日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College College of Community and Human Services
Course Code IC348
Theme・Subtitle 若者の自立と生活保障をめぐる課題と仕組み
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC2200
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

The aim of this course is to understand the lives of young people in advanced industrialized countries and develop effective and socially just youth policies.

【Course Contents】

Young people in advanced industrialized countries face a wide range of risks, such as labor market insecurity and social exclusion across a range of domains. This course will first analyze the social problems that youth face and then consider how they can be solved through social policies.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 なぜ若者政策が必要なのか
3 若者の自立をめぐる課題①:学校から仕事への移行
4 若者の自立をめぐる課題②:親子関係と家族
5 若者の自立をめぐる課題③:若者と住まい
6 若者の自立をめぐる課題④:地方圏の若者
7 若者政策とは何か:国際比較の視点から
8 日本の若者政策①:雇用政策との関係
9 日本の若者政策②:家族政策との関係
10 若者政策の実践①:若者の就労支援
11 若者政策の実践②:若者支援とコミュニティ形成
12 若者の社会参画に向けた取り組み
13 主体的な市民としての若者
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

配布資料や授業で紹介した文献を読み、わからない言葉や関連する情報を自分で調べ、自分なりの問題意識をもって授業に参加することを期待する。
授業では時事的な問題にも言及するので、日常的にニュースや新聞に目を通す習慣を身につけることを推奨する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 授業への参加度(リアクションペーパーの内容、授業内課題)(40%)
備考 (Notes)
受講人数によるが、授業内でディスカッションやグループワークを行う場合がある。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
テキストは使用しない。課題文献の説明は初回授業時に行う。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 宮本みち子・佐藤洋作・宮本太郎編 アンダークラス化する若者たちーー生活保障をどう立て直すか 明石書店 2021 9784750351520
2 濱口桂一郎 若者と労働ーー「入社」の仕組みから解きほぐす 中公新書ラクレ 2013 9784121504654
3 阿部誠 地域で暮らせる雇用:地方圏の若者のキャリアを考える 旬報社 2021
その他 (Others)
上記以外にも各回の授業内容に関連する文献・資料・映像作品などを適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

毎回の資料は授業支援システム(Blackboard、CanvasLMS等)を使って配布する。詳しくは初回授業時に説明する。

【注意事項 / Notice】