日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Community and Human Services
Course Code IC538
Theme・Subtitle 差別論
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面(一部オンラインの可能性あり)
Campus Lecture
Campus Niiza
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.1
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CMC3300
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2023年度以降入学者対象

【Course Objectives】

The student should be able to consider what discrimination is, why it occurs and what the problems are, not only in terms of examples, but also in terms of history and the structures in which it occurs. The student also should be able to use appropriately key concepts and perspectives in understanding discrimination, such as prejudice, majority/minority, ethnicity, gender and disability.

【Course Contents】

Every person may have been somewhat a perpetrator or victim of discrimination at some point in their lives, and humanity has worked towards its elimination in various ways. Thus, it is important to learn about discrimination in the sense of learning about our own problems and those of our world. On the other hand, when we try to discuss discrimination seriously, we may ask, "What is discrimination?" or "What exactly is discrimination?" and 'Who/what determines whether discrimination is based on discrimination or not?' and "What are the causes of discrimination and how is it dealt with?" It is also true that there are constant debates in on such basic issues as 'What are the causes of discrimination and how to deal with it? Learning about discrimination is difficult in the sense that there is such a complex intermingling of different positions.
This course will give a perspective on the study of such discrimination, taking into account the findings of sociology, psychology and economics, as well as the history of modern society. First, students will learn about basic concepts and history as a prerequisite for thinking about discrimination, and then learn about the history and current situation of discrimination and the causes and approaches to various types of discrimination by topic, such as gender, ethnicity and disability.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 差別を考える出発点――基礎概念と歴史(1)
3 差別を考える出発点――基礎概念と歴史(2)
4 ジェンダーとセクシュアリティをめぐる差別(1)
5 ジェンダーとセクシュアリティをめぐる差別(2)
6 ジェンダーとセクシュアリティをめぐる差別(3)
7 ジェンダーとセクシュアリティをめぐる差別(4)
8 人種・エスニシティをめぐる差別(1)
9 人種・エスニシティをめぐる差別(2)
10 人種・エスニシティをめぐる差別(3)
11 人種・エスニシティをめぐる差別(4)
12 障害をめぐる差別(1)
13 障害をめぐる差別(2)
14 まとめと展望

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
授業の進捗や受講人数におうじて授業内で小グループを組んでグループディスカッションをしてもらう可能性がある。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

ほぼすべての回について、1-2時間程度の予習復習を要求することを予定している。詳細は別途指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業内に課す小テストおよび授業後に課すミニレポート(複数回)(60%)
期末レポート(40%)
備考 (Notes)
2/3以上の出席をしていない場合は単位修得不可。

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 西原和久・杉本学編 『マイノリティ問題から考える社会学・入門――差別をこえるために』 有斐閣 2021 9784641174634
2 池田喬・堀田義太郎 『差別の哲学入門』 アルパカ 2021 9784910024028
3 北村英哉・唐沢穣編 『偏見や差別はなぜ起こる? : 心理メカニズムの解明と現象の分析』 ちとせプレス 2020 9784908736100

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

特段の予備知識は求めない。ただし小課題では授業内容の理解のみならず応用も要求することがあるため、受講には高い学習意欲が求められる。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

資料の配付・授業中の課題提出などに「Canvas LMS」を使用する予定であるため、授業にPCを持参する(もしくは資料を事前に自ら印刷して持参する)ことが推奨される(詳細は初回授業でアナウンスする)。

【その他 / Others】

上記はシラバス執筆時の予定であり,変更する場合がある。履修許可者は,初回授業までに「Canvas LMS」に
ログインして詳細を確認すること。

【注意事項 / Notice】