日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学部/College of Community and Human ServicesCollege of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
IC536/IC536IC536 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
私たちにとって「もっとも近しいもの」である身体を、ジェンダーの視点から検討する。 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMC3300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 |
The gender perspective, which questions gender differences in society in terms of masculinity and femininity, has provided important insights into the nature of human dignity and equality in modern and contemporary societies. This lecture aims to examine how the body, which is closest to us, has been affected by gender.
The body is something extremely personal, but it is also something social. In this class, we will examine what kind of experience it is to live with the body. In this course, we will examine a variety of themes related to the body, using newspaper articles, news stories, and other examples to develop the ability to consider these topics from a gender perspective. Explanations of the course content by the instructor, case studies and group discussions will be conducted in each class. In group discussions, students will not only express their own opinions but also learn from others, deepening their understanding of the theme through mutual action.
1 | ガイダンス イントロダクション:ジェンダーの視点から身体を考えてみるということ |
2 | 近代社会と身体(1):花柳病~性に病む社会~ |
3 | 近代社会と身体(2):「女医」の誕生 |
4 | 近代社会と身体(3):ハンセン病患者の経験 |
5 | 教育と身体:性教育~性病教育・純潔教育の時代~ |
6 | モノと身体:生理用品の誕生と普及 |
7 | 生殖と身体:母性愛神話 |
8 | 性と身体:性の商品化 |
9 | 医療と身体:代理出産 |
10 | 食と身体:摂食障害 |
11 | 見た目と身体:ハゲを生きる |
12 | スポーツと身体:トランス・ジェンダー/セクシュアルの選手 |
13 | 非常時と身体:戦争、災害 |
14 | 女の健康運動が問うもの |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:授業資料ならびに事例学習の資料をCanvas LMSにアップするので、事前に目を通しておくこと。
復習:授業後に必要事項をまとめ、リアクションペーパーをCanvas LMSを介して提出してもらう。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクション・ペーパーの提出(30%) ファシリテーター役の担当(10%) |
備考 (Notes) | ||
成績評価については初回のガイダンスで説明する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回レジュメを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 荻野美穂 | 『ジェンダー化される身体』 | 勁草書房 | 2002 | 9784326652648 |
2 | 小倉孝誠 | 『〈女らしさ〉の文化史―性・モード・風俗』 | 中央公論新社 | 2006 | 4122047250 |
3 | 木村涼子・伊田美子・熊安貴美江編 | 『よくわかるジェンダー・スタディーズ』 | ミネルヴァ書房 | 2013 | 9784623065165 |
その他 (Others) | |||||
適宜参考文献を紹介していく。 |
グループディスカッションへの積極的な参加をのぞむ。
Canvas LMSにアクセスできるようにしておくこと。
授業では毎回グループディスカッションの時間を設ける。
グループディスカッションでは、1名の学生がファシリテーター役を担うことになり、受講生全員が数回担当を予定している。
〈男らしさ〉や〈女らしさ〉という社会的な性差を問うジェンダーの視点は、近現代社会において人間の尊厳や平等とは何かを検討するうえで重要な示唆を与えてきた。本講義では、私たちにもっとも近しいものである身体がどのようなジェンダーの影響を受けてきたのかを検討していくことを目的とする。
The gender perspective, which questions gender differences in society in terms of masculinity and femininity, has provided important insights into the nature of human dignity and equality in modern and contemporary societies. This lecture aims to examine how the body, which is closest to us, has been affected by gender.
身体は極めて個人的なものである一方、社会的なものでもある。個人と社会の狭間で、身体をいきるということがどのような経験であるのかを、受講生とともに検討していく。本講義では、毎回、身体にかかわる様々なテーマを検討し、新聞記事やニュースなどの事例を用いながら、ジェンダーの視点から考察する力を身に付ける。授業では、教員による授業内容の解説に加え、毎回の事例学習とグループディスカッションを実施する。グループディスカッションでは自らの意見を表現することに加え、他者の意見からも学ぶことで、相互行為のなかでテーマへの理解を深めていく。
The body is something extremely personal, but it is also something social. In this class, we will examine what kind of experience it is to live with the body. In this course, we will examine a variety of themes related to the body, using newspaper articles, news stories, and other examples to develop the ability to consider these topics from a gender perspective. Explanations of the course content by the instructor, case studies and group discussions will be conducted in each class. In group discussions, students will not only express their own opinions but also learn from others, deepening their understanding of the theme through mutual action.
1 | ガイダンス イントロダクション:ジェンダーの視点から身体を考えてみるということ |
2 | 近代社会と身体(1):花柳病~性に病む社会~ |
3 | 近代社会と身体(2):「女医」の誕生 |
4 | 近代社会と身体(3):ハンセン病患者の経験 |
5 | 教育と身体:性教育~性病教育・純潔教育の時代~ |
6 | モノと身体:生理用品の誕生と普及 |
7 | 生殖と身体:母性愛神話 |
8 | 性と身体:性の商品化 |
9 | 医療と身体:代理出産 |
10 | 食と身体:摂食障害 |
11 | 見た目と身体:ハゲを生きる |
12 | スポーツと身体:トランス・ジェンダー/セクシュアルの選手 |
13 | 非常時と身体:戦争、災害 |
14 | 女の健康運動が問うもの |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:授業資料ならびに事例学習の資料をCanvas LMSにアップするので、事前に目を通しておくこと。
復習:授業後に必要事項をまとめ、リアクションペーパーをCanvas LMSを介して提出してもらう。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクション・ペーパーの提出(30%) ファシリテーター役の担当(10%) |
備考 (Notes) | ||
成績評価については初回のガイダンスで説明する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回レジュメを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 荻野美穂 | 『ジェンダー化される身体』 | 勁草書房 | 2002 | 9784326652648 |
2 | 小倉孝誠 | 『〈女らしさ〉の文化史―性・モード・風俗』 | 中央公論新社 | 2006 | 4122047250 |
3 | 木村涼子・伊田美子・熊安貴美江編 | 『よくわかるジェンダー・スタディーズ』 | ミネルヴァ書房 | 2013 | 9784623065165 |
その他 (Others) | |||||
適宜参考文献を紹介していく。 |
グループディスカッションへの積極的な参加をのぞむ。
Canvas LMSにアクセスできるようにしておくこと。
授業では毎回グループディスカッションの時間を設ける。
グループディスカッションでは、1名の学生がファシリテーター役を担うことになり、受講生全員が数回担当を予定している。