日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC532/IC532IC532 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
シェアでつながり、ライフスタイルを変える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC3300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
To consider the possibilities of "sharing from the perspective of learning community studies." Learn that things, events, people, time, space, emotions...various things can be shared, and think about the formation of new lifestyles and communities through sharing.
Sharing has become a hot topic, with shared houses, shared cars, shared offices, etc., but in many cases, sharing is considered from a business or economic perspective. However, isn't there more potential for sharing than that? Students who are familiar with SNS will be familiar with sharing photos and information, and "experience consumption" and "emotional consumption" will also be related to sharing "situations and feelings". Or it may be possible for "urban and depopulated areas to share each other's problems". I would like to think of ways for the younger generation, who can be called the "sharing generation," to take the lead and connect various people through sharing, and contribute to solving social problems while having fun.
Based on the above interests, in this lecture, sharing will be considered from the perspective of forming connections between people and creating lifestyles. By examining sharing fundamentally and historically, and at the same time learning about various cases, the possibilities and challenges of sharing will be clarified.
1 | イントロダクション |
2 | 私有とシェア |
3 | 個人化と新しいつながり① |
4 | 個人化と新しいつながり② |
5 | シェアの概念 |
6 | シェアの事例①:諸相 |
7 | シェアの事例②:シェアハウス |
8 | シェアの事例③:その他 |
9 | シェアの事例④:その他 |
10 | シェアの事例⑤:その他 |
11 | シェアの事例⑥:その他 |
12 | シェアの可能性① |
13 | シェアの可能性② |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
教員の指示に従い,予習・復習・リアぺ等で合わせて 4時間程度の学修をする。過度な負担は課さない。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
リアクションペーパーと授業に対する姿勢(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
ノートPC持参が望ましい。
空き時間を埋めるためではなく,興味を持って履修する受講者を求める。写真や図表を多用し,初学者にもわかりやすくなるよう努めるが,授業態度には厳しくする。私語や睡眠は厳禁(平常点に反映される場合がある)。そのことを自覚したうえで履修すること。本年度新たに開講される科目であるために,授業の順番や内容を多少変更する可能性がある。一緒に充実した授業にしていきましょう!
“コミュニティ政策学科的なシェア”の可能性を検討すること。モノ・コト・ヒト・時間・空間・感情…様々なものがシェアの対象となることを知り,シェアを通じた新しいライフスタイルやコミュニティの形成について考える。
To consider the possibilities of "sharing from the perspective of learning community studies." Learn that things, events, people, time, space, emotions...various things can be shared, and think about the formation of new lifestyles and communities through sharing.
シェアハウス,シェアカー,シェアオフィスなど,シェアが話題になっているが,多くの場合,シェアはビジネスや経済学的な観点から考えられている。だが,シェアにはそれ以上の可能性があるのではなかろうか。SNSに馴染みのある学生には,写真や情報のシェアも身近なものだろうし,「コト消費」や「エモ消費」も「状況や感情」のシェアと関わるだろう。あるいは,「都市部と過疎地域でお互いの問題をシェア」することもできるかもしれない。“シェア世代”とも言える若い世代が先導して,シェアを通じて様々な人がつながり,楽しみながら社会問題の解決に貢献する方法を考えたい。
以上のような関心から,本講義ではシェアについて,人と人のつながり形成や,ライフスタイルの創造という観点から考察する。シェアについて原理的・歴史的に検討すると同時に様々な事例を知ることを通じて,シェアの可能性と課題を明らかにする。
Sharing has become a hot topic, with shared houses, shared cars, shared offices, etc., but in many cases, sharing is considered from a business or economic perspective. However, isn't there more potential for sharing than that? Students who are familiar with SNS will be familiar with sharing photos and information, and "experience consumption" and "emotional consumption" will also be related to sharing "situations and feelings". Or it may be possible for "urban and depopulated areas to share each other's problems". I would like to think of ways for the younger generation, who can be called the "sharing generation," to take the lead and connect various people through sharing, and contribute to solving social problems while having fun.
Based on the above interests, in this lecture, sharing will be considered from the perspective of forming connections between people and creating lifestyles. By examining sharing fundamentally and historically, and at the same time learning about various cases, the possibilities and challenges of sharing will be clarified.
1 | イントロダクション |
2 | 私有とシェア |
3 | 個人化と新しいつながり① |
4 | 個人化と新しいつながり② |
5 | シェアの概念 |
6 | シェアの事例①:諸相 |
7 | シェアの事例②:シェアハウス |
8 | シェアの事例③:その他 |
9 | シェアの事例④:その他 |
10 | シェアの事例⑤:その他 |
11 | シェアの事例⑥:その他 |
12 | シェアの可能性① |
13 | シェアの可能性② |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
教員の指示に従い,予習・復習・リアぺ等で合わせて 4時間程度の学修をする。過度な負担は課さない。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
リアクションペーパーと授業に対する姿勢(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
ノートPC持参が望ましい。
空き時間を埋めるためではなく,興味を持って履修する受講者を求める。写真や図表を多用し,初学者にもわかりやすくなるよう努めるが,授業態度には厳しくする。私語や睡眠は厳禁(平常点に反映される場合がある)。そのことを自覚したうえで履修すること。本年度新たに開講される科目であるために,授業の順番や内容を多少変更する可能性がある。一緒に充実した授業にしていきましょう!