日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IC350
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC2200
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象
2024年9月28日付シラバス変更(授業計画)【事由】授業計画変更のため

【Course Objectives】

To deepen understanding of the historical flow of modern Japan and the movements of the times behind them.

【Course Contents】

 The aim of this course is to deepen understanding of the history of modern and contemporary Japan and the social circumstances that form its backdrop by conducting lectures divided into different time periods. The course primarily provides an overview of modern and contemporary Japanese society based on the textbook. Featured topics include contemporary history as seen by members of the Diet (video messages), viewing of the NHK drama "Is the Constitution Yet to Come?", modern and contemporary history of Japan from the perspective of Protestant Christianity, the history of the Liberal Democratic Party as seen from its factions, and regional theories, such as the history of modern and contemporary Japan as viewed from Tomakomai City in Hokkaido. Based on these, students will be required to give presentations on the history of modern and contemporary Japan. In the final class, I would like to summarize the entire course based on the presentations. As much as possible, the content will be designed to provide information on current issues, interview preparation, and essay writing for future job-hunting activities.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス -本講義の目的-/ビデオメッセージ:国会議員からみた同時代史
Guidance - Purpose of this Lecture / Video Message: Contemporary History as Viewed by Diet Members
2 近代国家の成立/立憲国家の成立と日清・日露戦争(1853~1912年頃) 
Establishment of a Modern State / Formation of a Constitutional Nation and the Sino-Japanese & Russo-Japanese Wars (Approx. 1853-1912)
3 大正デモクラシーと政党政治/第二次世界大戦と日本(1912~1945年頃)
Taisho Democracy and Party Politics / Japan during World War II (Approx. 1912-1945)
4 「憲法はまだか(第2部 戦争放棄)」NHKドラマ、1996年制作)の視聴
Viewing of the NHK Drama "Is the Constitution Yet to Come? (Part 2: Renouncing War)", produced in 1996
5 「戦後」の成立(1945~1960年頃)/「戦後」の基本的枠組みの定着(1960年~1973年頃)
Formation of the "Postwar" Era (Approx. 1945-1960) / Consolidation of the Basic Framework of the "Postwar" Era (Approx. 1960-1973)
6 「戦後」のゆらぎ(1973~1990年頃)/「戦後」の終焉(1990~2000年頃)
Fluctuations in the "Postwar" Era (Approx. 1973-1990)/The End of the "Postwar" Era (Approx. 1990-2000)
【変更前】:「戦後」のゆらぎ(1973~1990年頃)
Fluctuations in the "Postwar" Era (Approx. 1973-1990)
7 プロテスタント・キリスト教史から見た日本近現代/プレゼンテーションの技法
Modern and Contemporary Japanese History from the Perspective of Protestant Christianity / Techniques of Presentation
8 北海道苫小牧市から見た日本近現代史
Modern and Contemporary History of Japan as Viewed from Tomakomai City, Hokkaido
【変更前】:「戦後」の終焉(1990~2000年頃)
The End of the "Postwar" Era (Approx. 1990-2000)
9 プレゼンテーションの技法
Techniques of Presentation
【変更前】:北海道苫小牧市から見た日本近現代史
Modern and Contemporary History of Japan as Viewed from Tomakomai City, Hokkaido
10 受講生によるプレゼンテーション
Presentations by Students
【変更前】:プレゼンテーションの技法
Techniques of Presentation
11 受講生によるプレゼンテーション
Presentations by Students
【変更前】:派閥から見た自民党史
History of the Liberal Democratic Party as Viewed from Its Factions
12 受講生によるプレゼンテーション
Presentations by Students
13 受講生によるプレゼンテーション
Presentations by Students
14 まとめ―日本社会の歴史な総括・展望―
Summary – Overview and Outlook on the History of Japanese Society

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

 授業時間外の学習に関する指示がある場合には、必要に応じて別途行う。大きくはプレゼンテーションの準備になると思う。何かしらの疑問・課題意識を持って毎回の講義に臨んでもらいたい。
 高校時代に日本史の受講経験がない受講者は、日本近現代史の高校教科書・参考書に目を通しておくことも勧めておきたい。
 If there are instructions for learning outside class hours, it should be done separately as needed, with a focus mainly on preparing for presentations. Students are expected to attend each lecture with some form of question or awareness of issues. For those who have not studied Japanese history in high school, it is also recommended to review high school textbooks and reference books on modern and contemporary Japanese history.

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 リアクションペーパー(35%)
プレゼンテーション(25%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 大津透他 『もういちど読みとおす山川新日本史(下)』 山川出版社 2022 9784634591271
2 中村政則 『戦後史』 岩波新書 2005 9784004309550

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

本講義はPowerPointかWordのレジュメを用いて行う。
受講者の人数が多い場合には、プレゼンテーションを優先し、授業計画の順番の変更や補講を設けることもありうる。
リアクションペーパーについては適宜(提出から可能な限り機を逸しない形で)フィードバックを行う。
プレゼンテーションは、極度のあがり症などの事情で、参加できない場合は、個別の機会を設ける。
 This course will be conducted using PowerPoint or Word handouts. If the number of students exceeds a certain number, priority will be given to presentations, and changes to the course schedule or additional classes may be necessary. There will be no evaluation using written exams or report tests through assignments. Feedback on reaction papers will be provided as promptly as possible after submission. If students are unable to participate in presentations due to extreme nervousness or other reasons, individual opportunities will be arranged.

【注意事項 / Notice】