日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IC354
Theme・Subtitle 各地域の経済状況や特色を分析できるようにしよう。
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC2200
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

To understand the concepts in economics for analyzing regional economic conditions. In addition, to consider what kind of policies will be required in the future to eliminate regional disparities and develop regional economies based on examples of regional economic growth policies.

【Course Contents】

In this class, we will consider what kind of policies are needed to develop the local economy. First, I will explain basic knowledge about the economy and the meaning of economic indicators such as economic growth rate, unemployment rate, and labor productivity. Then, I will explain the theories of regional economic development and decline, and regional policies that make use of these theories. Based on this understanding, students will learn how to analyze the economic situation and regional disparities in each region using data through the preparation of report assignments.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 地域経済を考える視点
2 経済の基礎知識①:生産とは何か
3 経済の基礎知識②:経済成長とは何か
4 雇用・失業・賃金①:失業率の経済学的意味
5 雇用・失業・賃金②:賃金はどのように決まるか
6 人口移動と地域経済
7 地域経済格差の実態①:人口と生産の格差
8 地域経済格差の実態②:雇用と賃金の格差
9 地域経済格差の実態③:家計と生活環境の格差
10 地域経済の発展と衰退のメカニズム①:需要要因
11 地域経済の発展と衰退のメカニズム②:供給要因
12 地域経済成長政策のこれまでの展開
13 最近の地域経済成長政策の動向と課題
14 地域経済格差の縮小に向けて

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

講義後に復習をし、小課題・レポートの作成を進めること。
新聞などで経済に関するニュースを積極的に読むようにすること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 50
平常点 (In-class Points)50 レポート課題(40%)
リアクションペーパー(10%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
特に指定しない。授業時に資料を配布する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 林宜嗣・山鹿久木・林亮輔・林勇貴 『地域政策の経済学』 日本評論社 2018年 9784535558687
2 橘木俊詔・浦川邦夫 『日本の地域間格差』 日本評論社 2012年 9784535556485
3 石井 まこと・ほか 『地方に生きる若者たち インタビューからみえてくる仕事・結婚・暮らしの未来』 旬報社 2017年 9784845115150

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

授業内で3回程度PCを使用する。
授業支援システムはCanvas LMSを使用する。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】