日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IC414
Theme・Subtitle 社会教育経営の応用
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC2500
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2019年度以降入学者対象

【Course Objectives】

This course aims to revitalize community and social education administration and to deliver the knowledge and skills required to link learning outcomes to joint community and school problem solving activities. Students will also learn social education administration, imbibe knowledge of management strategies in cooperation with various stakeholders, actually evaluate local public relations strategies, promote social education by forming regional networks, and apply management strategies for social education facilities.
Students will be expected to understand the diversity of areas wherein emergent "social educators" can play active roles.

Thus, the objectives of this course are as follows:

・ to make students understand the role of social education administration and the possibility of regional revitalization from a management perspective
・ to help students apprehend the structure of a social education plan and comprehend the basics of the plan
・to facilitate students to recognize and analyze local needs and learning tasks
・ to raise awareness of social education administration in residents and local governments

【Course Contents】

This course highlights the following ideas:
① What authority is needed to foster local human resources and how they can be nurtured through social education
② Regional network formation as a learning outcome
③Formation of regional networks centered on the cooperation between the region and its schools
④Different forms and management mechanisms in social education facilities
⑤A system generating operational funds for NPOs

Since social education is a practical initiative, participatory learning will be encouraged through activities such as workshops and group discussions. (The deployment method may change depending on the number of participants.)

While it is commendable to desire to operate an NPO in the future, a grasp of the basics of management is pivotal to independence. Essentially, students must understand how government works. Learners seeking positions as civil servants or teachers instead of being employed in private organizations after graduation are encouraged to take this course.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
(本授業の目的と講義計画の説明等)
2 社会教育における地域人材
(1)社会教育と地域の人材
3 社会教育における地域人材
(2)コーディネーターの役割
4 社会教育における地域の取り組み事例
(3)実践事例から学ぶ
5 コミュニティーにおける学習支援の事例
(1)学習支援と学ぶことの意義 
6 コミュニティーにおける学習支援の事例
(2)学習支援と事例 
7 地域ネットワークの形成
(1)連携・協働の歴史と考え方
8 地域ネットワークの形成
(2)学校教育と社会教育の連携
9 地域ネットワークの形成
(3)学校教育と社会教育の協働
10 社会教育施設の経営
(1)社会教育施設経営と法人化
11 社会教育施設の経営
(2)指定管理者制度
12 社会教育施設の経営
(3)社会教育事業と資金調達
13 社会教育とICT
教育とAI、学校では評価されない能力
14 総括と最終課題の出題

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
対面(一部オンラインの可能性有り)

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業の内容に関連した課題の提出が必須。1時間から4時間程度の課題。
自主的に開講期間内に様々な社会教育施設、生涯学習施設を訪問し経営や運営の工夫を観察してくること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 課題、リアクションペーパー、アンケート等(60%)
最終レポート(Final Report)(40%)
備考 (Notes)
※全ての回で課題を出題する。

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

社会教育施設、生涯学習施設、民間教育機関にて指導経験・利用経験、または、ボランティア活動での指導、指導補助の経験を有する学生。または、同等の経験を有する学生。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

筆記用具(必要ならば、タブレット、PCの持ち込みは可能)。

【その他 / Others】

※ 課題を毎回出題する。最低12回の課題の提出が必須。
※ 提出期限を過ぎた提出物については、正規の点数の20%として採点する。
※ 全て対面で講義を実施する予定。
※ グループワーク等の座学以外の授業を行う。
※ 対面の為、講義全体のオンライン配信は原則的に行わない。
※ 14回中、遅刻の無い出席が最低12回必要。就職活動、部活動等の活動も講義に参加していないので欠席として処理する。
※ 講義開始前までに着席していること。出席確認は講義開始とともに実施する。
※ 講義開始後20分を経過してからの講義の参加は、受講し課題を提出することができるが、欠席として処理する。
※ 電車の遅延については、30分以内の遅延は考慮しない。遅延証明書があってもアプリ等で確認できない遅延は、正常な運行状態として処理する。
※ 腹痛、トイレ等で遅刻または出席登録できなくても、考慮しない。体調が不安定な場合はそれを考慮して行動すること。
※ バスの遅延による遅刻も考慮しない。駅から歩くなどリスク回避をすること。
※ 提出した課題の不正や出席登録の偽装があった場合は、該当する学生の全ての得点を無効とし、単位修得不可として処理する。
※ 社会教育経営論を履修する時は、社会教育経営論1から履修すること。社会教育経営論2から履修も可能だが、グループワークや課題を解く為の前提条件が理解できていないため得点することが難しい。
※ 講義の内容を撮影、録音、配信することを禁じる。
※ 上記全てについて、感染症、地震、災害などが発生し、上記について遵守することが困難な場合は、別途、指示をする。
※ 講義の順序や内容は変更になることがある。

【注意事項 / Notice】