日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IC359
Theme・Subtitle 尊厳ある労働のために
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.4
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Credits 2
Course Number CMC2200
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

Labor is not a commodity. Labor should be decent work. In class, students will think about what is necessary to enrich the work in the community.

【Course Contents】

Labor is an activity in which each person plays a social role. It is also important as an activity to gain a place where you can live your own life. The purpose of labor policy is to ensure that each person could play a role and play an active role in the community without violating his or her dignity. The problem is that the modern society in which we live is not like that. What kind of obstacles exist and what should I do. While unraveling specific cases we will acquire the wisdom to live.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 アルバイト学生も労働者です。ワークルールを知ってますか
2 それって、ブラックバイトじゃないですか
―こんなに働いているのに貧困化するのはなぜ―
3 アルバイトの賃金は、なぜ、安い?
―メンバーシップ型雇用とジョブ型雇用 日本型雇用システムの限界―
4 賃金の決定基準は、人かイスか
―同一価値労働同一賃金と職務評価―
5 過労死するまで働くの?
―労働時間規制の重要性と生活時間格差―
6 黙っていたら殺される
―パワハラ・カスハラ、感情労働、労働安全衛生―
7 ひきこもりでまちづくり
―働くことのもう一つの意味①―
8 中間的就労あるいは半福祉・半就労
―働くことのもう一つの意味②―
9 ジョブローテーションという犯罪
―ジェネラリスト型人事と専門職型人事―
10 日本の外国人労働者
―選ばれない日本の労働・人権状況―
11 地方の若者と労働
―パブリック・サービス・モチベーションの育成―
12 女性を正規で雇わない国家の末路
―労働におけるジェンダー平等―
13 若者や子どものプレデター(捕食者)
―ビジネスと人権―
14 テスト

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

アルバイトをしている学生は、職場でどんな問題が生じているかメモをしておいてください。
適宜、メディアの報道記事の閲覧を指示します。
毎回の授業時に参考文献を提示しますから、可能な限り、参照するようにしてください。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終テスト(Final Test)(30%)
最終レポート(Final Report)(20%)
毎回授業時のリアクションペーパー(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 篠田徹・上林陽治 『格差に挑む自治体労働政策』 日本評論社 2022 9784535540378

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 田中洋子 『エッセンシャルワーカー』 旬報社 2023 9784845118496

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】