日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Community and Human Services
Course Code IC356
Theme・Subtitle 多文化化する日本を考える
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC3300
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2022年度以前入学者対象

【Course Objectives】

Understanding the meaning of “to be multicultural”, from changes in areas such as labor, education and the local community. In addition, we will consider what kind of awareness and actions are required in a multicultural society.

【Course Contents】

Using videos and statistical data, we will introduce Japan’s current multicultural situation, exploring specifics, deepening our understanding of the multicultural society and Japan. In addition, we will refer to case-studies in other countries, and consider what kind of awareness and actions are necessary in a multicultural society, while studying what is happening in practice in each region.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション:多文化社会を学ぶための基礎知識
2 「差別」と「社会経済的格差」:フランスを事例として
3 「人種差別」との闘い:アメリカを事例として
4 差別や社会経済的格差への取組み
5 在日コリアンにみる差別との闘いの歴史
6 日本の外国人政策(移動局面)の歴史的流れ
7 日本で生活するさまざまな“外国人”
8 多文化化する日本の現在
9 「外国人犯罪」報道と“外国人”差別
10 日本における差別や社会経済的格差
11 変化する労働市場と外国人労働者
12 外国ルーツの子どもたちの教育
13 多文化社会におけるNPO/NGO
14 多文化化する日本の選択

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回の講義時間内に,次回までの課題を伝える。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 小テスト・考察(最終回以外毎回)(80%)
最終テスト(Final Test)(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 荒牧重人ほか 『外国人の子ども白書』 明石書店 2017 9784750344959
2 毛受敏浩&鈴木江理子 『「多文化パワー」社会』 明石書店 2007 9784750326221
3 鈴木江理子 『アンダーコロナの移民たち』 明石書店 2021 9784750352152
4 宮島喬&鈴木江理子 『新版 外国人労働者受け入れを問う』 岩波書店 2019 9784002710105
5 宮島喬&藤巻秀樹&石原進&鈴木江理子 別冊環20『なぜ今、移民問題か』 藤原書店 2014 9784894349780
6 宮島喬&藤巻秀樹&石原進&鈴木江理子 別冊環24『開かれた移民社会へ』 藤原書店 2019 9784865782219
7 鈴木江理子&児玉晃一編著 『入管問題とは何か-終わらない<密室の人権侵害>』 明石書店 2022 9784750354484

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

資料の配布、授業中の課題の提出などに「Canvas LMS」を使用するので、PCなど「Canvas LMS」にアクセス可能な機器を持参すること。

【その他 / Others】

毎回レポート等を課すので、積極的に学ぶ姿勢で講義に参加してください。

【注意事項 / Notice】