日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Community and Human Services
Course Code IC532
Theme・Subtitle シェアでつながり、ライフスタイルを変える
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.3
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC3300
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

To consider the possibilities of "sharing from the perspective of learning community studies." Learn that things, events, people, time, space, emotions...various things can be shared, and think about the formation of new lifestyles and communities through sharing.

【Course Contents】

Sharing has become a hot topic, with shared houses, shared cars, shared offices, etc., but in many cases, sharing is considered from a business or economic perspective. However, isn't there more potential for sharing than that? Students who are familiar with SNS will be familiar with sharing photos and information, and "experience consumption" and "emotional consumption" will also be related to sharing "situations and feelings". Or it may be possible for "urban and depopulated areas to share each other's problems". I would like to think of ways for the younger generation, who can be called the "sharing generation," to take the lead and connect various people through sharing, and contribute to solving social problems while having fun.
Based on the above interests, in this lecture, sharing will be considered from the perspective of forming connections between people and creating lifestyles. By examining sharing fundamentally and historically, and at the same time learning about various cases, the possibilities and challenges of sharing will be clarified.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 私有とシェア
3 個人化と新しいつながり①
4 個人化と新しいつながり②
5 シェアの概念
6 シェアの事例①:諸相
7 シェアの事例②:シェアハウス
8 シェアの事例③:その他
9 シェアの事例④:その他
10 シェアの事例⑤:その他
11 シェアの事例⑥:その他
12 シェアの可能性①
13 シェアの可能性②
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

教員の指示に従い,予習・復習・リアぺ等で合わせて 4時間程度の学修をする。過度な負担は課さない。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 80
平常点 (In-class Points)20 リアクションペーパーと授業に対する姿勢(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

ノートPC持参が望ましい。

【その他 / Others】

空き時間を埋めるためではなく,興味を持って履修する受講者を求める。写真や図表を多用し,初学者にもわかりやすくなるよう努めるが,授業態度には厳しくする。私語や睡眠は厳禁(平常点に反映される場合がある)。そのことを自覚したうえで履修すること。本年度新たに開講される科目であるために,授業の順番や内容を多少変更する可能性がある。一緒に充実した授業にしていきましょう!

【注意事項 / Notice】