日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC350/IC350IC350 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
To deepen understanding of the historical flow of modern Japan and the movements of the times behind them.
The aim of this course is to deepen understanding of the history of modern and contemporary Japan and the social circumstances that form its backdrop by conducting lectures divided into different time periods. The course primarily provides an overview of modern and contemporary Japanese society based on the resume by lectures including video viewing. Featured topics include contemporary modern and contemporary history of Japan from the perspective of Christianity, regional theories, such as the history of modern and contemporary Japan as viewed from Nemuro City in Hokkaido and the history of the Liberal Democratic Party as seen from its factions Based on these, students will be required to give presentations on the history of modern and contemporary Japan. In the final class, I would like to summarize the entire course based on the presentations. As much as possible, the content will be designed to provide information on current issues, interview preparation, and essay writing for student life and future job-hunting activities.
1 | ガイダンス -本講義の目的-/アカデミックマナー/『サピエンス全史』、『銃・鉄・病原菌』、世界システム論から見た歴史 Guidance - Purpose of this Lecture / Academic manners / History as Viewed by "Sapiens: A Brief History of Humankind", "Guns, Germs, and Steel" and World-Systems Theory |
2 | 近代国家の成立/立憲国家の成立と日清・日露戦争(1853~1912年頃) Establishment of a Modern State / Formation of a Constitutional Nation and the Sino-Japanese & Russo-Japanese Wars (Approx. 1853-1912) |
3 | 大正デモクラシーと政党政治/第二次世界大戦と日本(1912~1945年頃) Taisho Democracy and Party Politics / Japan during World War II (Approx. 1912-1945) |
4 | 「戦後」の成立(1945~1960年頃) Formation of the "Postwar" Era (Approx. 1945-1960) |
5 | 「戦後」の基本的枠組みの定着(1960年~1973年頃) Consolidation of the Basic Framework of the "Postwar" Era (Approx. 1960-1973) |
6 | 「戦後」のゆらぎ(1973~1990年頃)/「戦後」の終焉(1990~2000年頃) Fluctuations in the "Postwar" Era (Approx. 1973-1990)/The End of the "Postwar" Era (Approx. 1990-2000) |
7 | キリスト教から見た日本近現代史 Modern and Contemporary Japanese History from the Perspective of Christianity |
8 | 北海道根室市から見た日本近現代史とふるさと納税 Modern and Contemporary History of Japan as Viewed from Nemuro City, Hokkaido and Home town tax(furusato nōzei) |
9 | プレゼンテーションの技法と就職面接対策 Techniques of Presentation and preparation of interview for future job-hunting activities |
10 | 受講生によるプレゼンテーション(1) Presentations by Students |
11 | 受講生によるプレゼンテーション(2) Presentations by Students |
12 | 受講生によるプレゼンテーション(3) Presentations by Students |
13 | 派閥から見た自民党史 History of the Liberal Democratic Party as Viewed from its Factions |
14 | まとめ―日本社会の歴史な総括・展望― Summary – Overview and Outlook on the History of Japanese Society |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示がある場合には、必要に応じて別途行う。大きくはプレゼンテーションの準備になると思う。何かしらの疑問・課題意識を持って毎回の講義に臨んでもらいたい。高校時代に日本史の受講経験がない受講者は、日本近現代史の高校教科書・参考書に目を通しておくことも勧めておきたい。
If there are instructions for learning outside class hours, it should be done separately as needed, with a focus mainly on preparing for presentations. Students are expected to attend each lecture with some form of question or awareness of issues. For those who have not studied Japanese history in high school, it is also recommended to review high school textbooks and reference books on modern and contemporary Japanese history.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(35%) プレゼンテーション(25%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大津透他 | 『もういちど読みとおす山川新日本史(下)』 | 山川出版社 | 2022 | 9784634591271 |
2 | 成田龍一 | 『近現代日本史との対話【幕末維新‐戦前編】』 | 講談社新書 | 2019 | 9784087210644 |
3 | 成田龍一 | 『近現代日本史との対話【戦中・戦後‐現在編】』 | 講談社新書 | 2019 | 9784087210682 |
本講義はPowerPointかWordのレジュメを用いて行う。
受講者の人数が多い場合には、プレゼンテーションを優先し、授業計画の順番の変更や補講を設けることもありうる。
リアクションペーパーについては適宜(提出から可能な限り機を逸しない形で)フィードバックを行う。
プレゼンテーションは、極度のあがり症などの事情で、参加できない場合は、個別の機会を設ける。
This course will be conducted using PowerPoint or Word handouts. If the number of students exceeds a certain number, priority will be given to presentations, and changes to the course schedule or additional classes may be necessary. Feedback on reaction papers will be provided as promptly as possible after submission. If students are unable to participate in presentations due to extreme nervousness or other reasons, individual opportunities will be arranged.
近現代日本の歴史の流れ・その背景となる時代の動きについての理解を深める。
To deepen understanding of the historical flow of modern Japan and the movements of the times behind them.
