日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC354/IC354IC354 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
各地域の経済状況や特色を分析できるようにしよう。 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
To understand the concepts in economics for analyzing regional economic conditions. In addition, to consider what kind of policies will be required in the future to eliminate regional disparities and develop regional economies based on examples of regional economic growth policies.
In this class, we will consider what kind of policies are needed to develop the local economy. First, I will explain basic knowledge about the economy and the meaning of economic indicators such as economic growth rate, unemployment rate, and labor productivity. Then, I will explain the theories of regional economic development and decline, and regional policies that make use of these theories. Based on this understanding, students will learn how to analyze the economic situation and regional disparities in each region using data through the preparation of report assignments.
1 | 地域経済を考える視点 |
2 | 経済の基礎知識①:生産とは何か |
3 | 経済の基礎知識②:経済成長とは何か |
4 | 雇用・失業・賃金①:失業率の経済学的意味 |
5 | 雇用・失業・賃金②:賃金はどのように決まるか |
6 | 人口移動と地域経済 |
7 | 地域経済格差の実態①:人口と生産の格差 |
8 | 地域経済格差の実態②:雇用と賃金の格差 |
9 | 地域経済格差の実態③:家計と生活環境の格差 |
10 | 地域経済の発展と衰退のメカニズム①:需要要因 |
11 | 地域経済の発展と衰退のメカニズム②:供給要因 |
12 | 地域経済成長政策のこれまでの展開 |
13 | 最近の地域経済成長政策の動向と課題 |
14 | 地域経済格差の縮小に向けて |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義後に復習をし、小課題・レポートの作成を進めること。
新聞などで経済に関するニュースを積極的に読むようにすること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
レポート課題(40%) リアクションペーパー(10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しない。授業時に資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 林宜嗣・山鹿久木・林亮輔・林勇貴 | 『地域政策の経済学』 | 日本評論社 | 2018年 | 9784535558687 |
2 | 橘木俊詔・浦川邦夫 | 『日本の地域間格差』 | 日本評論社 | 2012年 | 9784535556485 |
3 | 石井 まこと・ほか | 『地方に生きる若者たち インタビューからみえてくる仕事・結婚・暮らしの未来』 | 旬報社 | 2017年 | 9784845115150 |
授業内で3回程度PCを使用する。
授業支援システムはCanvas LMSを使用する。
地域の経済状況を分析するための経済学上の概念を理解すること。さらに地域経済成長政策の事例から、地域格差の解消や地域の経済発展に今後どのような政策が求められるかを考えること。
To understand the concepts in economics for analyzing regional economic conditions. In addition, to consider what kind of policies will be required in the future to eliminate regional disparities and develop regional economies based on examples of regional economic growth policies.
この授業では、地域経済を発展させるための政策とはどのようなものか考えていく。まず、経済に関する基礎知識と経済成長率、失業率、労働生産性など経済指標の意味を解説する。そのうえで、地域経済の発展と衰退に関する理論と、それを活かした地域政策について解説する。これらを理解したうえで、各地域の経済状況と地域格差をデータで分析する方法を、レポート課題の作成を通して学んでいく。
In this class, we will consider what kind of policies are needed to develop the local economy. First, I will explain basic knowledge about the economy and the meaning of economic indicators such as economic growth rate, unemployment rate, and labor productivity. Then, I will explain the theories of regional economic development and decline, and regional policies that make use of these theories. Based on this understanding, students will learn how to analyze the economic situation and regional disparities in each region using data through the preparation of report assignments.
1 | 地域経済を考える視点 |
2 | 経済の基礎知識①:生産とは何か |
3 | 経済の基礎知識②:経済成長とは何か |
4 | 雇用・失業・賃金①:失業率の経済学的意味 |
5 | 雇用・失業・賃金②:賃金はどのように決まるか |
6 | 人口移動と地域経済 |
7 | 地域経済格差の実態①:人口と生産の格差 |
8 | 地域経済格差の実態②:雇用と賃金の格差 |
9 | 地域経済格差の実態③:家計と生活環境の格差 |
10 | 地域経済の発展と衰退のメカニズム①:需要要因 |
11 | 地域経済の発展と衰退のメカニズム②:供給要因 |
12 | 地域経済成長政策のこれまでの展開 |
13 | 最近の地域経済成長政策の動向と課題 |
14 | 地域経済格差の縮小に向けて |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義後に復習をし、小課題・レポートの作成を進めること。
新聞などで経済に関するニュースを積極的に読むようにすること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
レポート課題(40%) リアクションペーパー(10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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特に指定しない。授業時に資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 林宜嗣・山鹿久木・林亮輔・林勇貴 | 『地域政策の経済学』 | 日本評論社 | 2018年 | 9784535558687 |
2 | 橘木俊詔・浦川邦夫 | 『日本の地域間格差』 | 日本評論社 | 2012年 | 9784535556485 |
3 | 石井 まこと・ほか | 『地方に生きる若者たち インタビューからみえてくる仕事・結婚・暮らしの未来』 | 旬報社 | 2017年 | 9784845115150 |
授業内で3回程度PCを使用する。
授業支援システムはCanvas LMSを使用する。