日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC408/IC408IC408 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC2500 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2019年度以降入学者対象 |
The aim is to acquire basic knowledge of psychology, such as personality and understanding and supporting psychological problems, so that these can be of practical use in daily life.
Learn psychology’s view of the personality, that is, “who and how a person is”, through the various theories in a variety of fields of psychology. As well as deepening understanding of the various aspects of personality development, and personality bias. In addition, you’ll study about familiar psychological problems, together with understanding and support from the findings of clinical psychology.
1 | オリエンテーション:何を学ぶか? |
2 | パーソナリティの捉え方1:類型論 |
3 | パーソナリティの捉え方2:特性論 |
4 | 状況の影響 |
5 | 遺伝と環境 |
6 | パーソナリティの測定 |
7 | 精神分析理論からみたパーソナリティ |
8 | 学習理論からみたパーソナリティ |
9 | 人間性心理学からみたパーソナリティ |
10 | パーソナリティの発達 |
11 | パーソナリティの偏り |
12 | メンタルヘルスの理解 |
13 | メンタルヘルスの支援 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
復習:毎回の授業で学んだ内容について振り返りを行い,自分の関心事や他の授業での学びとも関連づけながら理解を深めておくこと。
その他の授業時間外の学習については,必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2回目以降の講義については,レジュメを配布する。また,必要に応じて資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中,適時紹介する。 |
パワーポイントを使用した講義を中心とする。
「人となり」や「心理的問題の理解と支援」について,心理学の基礎的な知識を身につけ,それらを生活の中で実践的に活かすことを目標とする。
The aim is to acquire basic knowledge of psychology, such as personality and understanding and supporting psychological problems, so that these can be of practical use in daily life.
「人となり」といえるパーソナリティを,心理学ではどのように捉えているのか,その諸理論について様々な心理学分野の知見に触れながら学ぶ。そして,パーソナリティの発達の諸相,パーソナリティの偏りについての理解を深める。続いて,身近な心理的問題について,その理解と支援を臨床心理学の知見から学ぶ。
Learn psychology’s view of the personality, that is, “who and how a person is”, through the various theories in a variety of fields of psychology. As well as deepening understanding of the various aspects of personality development, and personality bias. In addition, you’ll study about familiar psychological problems, together with understanding and support from the findings of clinical psychology.
1 | オリエンテーション:何を学ぶか? |
2 | パーソナリティの捉え方1:類型論 |
3 | パーソナリティの捉え方2:特性論 |
4 | 状況の影響 |
5 | 遺伝と環境 |
6 | パーソナリティの測定 |
7 | 精神分析理論からみたパーソナリティ |
8 | 学習理論からみたパーソナリティ |
9 | 人間性心理学からみたパーソナリティ |
10 | パーソナリティの発達 |
11 | パーソナリティの偏り |
12 | メンタルヘルスの理解 |
13 | メンタルヘルスの支援 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
復習:毎回の授業で学んだ内容について振り返りを行い,自分の関心事や他の授業での学びとも関連づけながら理解を深めておくこと。
その他の授業時間外の学習については,必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2回目以降の講義については,レジュメを配布する。また,必要に応じて資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中,適時紹介する。 |
パワーポイントを使用した講義を中心とする。