近現代日本の歴史とその背景となる社会状況などについて、時期区分ごとに区切る形で講義を進め、理解を深めていくことを目的とする。基本的にレジュメをもとに近現代の日本社会を、動画視聴を含む講義で概観する。スポット的に、キリスト教史と日本近現代史、地域論として北海道根室市から見た日本近現代史、そして派閥から見た自民党史を取り上げる。それらを踏まえて、学生には、日本近現代史に関するプレゼンテーションを行ってもらう。最後の授業では、プレゼンテーションを踏まえて全体を総括したい。可能な限り、今後の学生生活と将来の就職活動を念頭に置いて、教養対策と面接対策、小論文対策の一助となるような内容としたい。
The aim of this course is to deepen understanding of the history of modern and contemporary Japan and the social circumstances that form its backdrop by conducting lectures divided into different time periods. The course primarily provides an overview of modern and contemporary Japanese society based on the resume by lectures including video viewing. Featured topics include contemporary modern and contemporary history of Japan from the perspective of Christianity, regional theories, such as the history of modern and contemporary Japan as viewed from Nemuro City in Hokkaido and the history of the Liberal Democratic Party as seen from its factions Based on these, students will be required to give presentations on the history of modern and contemporary Japan. In the final class, I would like to summarize the entire course based on the presentations. As much as possible, the content will be designed to provide information on current issues, interview preparation, and essay writing for student life and future job-hunting activities.
1 | ガイダンス -本講義の目的-/アカデミックマナー/『サピエンス全史』、『銃・鉄・病原菌』、世界システム論から見た歴史 Guidance - Purpose of this Lecture / Academic manners / History as Viewed by "Sapiens: A Brief History of Humankind", "Guns, Germs, and Steel" and World-Systems Theory |
2 | 近代国家の成立/立憲国家の成立と日清・日露戦争(1853~1912年頃) Establishment of a Modern State / Formation of a Constitutional Nation and the Sino-Japanese & Russo-Japanese Wars (Approx. 1853-1912) |
3 | 大正デモクラシーと政党政治/第二次世界大戦と日本(1912~1945年頃) Taisho Democracy and Party Politics / Japan during World War II (Approx. 1912-1945) |
4 | 「戦後」の成立(1945~1960年頃) Formation of the "Postwar" Era (Approx. 1945-1960) |
5 | 「戦後」の基本的枠組みの定着(1960年~1973年頃) Consolidation of the Basic Framework of the "Postwar" Era (Approx. 1960-1973) |
6 | 「戦後」のゆらぎ(1973~1990年頃)/「戦後」の終焉(1990~2000年頃) Fluctuations in the "Postwar" Era (Approx. 1973-1990)/The End of the "Postwar" Era (Approx. 1990-2000) |
7 | キリスト教から見た日本近現代史 Modern and Contemporary Japanese History from the Perspective of Christianity |
8 | 北海道根室市から見た日本近現代史とふるさと納税 Modern and Contemporary History of Japan as Viewed from Nemuro City, Hokkaido and Home town tax(furusato nōzei) |
9 | プレゼンテーションの技法と就職面接対策 Techniques of Presentation and preparation of interview for future job-hunting activities |
10 | 受講生によるプレゼンテーション(1) Presentations by Students |
11 | 受講生によるプレゼンテーション(2) Presentations by Students |
12 | 受講生によるプレゼンテーション(3) Presentations by Students |
13 | 派閥から見た自民党史 History of the Liberal Democratic Party as Viewed from its Factions |
14 | まとめ―日本社会の歴史な総括・展望― Summary – Overview and Outlook on the History of Japanese Society |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示がある場合には、必要に応じて別途行う。大きくはプレゼンテーションの準備になると思う。何かしらの疑問・課題意識を持って毎回の講義に臨んでもらいたい。高校時代に日本史の受講経験がない受講者は、日本近現代史の高校教科書・参考書に目を通しておくことも勧めておきたい。
If there are instructions for learning outside class hours, it should be done separately as needed, with a focus mainly on preparing for presentations. Students are expected to attend each lecture with some form of question or awareness of issues. For those who have not studied Japanese history in high school, it is also recommended to review high school textbooks and reference books on modern and contemporary Japanese history.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(35%) プレゼンテーション(25%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大津透他 | 『もういちど読みとおす山川新日本史(下)』 | 山川出版社 | 2022 | 9784634591271 |
2 | 成田龍一 | 『近現代日本史との対話【幕末維新‐戦前編】』 | 講談社新書 | 2019 | 9784087210644 |
3 | 成田龍一 | 『近現代日本史との対話【戦中・戦後‐現在編】』 | 講談社新書 | 2019 | 9784087210682 |
本講義はPowerPointかWordのレジュメを用いて行う。
受講者の人数が多い場合には、プレゼンテーションを優先し、授業計画の順番の変更や補講を設けることもありうる。
リアクションペーパーについては適宜(提出から可能な限り機を逸しない形で)フィードバックを行う。
プレゼンテーションは、極度のあがり症などの事情で、参加できない場合は、個別の機会を設ける。
This course will be conducted using PowerPoint or Word handouts. If the number of students exceeds a certain number, priority will be given to presentations, and changes to the course schedule or additional classes may be necessary. Feedback on reaction papers will be provided as promptly as possible after submission. If students are unable to participate in presentations due to extreme nervousness or other reasons, individual opportunities will be arranged.