日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Community and Human Services
Course Code IC328
Theme・Subtitle リノベーションによるパブリックデザイン~既存の資源を使ってまちを変える
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC2200
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

Students will learn the meaning and examples of redesigning a town using various resources in the town (closed schools, vacant houses, stores, parks, shopping streets, streets, etc.), the town as a whole, and the town's spaces. They will learn design methods, theories, and examples that can only be achieved in the "humanities (community studies)" field.

【Course Contents】

Let's think of the town as a text (a book). Just as each line of a book has meaning, the things and events in the town have some kind of meaning. For example, why are there books on the shelves facing the outside of a convenience store? Why is there an empty space next to a high-rise apartment building? We will deepen our knowledge of the town and consider ways to redesign the book that is the town using all its resources (things, events, people, places). Let's explain this in more detail. Can we use and renovate the various resources in the town, even things that are sometimes considered negative resources (closed schools, vacant houses, vacant stores, and rarely used parks), roads and waterfronts that we usually walk through, and even the entire town or the margins and gaps in the town, to turn them into places where people can gather? Can we tackle social issues by changing the town little by little, starting with familiar places and buildings, while having fun? Based on this interest, we will learn about various cases and learn about "town development, town use, renovation, area renovation, town play" and "public design". Through these activities, students will learn that towns are filled with possibilities and materials, and will also learn methods of public design.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 空間論:空間が持つ力
3 公共論:公共を考える
4 パブリックデザインを考える①
5 パブリックデザインを考える②
6 パブリックデザインを考える③
7 パブリックデザインを考える④:公園
8 パブリックデザインを考える④:空き家
9 パブリックデザインを考える⑤:ゲストスピーカー(予定)
10 廃校活用①
11 廃校活用②
12 パブリックデザイン再考①
13 パブリックデザイン再考②
14 まとめと展望

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習・復習・リアぺ・まち観察・まち歩き等で合わせて 4時間程度の学修をする。過度な負担は課さない。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 75
平常点 (In-class Points)25 リアクションペーパーと授業への姿勢,中間課題(25%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
秋学期の授業までに出版が間に合う場合,新書(1000円程度)もしくは2000円程度の安価なテキスト(自著)を指定する可能性がある。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業時に紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

ノートPCがあることが望ましい。

【その他 / Others】

空き時間を埋めるためではなく,興味を持って履修する受講者を求める。写真や図表を多用し,初学者にもわかりやすくなるよう努めるが,授業態度には厳しくする。私語や睡眠は厳禁(平常点に反映される場合がある)。そのことを自覚したうえで履修すること。なお,授業の順番や内容を多少変更する可能性がある。一緒に充実した授業にしていきましょう!

【注意事項 / Notice】