日本の学校教育の概要 |
7 | 市民教育としての学校教育②──日本の学校教育における市民教育 |
8 | 市民教育としての学校教育③──イギリスのCitizenship Education |
9 | 市民教育としての社会教育①──フレイレ「意識化」 |
10 | 市民教育としての社会教育②──コミュニティ・オーガナイジング |
11 | 市民教育としての社会教育③──コミュニティ・オーガナイジングの技法の実践 |
12 | 「市民」となることの実践①──労働者協同組合とは何か? |
13 | 「市民」となることの実践②──市民教育の実践 |
14 | ふりかえり |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・前回授業で提示された問いについて,授業の資料を事前によく読んだり,自分で調べたりして,自分なりの回答を用意すること(各回約2時間)
・授業で扱った内容を適切に要約し,自分の言葉で他者に説明できるようにすること(各回約2時間)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
確認テスト(35%) レポート(35%) リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
私たちが市民社会を構成する「市民」となるプロセスと,それを促す営みを市民教育について検討していく本科目では,以下の諸点を達成することを目指します。
・「市民」となることの内実を,それらの実践事例にも関心を向けつつ,個人化,主体化,当事者化の3側面から理解し,それを形成するプロセスとそこで生じうる様々な課題を把握できる。
・基底としての民主主義を確認しつつ,市民社会の多様なありようを理解し,そこで生じる様々な社会的な問題に向き合う姿勢と能力を身に付ける。
・「市民」となることを促す市民教育の内実を,様々な実践事例なども参照しつつ,学校教育,社会教育の2側面から理解するとともに,「市民」となるプロセスとそれを促す営みとの間の原理的な乖離にも目を向け,より実践的で妥当性のある市民教育を構築することができる。
・自らも「市民」として実践するとともに,「市民」となっていこうとする人たちに適切にアプローチができる実践者としてのスキルと態度を身に付ける。
In this course, which examines civic education as a process of becoming a "citizen" who constitutes civil society and the activities that promote this process, we aim to achieve the following objectives:
- Understand the essence of becoming a "citizen" from the perspectives of individualization, subjectivation, and becoming a stakeholder, while also considering practical examples. Grasp the processes involved in forming citizenship and identify the various challenges that may arise in the process.
- While reaffirming democracy as a foundational principle, develop an understanding of the diverse forms of civil society and cultivate the attitude and ability to address the various social issues that emerge within it.
- Gain a comprehensive understanding of the essence of civic education that promotes becoming a "citizen" by referring to various practical examples. This includes examining both school education and social education, while also paying attention to the fundamental discrepancies between the process of becoming a "citizen" and the activities that promote it, with the aim of constructing more practical and valid civic education.
- Develop the skills and attitudes necessary to engage as a "citizen" oneself and to appropriately approach individuals striving to become "citizens" as a practitioner.
本科目では,大きく,①「市民」となることの内実,②「市民」によって構成される市民社会のありよう,③市民教育としての学校教育・社会教育,の3つの観点から,私たちが市民社会を構成する「市民」となるプロセスと,それを促す営みを市民教育について検討していきます。①,③については,ゲストスピーカーも招きつつ,実践事例を紹介し,実際に取り組むことを通じて,「市民」となっていく私たち自身が市民教育の担い手となれることを目指していきます。
In this course, we will examine civic education from three main perspectives: (1) the essence of becoming a "citizen", (2) the nature of civil society composed of "citizens", and (3) school and social education as forms of civic education. Regarding (1) and (3), we will invite guest speakers to present practical examples and provide opportunities for hands-on engagement. Through these activities, we aim to enable participants to not only understand the process of becoming a "citizen" but also take on the role of educators in civic education as part of their own journey toward becoming active "citizens".
1 | オリエンテーションと本科目の概要 |
2 | 「市民」となることの内実①──個人化/主体化 |
3 | 「市民」となることの内実②──当事者化 |
4 | 「市民」によって構成される市民社会①──その歴史 |
5 | 「市民」によって構成される市民社会②──市民社会の理論的枠組み |
6 | 市民教育としての学校教育①──日本の学校教育の概要 |
7 | 市民教育としての学校教育②──日本の学校教育における市民教育 |
8 | 市民教育としての学校教育③──イギリスのCitizenship Education |
9 | 市民教育としての社会教育①──フレイレ「意識化」 |
10 | 市民教育としての社会教育②──コミュニティ・オーガナイジング |
11 | 市民教育としての社会教育③──コミュニティ・オーガナイジングの技法の実践 |
12 | 「市民」となることの実践①──労働者協同組合とは何か? |
13 | 「市民」となることの実践②──市民教育の実践 |
14 | ふりかえり |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・前回授業で提示された問いについて,授業の資料を事前によく読んだり,自分で調べたりして,自分なりの回答を用意すること(各回約2時間)
・授業で扱った内容を適切に要約し,自分の言葉で他者に説明できるようにすること(各回約2時間)
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
確認テスト(35%) レポート(35%) リアクションペーパー(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None