日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IC410
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC2500
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2019年度以降入学者対象

【Course Objectives】

・To understand the learning needs, including their social background, that arise from each life stage and social roles.
・To understand various aspects of people's diverse educational and learning activities from various angles.
・Based on the above, we will consider the significance, issues, and possibilities of lifelong learning and social education in modern society.

【Course Contents】

Based on the basic learning in Introduction to Lifelong Education I, we will examine lifelong learning from a practical point of view. In modern society, various learning needs arise depending on each life stage and social role. Lectures will be given using specific examples of actual educational/learning activities aimed at problem solving, and in addition, explanation of it’s social background will be given.This course mainly deals with issues related to "children", "youth", and "child-rearing". Also, students will be required to conduct research on social issues that the students themselves are interested in from the perspective of lifelong learning and social education, and make a mid-term presentation and report.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
※授業の目標、授業計画、授業の進め方、評価方法、課題等について説明を行う。履修希望者は、一回目の授業に必ず出席すること。
2 現代的課題と社会教育・生涯学習
3 子どもの「貧困」と社会教育・生涯学習の課題・実践
4 現代社会の子育ての困難と社会教育・生涯学習の課題
5 子育ての共同/子育てに関わる社会教育・生涯学習の実践
6 子ども・若者の変容と社会教育・生涯学習の課題
7 子ども・若者の変容と社会教育・生涯学習の実践
8 子どもの今をめぐる議論:グループでの文献検討①
9 若者の今をめぐる議論:グループでの文献検討②
10 子育ての今をめぐる議論:グループでの文献検討③
11 研究中間発表①
12 研究中間発表②
13 研究中間発表③
14 個人研究レポート(最終レポート)の共有/秋学期のまとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
個人研究にあたって、フィールドワークを必須とする。(学生個人で実施してもらう)

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学習については、必要に応じて別途指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業内課題(リアクションペーパー等)(30%)
中間発表(30%)
最終レポート(40%)
備考 (Notes)
2/3以上の出席をしていない場合は、単位習得不可。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
教科書は指定しないが、毎回資料を配布またはシステム上にアップする。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業内に適宜紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

・個人研究の実施が授業の中心を占めるので、研究テーマの設定からフィールドワークの実施も含めた研究の実施について、興味関心を持って、主体的に進められることが求められる。
・本科目を受講する前に、「生涯学習概論1」を受講していることが望ましい。
「生涯学習概論1」を受講していなくても本科目を受講することは可能であるが、1で学習する基礎的事項を理解しているものとして授業を進める。したがって、1を未受講の場合には、生涯学習や社会教育に関する教科書的な文献を最低1〜2冊は読んだ上で受講してほしい。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

・毎回PCまたはタブレットを持参すること。(参考資料の確認、リアクションペーパーの提出などに使用する)

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】