日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IC510
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.2
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Credits 2
Course Number CMC3300
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

In consideration of the term 'Christianity', one might envisage institutional representations such as a collegiate chapel, the sonorous timbre of an organ, or a discourse proffered by a chaplain. However, this course endeavors to transcend such initial visualizations and interrogate the substantive contributions of Christianity to contemporary societal challenges. Central to our inquiry will be themes encompassing warfare, ecological integrity, and sustainable practices. This academic pursuit aims to facilitate students in critically articulating their interpretations of Christianity, fostering dialogical engagement with peers, and nurturing the development of individual intellectual stances.

【Course Contents】

To actualize the aforementioned objectives, the curriculum of this course is structured around three fundamental components. Firstly, there is an emphasis on biblical scholarship. Participants will engage in an in-depth analysis of the narratives and teachings of Jesus Christ, as well as the Judaic doctrines of the Old Testament that informed his teachings. Secondly, the course includes a mandatory field visit to a church, wherein students will have the opportunity to attend a sermon delivered by a pastor or priest, followed by collaborative discussions and information exchange within small groups. Finally, each student will be required to synthesize and present their acquired knowledge to their peers, facilitating an environment of collective learning and critical discourse.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 導入:現代世界の課題―戦争、エコロジー、持続可能性―とキリスト教
2 キリスト教とはどのような宗教か
3 旧約聖書について① 強烈な存在の肯定:創造物語(創世記1章~11章)検討
4 旧約聖書について② 「壊れた現実」を直視する:失楽園(3つの追放物語)検討
5 旧約聖書について③ 争いの火種:「約束の地」を「出エジプト」から検討する
6 新約聖書について① 「主の祈り」はシュプレヒコール?
7 新約聖書について② 働かざるもの食うべからず?「ブドウ園の労働者」
8 新約聖書について③ 私の隣人は誰?「よきサマリア人」
9 キリスト教の視点から考える戦争と平和
10 キリスト教の視点から考えるエコロジー
11 キリスト教の視点から考える持続可能性
12 発表1
13 発表2
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

9月から12月の間に、少なくとも一度、教会に行って、牧師もしくは司祭から話を聞いてレポートを作成する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 発表(40%)
リアクションペーパー(30%)
最終レポート(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 太田道子 『新しい創造』 聖公会出版 2014 9784882742715
2 上村静 『キリスト教の自己批判』 新教出版社 2013 9784400324904
3 アルバート・ノーラン 『キリスト教以前のイエス』 新世社 2000
4 ロ・ウンソク 『この理不尽な世界で「なぜ」と問う』 CCCメディアハウス 2021 9784484212210
5 山口里子 『マルコ福音書をジックリと読む』 Yobel,Inc. 2023 9784909871831

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】