日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC363/IC363IC363 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
生活保障の仕組みをめぐる政治 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC3200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 福祉学科用科目コードIB393 |
The objective of this course is to understand the inter-relationship between labor policies and social welfare policies and the basic structure of welfare states, thus understanding the basic mechanism of social protection system in advanced industrialized democracies.
As global market competition accelerates and “new” social risks arise, there is a growing demand and expectation to update the social security system to meet basic needs of the people. However, global economy along with fiscal austerity undermines the state capacity to prevent poverty. Under such circumstances, how do advanced industrialized democracies respond to various risks and needs of its people? The course will aim to answer this question by comparing welfare states and social policy in advanced industrialized democracies, paying attention to the political actors and dynamism behind policy change, as well as the socio-economic context of each nations. By the end of the course, students are expected to be able to explain the emergence, expansion, and restructuring of the welfare state.
1 | イントロダクション |
2 | 福祉国家の政治経済学:資本主義・民主主義・社会権 |
3 | 多様な雇用と福祉の組み合わせ①:福祉レジーム論と「3つの世界」 |
4 | 多様な雇用と福祉の組み合わせ②:福祉国家をめぐる政治力学 |
5 | 日本の福祉国家①:「雇用を通じた福祉」モデル |
6 | 日本の福祉国家②:「雇用を通じた福祉」を生み出した政治 |
7 | 福祉国家とジェンダー①:仕事と家族をめぐる政治 |
8 | 福祉国家とジェンダー②:ケアをめぐる政治 |
9 | 福祉国家変容への圧力:グローバル経済、ポスト工業化、新しい社会的リスク |
10 | 雇用と福祉のつなぎ直し:知識基盤型経済と社会的投資 |
11 | 雇用と福祉の切り離し:ベーシック・インカム、ベーシック・サービス |
12 | 福祉多元主義 |
13 | 福祉排外主義とポピュリズム |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講生は指定された課題文献を事前に読んだうえで、授業に出席することが求められる。目安として授業時間外で2時間程度の予習量になると思われる(個人差あり)。
なお、授業内では雇用や福祉に関する時事的な話題も取り上げるので、日常的に新聞やニュースに目を通す習慣をつけることを推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業への参加度(リアクションペーパー、授業内で指示した課題、小テスト)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは使用しない。課題文献は初回授業時に指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 田中拓道・近藤正基・矢内勇生・上川龍之進 | 政治経済学ーグローバル化時代の国家と市場 | 有斐閣 | 2020 | 9784641150799 |
2 | 新川敏光 | 福祉レジーム | ミネルヴァ書房 | 2015 | 9784623073887 |
3 | 宮本太郎 | 福祉政治ー日本の生活保障とデモクラシー | 有斐閣 | 2008 | 9784641178021 |
その他 (Others) | |||||
その他、各回の授業内容に即した参考文献、映像資料を適宜紹介する。 |
資料の配付、課題の提出などには授業支援システムを使用する。
本授業の目標は、福祉政治の基本的な知見を身につけ、雇用政策と福祉政策の相互補完関係、つまり福祉国家の機能と成り立ちを理解することにある。
The objective of this course is to understand the inter-relationship between labor policies and social welfare policies and the basic structure of welfare states, thus understanding the basic mechanism of social protection system in advanced industrialized democracies.
本授業では不安定雇用や長時間労働、仕事と家庭の両立、困窮、社会関係からの排除といった現代社会で人びとが生活を営む上で直面する課題ならびにそうした課題への対応策を取り上げ、雇用と福祉を組み合わせて人々の生活を保障する仕組み、すなわち福祉国家がなぜ、どのように誕生し、変化してきたのかを福祉政治の視点から考える。雇用と福祉に関わる多様な現象を理論的・実践的な側面から整理し、政治学・比較政治学・政治経済学の立場から分析する視座を養うことを目指す。日本やヨーロッパの雇用・福祉政策を学習しながら、資本主義や民主主義といった戦後の政治経済体制が変化するなかで、雇用と福祉を組み合わせた生活保障の仕組みの変遷を福祉政治の理論と事例から学ぶ。
As global market competition accelerates and “new” social risks arise, there is a growing demand and expectation to update the social security system to meet basic needs of the people. However, global economy along with fiscal austerity undermines the state capacity to prevent poverty. Under such circumstances, how do advanced industrialized democracies respond to various risks and needs of its people? The course will aim to answer this question by comparing welfare states and social policy in advanced industrialized democracies, paying attention to the political actors and dynamism behind policy change, as well as the socio-economic context of each nations. By the end of the course, students are expected to be able to explain the emergence, expansion, and restructuring of the welfare state.
1 | イントロダクション |
2 | 福祉国家の政治経済学:資本主義・民主主義・社会権 |
3 | 多様な雇用と福祉の組み合わせ①:福祉レジーム論と「3つの世界」 |
4 | 多様な雇用と福祉の組み合わせ②:福祉国家をめぐる政治力学 |
5 | 日本の福祉国家①:「雇用を通じた福祉」モデル |
6 | 日本の福祉国家②:「雇用を通じた福祉」を生み出した政治 |
7 | 福祉国家とジェンダー①:仕事と家族をめぐる政治 |
8 | 福祉国家とジェンダー②:ケアをめぐる政治 |
9 | 福祉国家変容への圧力:グローバル経済、ポスト工業化、新しい社会的リスク |
10 | 雇用と福祉のつなぎ直し:知識基盤型経済と社会的投資 |
11 | 雇用と福祉の切り離し:ベーシック・インカム、ベーシック・サービス |
12 | 福祉多元主義 |
13 | 福祉排外主義とポピュリズム |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講生は指定された課題文献を事前に読んだうえで、授業に出席することが求められる。目安として授業時間外で2時間程度の予習量になると思われる(個人差あり)。
なお、授業内では雇用や福祉に関する時事的な話題も取り上げるので、日常的に新聞やニュースに目を通す習慣をつけることを推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業への参加度(リアクションペーパー、授業内で指示した課題、小テスト)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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テキストは使用しない。課題文献は初回授業時に指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 田中拓道・近藤正基・矢内勇生・上川龍之進 | 政治経済学ーグローバル化時代の国家と市場 | 有斐閣 | 2020 | 9784641150799 |
2 | 新川敏光 | 福祉レジーム | ミネルヴァ書房 | 2015 | 9784623073887 |
3 | 宮本太郎 | 福祉政治ー日本の生活保障とデモクラシー | 有斐閣 | 2008 | 9784641178021 |
その他 (Others) | |||||
その他、各回の授業内容に即した参考文献、映像資料を適宜紹介する。 |
資料の配付、課題の提出などには授業支援システムを使用する。